Două reguli inflexibile pentru un trafic mai sigur

Am învăţat multe reguli în 20 de ani de şofat fără vreun incident major*, iar pe două dintre acestea le respect întotdeauna:

1. Asigură-ţi timp de reacţie
2. Pune-ţi întotdeauna centura.

Asta înseamnă aşa:

1. Regula de 3 secunde. Ia-ţi un reper fix de pe marginea drumului, când mergi în coloană (un stâlp; un copac; un chioşc; orice e fix şi vizibil). Când maşina din faţa ta trece prin dreptul reperului respectiv, începe să numeri în gând: o mie unu, o mie doi, o mie trei. Dacă treci pe lângă acelaşi reper înainte de a ajunge la „o mie trei”, încetineşte, eşti prea aproape de cel din faţa ta.

De ce?

Pentru că ai nevoie de aproape o secundă ca să atingi pedala de frână atunci când cel din faţa ta frânează. Acesta este timpul de reacţie: jumătate de secundă până creierul tău procesează informaţia că stopurile maşinii din faţă s-au aprins iar asta înseamnă că trebuie să frânezi şi tu, şi încă jumătate de secundă până când piciorul tău reacţionează, ajunge pe pedală şi apasă. În medie, o secundă, dar semnificativ mai mult în condiţii de vizibiliate proastă, oboseală, monotonie, lipsă de experienţă etc.

La o viteză de 60 km/h, maşina ta parcurge 17 metri într-o secundă; 22 de metri la 80 km/h; 31 de metri la 110.

Practic, dacă mergi cu 110 km/h şi maşina din faţa ta frânează, parcurgi 31 de metri înainte să începi, măcar, să frânezi şi tu.

La asta trebuie să adaugi apoi distanţa de frânare propriu-zisă, care variază de la maşină la maşină, de la cauciuc la cauciuc şi în funcţie de starea şi calitatea fiecărei suprafeţe de rulare.

Dacă stai în fundul maşinii din faţă, n-ai nici o şansă să eviţi un accident.

Dacă un alt şofer stă în fundul tău pe şosea, fă-i loc. Te poate trimite învârtindu-te pe contrasens în orice moment, că n-are timp să reacţioneze la nimic.

Ca atare, mergi la 3 secunde, minimum, faţă de cel din faţa ta. Lasă-ţi timp de reacţie în caz de accident. E important.

shutterstock_190982168

2. Centura de siguranţă e obligatorie, şi în faţă, dar şi în spate. Nu te va ajuta, probabil, dacă zbori cu 130 km/h de pe un pod, dar sigur te va scăpa în mult mai multe situaţii decât fără (restul e şi noroc).

La Şcoala de conducere defensivă a lui Titi Aur, una dintre probe este un impact frontal (cu centura pusă) la 17 km/, apoi încă unul la 23 km/h. Când ţi se spune despre aceste viteze, te ia râsul. Şi în parcare manevrezi mai repede. Şi tot zâmbeşti până te dai pe sania înclinată şi-ţi zdtrăngăne creieru-n tărtăcuţă la impact. Înţelegi că, fără centură, ţi-ai sparge faţa-n volan. După impactul de exerciţiu, nu mai uiţi niciodată să-ţi pui centura în maşină chiar şi când te duci până la colţ, după o sticlă cu apă.

Ah, şi, apropo: centura în spate e la fel de importantă – şi nu doar pentru cel care o poartă, ci şi pentru cel din faţa lui. Cam cum credeţi că e când ai un impact frontal la 60 km/h şi în spatele tău se află un sac de oase şi carne de zeci de kilograme greutate?

De ce vă spun toate astea? Impresionat de accidentul de duminică, din centrul Bucureştiului, în care, am aflat dimineaţa asta, au murit un fost coleg de clasă şi soţia lui.

Nu ştiu ce s-a întâmplat acolo. Nu ştiu cine, ce şi de ce a greşit. Nu ştiu dacă alţii puteau evita ceva. Dar ştiu că merită să-ţi iei toate măsurile de protecţie atunci când urci la volan – să faci tot ce depinde de tine ca să nu mori în maşină – şi să nu-i omori şi pe alţii. În rest, poate că mai e nevoie şi de noroc, e adevărat – dar hai să lăsăm hazardului cât mai puţin loc de joacă mortală.

