Declarația imaginară a unui premier responsabil

Cum a ratat dl Cîțu ocazia de a scoate ceva bun pentru români din experiența sa cu Justiția americană.

Octav Ganea / Inquam Photos

„Doresc să fac o serie de precizări suplimentare în privința incidentului din decembrie 2000, când am condus un vehicul sub influența băuturilor alcoolice. Așa cum ați aflat deja, am fost judecat pentru această faptă și, trei luni mai târziu, condamnat la două zile de închisoare și la plata unei amenzi de 1000 de dolari pentru această abatere.

V-am spus că aceea a fost „o greșeală pentru care am plătit foarte scump”. Am declarat că „a trebuit să-mi vând și mașina și am mers un an de zile pe jos”.

Pierderea financiară a fost grea dar, evident, mult mai importantă decât suma propriu-zisă pe care a trebuit s-o plătesc este lecția pe care am primit-o din partea Justiției americane și, mai ales, semnificația ei.

Nu doar că mi-am acceptat pedeapsa, dar am și înțeles rațiunea ei.

Iată că, pentru ceva ce eu consider a fi o contravenție, în fapt conducere sub influența alcoolului, în SUA ești cercetat, judecat amendat usturător și trimis în arest pentru 48 de ore.

Cred, sincer, că aceasta este atitudinea corectă față de cetățenii care se urcă băuți la volan. Și azi, două decenii mai târziu, mă cutremur la gândul că am putut să șofez beat și că, astfel, am pus în pericol alți oameni din jurul meu – pietoni, șoferi sau pasageri din alte vehicule. Îi mulțumesc Cerului că n-am rănit sau ucis pe nimeni atunci. Greșeala aceea ar fi putut să-mi schimbe complet, dramatic și în rău viața.

Iată că acum, ca prim-ministru, sunt în situația de a putea aplica eu însumi, în țara noastră, principiile lecției care mi-a fost administrată de Justiția americană acum douăzeci de ani.

În România, după cum știți, avem o problemă reală, cronică și tragică cu mortalitatea rutieră. Țara noastră este de ani și ani de zile în topurile europene ale mortalității rutiere. Pe șoselele noastre mor violent, an de an, mii de români, iar marea lor majoritate sunt doar victime ale unor șoferi iresponsabili, care provoacă accidente grave, altfel perfect evitabile.

Nu pot rămâne indiferent în fața acestei situații, mai ales că am constatat, personal, cu câtă severitate tratează justiția abaterile de la Codul Rutier în alte țări.

În consecință, cu puterea pe care o am, ca prim ministru al Guvernului României, și cu experiența lecției usturătoare care mi-a fost predată în tinerețe, am decis inițierea unei Ordonanțe de Urgență pentru modificarea Codului Rutier, în sensul creșterii în severitate a sancțiunilor pentru șoferii care pun în pericol alți participanți la trafic în jurul lor.

Consider că șoferii periculoși trebuie în primul rând scoși de pe șosele, prin suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice, cât și amendați sever pentru contravențiile sau infracțiunile rutiere prin care îi pun în situații de risc, vătămare sau moarte pe cei din jurul lor.

Noul nostru Cod Rutier trebuie construit astfel încât să încurajeze traficul auto responsabil și sigur. Vă chem, de aceea, pe toți să participați la construirea noii noastre legislații rutiere, prin opinii și dezbateri publice, cu misiunea și obiectivul de a transforma țara noastră, în câțiva ani, dintr-una dintre cele mai ucigătoare experiențe rutiere din UE într-una dintre cele mai sigure și civilizate țări în care se poate conduce pe acest continent.

Florin Vasile Cîțu, prim ministru și șofer cu cazier în SUA, prin imaginația unui blogger naiv.”

Articol din categoria: ACTUALITATE

30 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,
    In Romania condamnarile mai mici de 3 ani sunt, de regula, mai ales la prima abatere, date cu suspendare.
    In consecinta … ar trebui modificate multe articole de lege si schimbate multe cutume si mentalitati pentru a vedea o astfel de condamnare in Romania.
    Apoi, in USA, pe langa faptul ca un judecator are libertatea de a decide condamnari mai putin obisnuite, daca le poate argumenta, exista o categorie de judecatori care sunt alesi prin vot.
    Poate ca si la noi, in primul rand, ar trebui ca macar judecatorii de la Curtea Constitutionala si Avocatul Poporului ar trebui alesi prin vot.

