Teste de literație digitală de la Brio®

Potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează la acest capitol pe ultimul loc în UE. E momentul să schimbăm această situație.

Presupun că în orice familie există cineva care „le știe cu computerul” – persoana aceea care se pricepe să facă minuni precum să atașeze un fișier la un mail, să plătească o factură online, să editeze o poză, să actualizeze un program, mă rog, toate operațiunile acelea atât de simple pe care unii, pur și simplu, nu le pot înțelege și nu le pot nici măcar repeta, dacă trece prea mult timp între ele.

În familia mea, acea persoană am fost dintotdeauna eu, dar asta spune mai multe despre gradul deplorabil de alfabetizare digitală a celorlalți decât despre priceperea mea.

Formularea corectă nu este, desigur, „le știe cu calculatorul”, ci „competențe digitale”. Dacă prima sintagmă descrie un fel de „școala vieții pă computer”, a doua este o evaluare măsurabilă în parametri cuantificabili. Și e important să știi ce știi: în UE, doar în Bulgaria, Danemarca, Malta și România toți elevii din învățământul secundar superior trebuie să susțină un test național de evaluare a competențelor digitale.

Ei bine, elevii (între clasele I-XII) pot să se auto-evalueze acum în acest domeniu cu ajutorul unui instrument profesionist. Ei pot completa teste de literație digitală pe platforma ed-tech Brio® de măsurare a performanței educaționale (platformă avizată de Ministerul Educației și Cercetării).

Evident că am încercat și eu, se putea altfel?

Scorul meu: 69 de puncte din maximum 100.

Ăsta a fost un duș rece pentru aroganța mea într-ale alfabetizării digitale, chiar dacă m-am comparat, la această testare, cu elevii de-a XII-a din România (la testele Brio® se folosesc „scoruri-centilă”, ceea ce înseamnă că de exemplu, pentru un elev care se află la centila 70 – adică a obținut scorul Brio® 70 – vom spune că 30% dintre elevii din România, de aceași vârstă sau clasă, sunt mai buni decât el, în timp ce 70% sunt mai slabi sau egali cu el).

Aceste teste nu sunt însă o jucărie, ci un instrument educațional științific, standardizat, elaborat de Brio® în parteneriat cu UiPath Foundation, cu scopul de a îmbunătăți performanța școlară.

Testele de literație digitală – care sunt și vor rămâne gratuite – urmăresc măsurarea competențelor elevilor (din clasele I-XII) în interacțiunea cu diferite device-uri și programe digitale, în contextul unor scenarii variate: școală, casă și familie, prieteni și hobby-uri. Potrivit experților Brio®, metodologia de testare se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT), ce calculează pentru fiecare întrebare un număr de trei parametri: „dificultatea”, „discriminarea” și „probabilitatea ca răspunsul corect să fie ghicit”.

În testul meu, am avut de răspuns la un număr de 126 de întrebări din 5 domenii mari, printre care literația informațională și datelor, crearea de conținut digital sau siguranța online. Unele răspunsuri mi s-au părut evidente, dar în altele, întrebările mi-au dat de gândit. Adică, iată, care o fi varianta corectă de răspuns aici?

La final, cel care completează testul primește un așa-numit „raport Brio®”, care evidențiază scorul obținut la fiecare capitol și sub-capitol, ca să știi unde stă elevul bine și unde mai trebuie lucrat. Evaluarea aceasta detaliată este, de fapt, și unul dintre principalele avantaje ale acestui model de testare. Arată cam așa (parțial, că nu intră tot raportul pe un singur ecran):

Legendei grafice a competențelor digitale îi este asociat și un raport scris, care precizează în detaliu nivelul elevului. În cazul meu, de pildă, dacă aș fi fost elev în situația unei evaluari adevărate, aș fi putut afla că:

Iată, deci, un instrument foarte util pentru elevi, părinți și profesori.

Aceste teste fac parte dintr-o inițiativă mai amplă de diagnosticare a gradului de alfabetizare digitală în rândul elevilor din România. În timp, rezultatele vor fi integrate într-un Program Național pentru Evaluarea și Dezvoltarea Competențelor Digitale ale copiilor și profesorilor din România, ceea ce va face posibilă intervenția țintită în domeniile unde sunt carențe.

Și chiar e nevoie de multă muncă eficientă și intervenție țintită în această privință, că situația e albastră. Știți mantra cu internetul din România care e cel mai bun din lume, nu? O fi, dar la ce ne servește? Potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează la acest capitol pe ultimul loc în UE. Doar 56% dintre aceștia dețin competențe digitale de bază, față de o medie UE de 80%. România este pe ultimul loc și la nivelul populației generale, doar 10% dintre români având abilități digitale superioare (vs 33% media UE), în timp ce 43% au abilități reduse (vs 28% media UE).

Și cu asta, în sfârșit, mă simt și eu mai bine cu scorul meu Brio® de 69 de puncte din 100.

Acum, de restul de 31 de puncte, mă duc să mă interesez cum se face un update la blog.

Testare plăcută, copii!

Articol din categoria: ACTUALITATE, ADVERTORIAL

2 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Și care-i scopul acelei întrebări din exemplul dat? Nu îmi este clar. Adică “care este cea mai plauzibila urmare”? Păi toate răspunsurile sunt corecte pentru fiecare tip de individ. Poate cel care susține testul este exact bully-ul descris în enunț, iar el va alege varianta cu “like”-uri, nu? Nu înseamnă că e o varianta greșită, ci doar perspectiva cititorului.

    Pe mine mă înspăimântă ușurința cu care acest Facebook a devenit parte esențială din existența noastră. Direct Idiocracy 🤢

    10
    0
  2. #2 Comentariu nou

    E nevoie de cont pe brio.ro pentru acces la teste. Un alt site care vrea datele utilizatorilor inainte de a oferi ceva, deci pas.

    8
    0