_________________
*fără vreun incident major – nu mi-a fost ridicat niciodată carnetul; cea mai mare amendă d eviteză a fost pentru 80 km/h în zonă de 60; am fost tamponat de vreo 3 ori şi am tamponat eu pe cineva o dată, ieşind din parcare pe aleea unui bloc. Dar, recunosc, am făcut de două ori pana prostului în primul an de şoferie 🙂 (nu se aprindea becul de rezervă)

Articol din categoria: ACTUALITATE

18 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Centura de siguranta e sfanta. Spun asta pentru ca pe mine si pe sotul meu ne-a salvat intr-un accident in care masina s-a rostogolit de 3 ori si nici un airbag nu s-a deschis. Paramedicii ajunsi la fata locului aproape nu credeau ca noi suntem cei implicati in accident si ne-au spus clar ca am fi zburat prin parbriz daca nu aveam centurile. De atunci, spun cat de des pot si oricui povestea asta. E foarte important sa mai vedem si experienta supravietuitorilor, pentru ca mortii nu ne mai pot spune cat de importanta e centura, ca sa-i credem pe cuvant. Si nu, nu merg nici 2 metri fara centura pusa.

    0
    0
    • #2 Comentariu nou

      Gabi, esti sigura ca masina mai avea airbag-urile? Samsarii sunt in stare de orice pentru ca sunt scumpe. Ori le fura si sterg erorile, ori nu le mai pun cand repara masinile si sterg erorile.

      0
      0
    • #3 Comentariu nou

      La constatarea de dupa accident, airbagurile erau. Dar placutele de frana, desi apareau schimbate pe foaie, nu fusesera schimbate, de-aia am si avut accidentul.

      0
      0
  2. #4 Comentariu nou

    Un articol foarte bun si care pune punctul pe i.
    Un mic comentariu totusi: de multe ori distantele, timpii si vitezele sunt calculate pornind de la ideea ca masina din fata ta se opreste complet (dead stop), instantaneu, ceea ce evident, este fals.

    0
    0
    • #5 Comentariu nou

      Pe bune? Si ai tu asa multa incredere ca cel din fata nu izbeste ceva si se opreste brusc?

      As adauga la ce a spus Vlad ca atunci cand cel din fata franeaza tu, nefiind robot, nu poti aprecia cu exactitate cat de tare franeaza sau daca dupa ce a inceput franarea mai lejer nu apasa pedala pana la capat brusc.

      0
      0
  3. #6 Comentariu nou

    @Leo – masina din fata se poate opri [aproape] brusc in cazul in care e implicata chiar ea intr-un accident (ex. tamponata frontal). Articolul lui Vlad sta clar in picioare, rostul e sa previi *exact* astfel de situatii (chiar daca eu de exemplu stiam de regula celor 2 secunde, nu 3 – insa niciodata nu stii cum acea secunda in plus poate sa salveze vieti).
    Din respect pentru legile fizicii, am putea spune insa ca nu [neaparat] viteza omoara ci mai degraba deceleratia foarte brusca. De aia sania de la Titi Aur iti zgaltaie creierii cand se opreste brusc in zid, chiar la numai 20km/h. Sau poate mai tii minte senzatiile de la „masinutele cu tampoane” din parcul de distractii, la o ciocnire frontala. Cat de tare merg alea? Btw – vorbesc si din experienta proprie, am iesit partial cu capul prin parbriz, la o mica tamponare laterala in oras (eram pasager in dreapta, fara centura). De-atunci imi tin centura si daca stationez in masina pe marginea drumului.

    0
    0
  4. Asa e, mare adevar ai spus, dar as mai adauga unul: sa sti mereu ce este in jurul tau, un tur de oglinzi la cateva zeci de secunde te poate salva de multe!

    0
    0
  5. #8 Comentariu nou

    tamponarile in parcare nu se pun!
    mana sus cine nu a avut tamponari minore in parcare 🙂

    0
    0
    • #9 Comentariu nou

      Cum adica nu se pun?
      Toate accidentele sunt accidente.
      Uite asa ca idee, la peste 100 de mii de km parcursi, parte din ei si prin parcarile din Bucuresti, n-am avut tamponari in parcare.
      Am avut doua accidente, la ambele fiind eu vionvat: Primul in care nu mi-am data seama ca masina mea nu era oprita complet la semafor si a zgariat bara celui din fata, al doilea cana avariat oglinda unei masini parcate pe o strada ingusta.
      Intr-adevar viata tine in buna parte de noroc: spre exemplu cand am reusit sa evit o masina pe contrasens pe autostrada. Dar este si vorba asta: „Norocul si-l face omul!”.
      As insista cu a trei regula: la fel de importanta ca cele doua din articol:
      Nu schimbi directia fara sa te asiguri! Niciodata.
      In acea secunda fatala reactia e doar una instictuala:
      Franezi din instinct in fata pericolului din fata, te asiguri si abia apoi schimbi directia (sau iei decizia corecta adaptata situatiei)
      Nu schimbi directia (fara asigurare) nici macar ca sa eviti un accident frontal. Fara sa te asiguri nu stii daca manevra ta produce un accident mai mare…
      Iti cultivi instinctul tot timpul. Nu virezi brusc ca sa ocupi banda libera. Nu virezi fara sa semnalizezi chair daca esti singur pe toata strada. cand te asezi in maisna iti pui centura; chiar si atunci cand n-ai de gans sa pornesti motorul

      0
      0
    • #10 Comentariu nou

      Ti-am dat un minus, mi s-a parut mai simplu decat sa ridic mana sus ca la gradinita.