    8
    3
  2. #2 Comentariu nou

    Nu fi atat de drastic!
    Toți am greșit și platit candva.
    Dpmdv e un premier bun

    2
    37
    • #3 Comentariu nou

      @Cosmin Moraru
      Imi aminteste de un alt premier ‘bun’.
      In toamna anului 2007 Calin Popescu-Tariceanu se lauda ca ‘economia duduie’.
      In urmatoarele 2 saptamani au fost 3 explozii. Incepeai sa te intrebi daca ‘duduie’ sau ‘bubuie’!
      Asa si acum, dupa explozia de la Petromidia, acum 5 saptamani, avem saptamana de saptamana 3 – 4 dezastre, incendii, explozii, deraieri sau accidente feroviare.
      Stiu ca toaate astea se datoreaza celor peste 30 de ani de indolenta si coruptie, dar Florin CATU, si inainte de el Ludovic ORBAN, nu mi se pare ca ar fi facut ceva iesit din comun pentru a limita, macar de acum inainte, coruptia si indolenta in birocratia romaneasca!

      0
      0
  3. #4 Comentariu nou

    In urma unor declaratii interesante:
    https://www.aktual24.ro/imediat-dupa-varan-si-radu-tudor-sare-sa-l-apere-pe-citu-romania-a-avut-un-presedinte-care-a-baut-non-stop-10-ani-cei-care-il-ataca-pe-citu-l-au-slujit-pe-betivan/
    Putem face deja corelatii foarte interesante legate de „echipa castigatoare” si istoricul USL-ist al PNL.
    Oricat ar parea de neverosimil, PNL are acum exact problema pe care o avea PSD cu Dragnea.
    O mare problema apare si la USR care, contrar uzantelor, l-a impus ca premier pe Florin Citu, iar acum trebuie fie sa renunte la proiectul „fara penali in functii publice” care a coagulat electoratul lor, fie sa ceara demisia premierului.
    Dar mult mai grava decat problema unui partid sau altul mi se pare problema presedintelui si a servicilor de informatii corelata cu problema de siguranta nationala.
    Accesul unei persoane condamnate care obtine certificatul ORNISS prin fals in declaratii la informatii clasificate coroborata cu participarea la sedintele CSAT este o o bresa de securitate extrem de grava.

    20
    3
    • #5 Comentariu nou

      excelenta radiografie! cineva a impuscat mai multe vrabii cu un singur foc.

      0
      0
    • #6 Comentariu nou

      E doar un mic colțișor din poza de ansamblu.
      Simplificat la maxim putem spune că ceea ce nu se vede din „aisberg” este adevărul că dosarul Revoluției nu este rezolvat, iar concluzia logică ar fi că de 30 de ani suntem conduși de „teroriști”.

      0
      0
  4. #7 Comentariu nou

    Declaratia responsabila a unui premier imaginar! 😜

    13
    1
  5. #8 Comentariu nou

    Vlad la Cotroceni … !
    Elisabeta…
    Ce palate mai avem in tara asta ?
    Cum sa te intrebuintezi asa de frumos pentru un mort ambulant ?
    In loc sa ii sufli in ureche trestiei plangatoare, mai bine ai scrie un roman.
    Talen ai cat carul mic si carul mare.
    Catu se va stinge cand va ajunge deimpartitul.
    Iar restul….

    1
    7
  6. #9 Comentariu nou

    Soluția în România nu e să se construiască, ci să se înăsprească?

    Nu-mi aparține afirmația (e foarte veche), parafazată fără să diluez: „Să înăsprești legea e cel mai ușor lucru de făcut în țara asta. Una-două, „Înăsprim legea!” Nimic despre construcție și coerență legislativă, fără capcane, abureli, harneli…”

    8
    2
  7. Pana cand toate acestea se vor intampla, va invit sa semnati o petitie initiata de un politist bihorean.

    https://www.petitieonline.com/opriti_moartea_depe_sosele

    0
    2
    • Am semnat-o deja.

      0
      0
    • #12 Comentariu nou

      Petitia aia din pacate are cateva carente. Hai sa le luam pe rand :

      1. pentru conducerea unui vehicul cu o alcoolemie de până la 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat, suspendarea dreptului de a conduce pentru 365 zile (de la 90 de zile în prezent)

      Aici e o problema majora. In majoritatea statelor europene limita e de 0.5 la mie. Romania ar trebui in teorie sa isi armonizeze legislatia nu sa fie mai cu mot. Ar trebui mentinuta limita de 90 de zile pana la 0.5, facut 180 intre 0.5 si 0.8 si 1 an pentru peste 0.8.