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      comentariul tau ostentativ e echivalentul in scris al ridicarii mainii. esti o natura contradictorie 🙂

      p.s.
      nu doar la gradinita se ridica mana, iar gestul in sine presupune asumarea unei pozitii sau responsabilitati.

      toate bune 🙂

      0
      0
  6. #12 Comentariu nou

    Foarte bine punctat. Aș mai adăuga două puncte de vedere:

    1) Ar trebui să conștientizăm că „permisul de conducere” de fapt este o combinație între un permis de operator al unui utilaj (presupune că știi ce faci, că ai discernământ de a acționa prevăzător și că ai mereu în vedere „protecția muncii”) și un permis de port armă (mașina fiind o halcă de metal de peste o tonă cu potențial letal).

    2) Întrucât aproape niciodată nu șofezi de unul singur și în condiții ideale, ci este o activitate participativă influențată și de alți șoferi, și de alți factori externi, condusul în trafic nu este o activitate cu model statistic determinist. Faptul că ai condus 20 de ani fără să calci vreodată pe bec nu îți conferă nici o garanție că la următorul semafor nu se va izbi altul în tine.

    Ceva noutăți despre contextul accidentului și copilul rămas orfan?

    0
    0
  7. Si inca una pt pastrat permisul: politistul are mereu dreptate, tu esti mic si el e mare. De doua ori am fost iertat cu atitudinea asta.
    Nu are rost sa te iei in gura cu organul, mai ales ca legea prezuma ca el are dreptate.

    0
    0
  8. #14 Comentariu nou

    Sa nu uitam de tetiere. Inexistenta sau pozitionarea gresita, la o lovitura din spate, te nenoroceste la fel ca lipsa centurii. Patit! O tetiera prost pozitionata. Noroc chior ca am scapat doar cu dureri de cap vreo doua saptamani si impactul a fost minor, doar barile de protectie indoite.

    0
    0
  9. Din păcate mulți renunță la cele 3 secunde, pentru că: tu lași 3 secunde, ăla din spate le vede și forțează o depășire, se bagă peste cele 3 secunde ale tale și așa mai departe. La câtă nesimțire avem în trafic, te poți trezi că stai pe loc.
    Da, ai dreptate. Vineri am fost nevoit să fac o manevră riscantă pentru ochii celor din jur, care probabil au zis „Uite-l și pe cretinul ăsta!”, însă am evitat să-mi bușească spatele, tocmai pentru că avea viteză și nu a văzut că am frânat la trecerea de pietoni.

    0
    0
  10. #17 Comentariu nou

    E abecedar ce zice Vlad aici.nici nu trebuie comentat.nu comentezi literele din alfabet.

    Experienta mea ( de la karturi, din fericire pe sosea nu am produs/nu am fost implicat in niciun accident):

    Am lovit parapetul ( din cauciucuri care absorb oricum o mare parte din soc) intr-o curba larga unde am zis sa nu mai ciupesc frana, ca probabil asa pierd timp acolo :)). soc partial absorbit, casca pe cap, costum protectie,viteza estimez pe la 20 si ceva de kmh, maxim 30.
    Insa m-a zgaltait atat de tare ca m-a lasat pentru o secunda fara rasuflare. am vazut stele verzi. m-a durut capul vreo 2 zile.

    La volan, nu suntem nici 1% constienti cat de pe marginea prapastiei stam. Cum la peste 60 kmh nici Sfanta Centura nu-ti mai salveaza viata. Daca am constientiza acut lucrul asta, nu s-ar mai urca nimeni in masina.

    0
    0
  11. Am fost lovit din spate zilele trecute. Aveam centura, teteiera reglata corect. Nu a fost tocmai OK.
    De ce am fost lovit ? Pentru ca un iepuras m-a confundat cu masinuta „”follow me” si a tinut aproape, fortand galbenul. Eu am oprit pentru ca ambulanta. El in partea dorsala. Daca nu opream, avea ceva sanse sa-l pupe ambulanta in lateral.
    De ce ? Pentu ca lene de alea 3 secunde. Pentru ca nepasare la nini-nino.

    Vlade, felicitari pentru articol. Dau link la el cat de des pot. oate pricepe lumea ceva.

    0
    0