      2. pentru depășirea limitei legale de viteză cu peste 50 km/h, suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 90 de zile în prezent)

      De acord in principiu cu ideea, doar ca as adauga precizarea „pentru sectiunile de drum fara alte restrictii suplimentare” pentru a limita abuzurile. Un exemplu bun e cu trecerile de pietoni prin localitati. Tu ai limitare la 50 kph, dar uneori (de ce aceasta inconstanta ??!?) mai ai o limitare la 30 cu vreo 50 m inainte. Legea oricum te obliga sa circuli cu atentie si sa reduci viteza daca observi ca cineva ar putea avea intentia sa traverseze. Un alt exemplu este cu sectiunile de drum pe care ar trebui sa se execute lucrari, dar unde nu e absolut nimeni, dar au ramas restrictiile.

      3. pentru depășire neregulamentară (depășirea pe linia continuă), suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 30 de zile în prezent)

      Aici din nou idee e buna, doar ca din pacate foarte multe marcaje au fost gandite de niste cretini (o parte din limitarile de viteza si ele au fost gandite cu curul, dar marcajele ies clar in evidenta).

      4. pentru virajul la stânga peste linia continuă, suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile (în prezent nu se suspendă)

      Complet de acord cu asta. Multe accidente grave se produc in acest fel, pentru ca masina care a facut manevra tampita este lovita de cele mai multe ori exact in portiera soferului. Ba chiar 30 de zile mi se par prea putine.

      5. pentru neoprirea la culoarea roșie a semaforului electric, suspendarea dreptului de a conduce pentru 180 de zile (de la 30 de zile în prezent)

      Din nou complet de acord, ba chiar as adauga o completare, daca trecerea pe rosu se produce la peste 2 secunde (greu de demonstat, dar timp suficient ca sa faci distinctia intre neatentie si intentie) suspendarea sa fie de cel putin 365 zile.

      6. pentru utilizarea telefonului mobil la volan, suspendarea permisului pentru 30 de zile (pe lângă amendă și puncte de penalizare, cum este sancționată în prezent)

      Aici ar trebui adaugat „in timpul deplasarii”. Daca esti oprit la semafor, poate pleci mai greu, dar gravitatea faptei nu justifica suspendarea. De asemenea as elimina „la volan”. Am vazut o gramada de vehicule pe 2 roti (biciclete, trotinete, scutere, etc.) care se deplasau in timp ce conducatorul butona la telefon. La masini exista sisteme de siguranta care pot actiona chiar daca soferul nu este atent. De acord, procentul lor este mic, dar exista, iar numarul lor va tot creste. Nu exista ceva asemanator pentru 2 roti.

      0
      0
    • #13 Comentariu nou

      @Cris: ești exemplu de ineficiență – pui tu bemol unei chestii care are zero șanse să se aplice…. și nu se va aplica din cauză că amărâții ăia care ne conduc cred că sunt mă mulți alde Cris și nu vor să îi supere pt votare. Între timp, sânge pe șosele

      0
      0
    • #14 Comentariu nou

      @Lucian, Cris
      Nu stiu cat de eficiente ar fi perioadele mai lungi de suspendare a dreptului de a conduce autovehicule.
      Avand in vedere multimea de cazuri in care se dovedeste ca permisele de conducere au fost obtinute prin frauda/coruptie, poate mai eficient ar fi ca, dupa trecerea perioadei de suspendre, sa trebuiasca sa dai din nou examenul pentru a ti se elibera permisul.

      0
      0
    • Votez pentru.

      0
      0
    • #16 Comentariu nou

      Automatizarea acordarii sanctiunilor:
      – camere cu radar peste tot
      – amenda in plic acasa
      – legiferarea amenzii pe baza vitezei medii
      – cumularea amenzilor: ai luat 5 radare pe drumu spre mare = 450 zile permis suspendat, o galagie de bani amenda
      – permiterea folosirii imaginilor de pe camerele de bord

      0
      0
    • Da, dar pentru amenda pe viteza medie iti trebuie segmente de drum neintrerupte, fara iesiri. Nu merge asta in RO.

      0
      0
    • In rest, da, la tot.

      0
      0
    • #19 Comentariu nou

      @Cris: „4. pentru virajul la stânga peste linia continuă […]
      masina care a facut manevra tampita este lovita de cele mai multe ori exact in portiera soferului.”

      Virajul la stânga expune portiera… dreaptă a mașinii, adică a pasagerului. Nu a șoferului.
      Ca să lovești în portiera șoferului o mașină care întoarce, ar trebui ca acea mașină să întoarcă de pe banda întâi, și ea să fie lovită de cineva care vine pe banda a doua, pe același sens de mers.
      Ca să lovești, în timpul întoarcerii, o mașină în partea șoferului, asta presupune că lovești mașina care circulă regulamentar, în niciun caz pe cea care a făcut „manevra tâmpită”.
      Pe scurt, mașina care întoarce neregulamentar poate lovi (pe partea șoferului) o altă mașină care circulă regulamentar, sau poate fi lovită (pe partea pasagerului). Dar niciodată mașina care virează la stânga nu poate fi lovită pe partea stângă, a șoferului, de traficul din sens opus.

      Pies. Aici vorbesc de traficul din Europa, nu de diferiții ăia de britanici.

      0
      0
    • #20 Comentariu nou

      Și, că tot citeam o postare mai veche, dar tot legată de partea rutieră…
      Articolul „Avem nevoie de un Cod Rutier cu sancțiuni draconice! – 15 IULIE 2019, 08:03”
      Comentariul lui K2dlhgia – 16 iulie 2019 la 17:45:
      „Sau, dacă tu ești șofer profesionist, dar ai circulat cu autoturismul propriu și ai rămas fără permis din diferite morive, ai rămas doar pt. mașina mică nu și pt camion, poți profesa in continuare, se face paralelă cu orice alta profesie, dacă ești medic băut la volan și rămâi fără permis, nu pierzi și dreptul de a practica medicina.”

      User-ul în cauză încearcă să impună ideea că, dacă ești posesor de permis a mai multor categorii de conducere, dacă ești prins în neregulă pe una din categorii, să fii amendat doar pe acea categorie. Adică, dacă ești prins beat cui pe mașina personală, B, să poți conduce în continuare C+E. Că, deh, Poliția te-a prins beat pe B, până te prinde mangă și pe C să poți conduce liniștit, poate reușești să mai omori și pe alții cu ocazia asta.
      Și bagă și-un exemplu din puțul gândirii, că dacă un medic este prins băut la volan, lui nu-i interzice nimeni să practice… medicina! Omul ignoră în mod convenabil faptul că nu e nicio legătură între medic și tirist. Medicul, dacă a făcut o greșeală medicală, este suspendat și nu mai poate practica medicina. Adică, dacă a prescris cuiva niște pastile care i-au făcut unuia rău, nu mai poate intra în sala de operații. Sau ceva pe acolo. După cum unui medic acuzat de malpraxis nu-i ia nimeni permisul de conducere!

      Revenind, nu există să-ți fie suspendat permisul de conducere doar pe o anumită categorie, așa cum sugera userul Khablablagia.
      Categoriile respective certifică faptul că șoferul are pregătirea de a conduce anumite tipuri de vehicule, nu că poate trece pe roșu cu mașina mică și să conducă în continuare tramvaiul!
      Regulile sunt unele singure pentru orice participant la trafic. Vrei să le respecți? Bine. Nu vrei? Fii călător și nu șofer.

      Altfel, sugestia userului K. este doar un românism penibil, beau de sting și apoi mă sui la volan, că doar am cinci categorii la permis, mă doare la… Îmi ia un permis? Mai am acasă altele!
      Și apoi apar petiții și plângeri sterile în mass-media, că uite câte accidente se întâmplă! Păi cum să nu se întâmple când (unii) șoferi gândesc în halul ăsta??

      0
      0
    • #21 Comentariu nou

      @John
      In postarea ta ai luat in discutie intoarcerea peste linia dubla continua.
      In postarea lui Cris este vorba despre virajul la stanga peste linia dubla continua.
      Adica daca iesi dintr-o benzinarie sau de pe o strada laterala.
      In plus este un citat preluat din petitia semnalata de Lucian.
      Dar pentru unii e greu sa inteleaga un text (si mai ales un context).
      De altfel suntem campionii Europei la analfabetism functional.

      0
      0
  8. #22 Comentariu nou

    Deplasata rău declarația! Nici macar imaginara nu isi are sensul pentru acel individ care nu mănâncă pâine 🙊
    Să fim serioși, nu ajungi premier in Romanistan daca ai un caracter prea ok…

    3
    3
  9. #23 Comentariu nou

    Prea multa „cerneala” pentru o fapta de acum 20 de ani… N-a omorat pe nimeni, a platit pentru fapta, punct. Ma amuza cum sar de cur in sus si cum au muscat o momeala marca PSD… sau PNL mai degraba. 20 de ANI oameni buni! O dati in manele de genul… trebuia sa recunoasca, trebui sa-si ceara scuze si alte lucruri ridicole… Dupa 20 de ani… te poti maturiza, iti poti insusi „lectia”, se pot intampla multe. Decat un premier ca veorica, un politician abject precum ciolacu sau dragnea sau mitraliera sau al de era soferache si a ajuns senator, nicolae parca, mai bine un premier care acum 20 de ani a fost un bou. Nu ne garanteaza nici macar trecerea timpului ca nu mai e un bou dar mai sunt sperante. Si penibilul de orban ar trebui sa fie primul care dispare. La el au trecut doar cativa ani de cand a lovit pe cineva pe trecerea de pietoni, beat fiind. Deci, lasati momeala asta de doi lei si hai cu ochii pe justitie, pe infrastructura, educatie, sanatate si altele.

    4
    8
  10. #25 Comentariu nou

    Problema e că faptele de acum 20 de ani nu sunt doar simple greșeli ci trăsături comportamentale care se manifestă și în prezent.
    Amnezia de care „suferă” merge în tandem cu iresponsabilitatea.
    Poate că ne este ușor să trecem cu vederea pușcăria și neplata creditului pe criteriul reabilitării, dar să pui premier pe cineva care împreună cu prietenul lui din #echipa câștigătoare (aspirant la fotoliul de guvernator BNR) inițiază și susține un atac speculativ la moneda națională este ca și cum ai pune președinte un terorist.
    https://quicknews.ro/premierul-florin-citu-nu-a-raspuns-la-intrebarea-ati-consumat-vreodata-droguri/
    https://youtu.be/nTYZtWulOqU

    6
    0
  11. #26 Comentariu nou

    Puteți să înăspriți legea cât vreți, dacă nu realizați primul pas – aplicarea legii, nu faceți decât o cosmetizare tipic românească. Dacă tot îi luăm drept exemplu pe americani să începem cu „reinforcing the law”. Legile pot fi oricât de bune, dar în România se aplică după bunul plac al unora, ceea ce conduce la batjocorirea lor de o minoritate care a ales șmecheria, nesimțirea, corupția și alte metehne asemănătoare ca principiu de viața. De unde trebuie început? – polițiștii și magistrații să fie sancționați foarte drastic pentru orice abateri și pentru rabatul de la aplicarea legii.
    Dacă nu începeți de aici puteți să faceți cele mai bune legi … vor avea aproape același efect zero, ca și cele proaste de acum.

    7
    0
  12. #27 Comentariu nou

    Si acum realitatea:
    Cîțu: ”Dacă AUR a negociat cu USR PLUS ca această campanie de vaccinare să fie încetinită? AUR e un partid antivaccinist. Nu pot să-mi asum riscul ca această campanie să fie încetinită. Niciodată nu voi risca sănătatea românilor”
    ….
    Baietii de la furat, psd-ul rosu sau galben, si-au dat mana si cam asta e…Poate n-ar strica ca PSD sa aduca suspendarea lui Johannis in prim plan, sa vada „presedintele” cum e sa nu te duca mintea asupra consecintelor.

    Ca intotdeauna, salvarea din romanica e individuala.

    2
    0
    • #28 Comentariu nou

      Premierul nu prea poate face uz de logică.
      Cu siguranță e o problemă neuronală.
      Din ce vedem Câțofrenia e mai periculoasă decât pandemia.

      0
      0
    • #29 Comentariu nou

      Cineva a reușit să transpună mai sugestiv ceea ce mie mi se pare că este evident pentru oricine.
      E greu de înțeles cum au ales „personajul” cei care pretind ca Câțu este cel care poate să-i reprezinte.
      https://m.imgur.com/KKMD5sz

      0
      0
  13. #30 Comentariu nou

    Oare o partida de golf i-ar limpezi gandurile lui der kleine hund ?

    0
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.