Iisus doarme pe-o bancă-n Rio

Iisus doarme pe-o bancă-n Rio și nimeni nu-l vede. E doar un alt homeless care s-a-nvelit cu o pătură neagră pe care și-a tras-o peste cap, încercând să se facă nevăzut în mijlocul unor oameni care oricum privesc mereu în altă parte. Fața îi este acoperită aproape cu totul, dar poate fi întrezărit, totuși, puțin din ochiul drept, închis, și obrazul năpădit de barbă.

Însă urmele piroanelor înfipte în labele picioarelor sale desculțe spun fără greș cine este.

Sculptura îi aparține artistului canadian Timothy Schmalz, dar aici, în fața Catedralei Metropolitane din Rio, este numai o copie, una dintre (deja) multele care au fost donate și instalate în toată lumea: le poți vedea în Roma, Dublin, Chicago, Austin și poate și în alte locuri, în timp ce originalul rămâne în fața Colegiului Regis din Toronto, Canada. Nu-i nimic greșit în asta: mesajul Său este universal iar rolul artei este să ne facă să gândim. Artistul s-a declarat inspirat în creația lui de Evanghelia după Matei, 25:40 – Drept răspuns, Împăratul le va zice: ‘Adevărat vă spun că, ori de câte ori aţi făcut aceste lucruri unuia din aceşti foarte neînsemnaţi fraţi ai Mei, Mie mi le-aţi făcut.’

Iar când a binecuvântat sculptura, la dezvelirea ei (ce straniu sună în acest caz), cardinalul Orani Tempesta a declarat: „Umanitatea n-a produs nicicând atâta bogăție și niciodată nu s-a văzut atâta sărăcie.” Ceea ce sună bine și puternic, dar, în egală măsură, discutabil și ipocrit.

Întorcându-te cu spatele la sculptura „Iisus fără adăpost”, întreg câmpul vizual îți este umplut de un gigantic stup din beton gri, ce se ridică spre cer în formă de con. E o structură stranie, masivă, care pare, cumva, un templu mesoamerican, poate aztec sau mayaș, un vestigiu arhitectonic dominator, sumbru, tulburător.

Dar este o biserică – mai precis, este Catedrala Metropolitană San Sebastian și este uriașă: 75 de metri înățime, 100 de metri diametrul bazei, 8.000 mp în interior, suficient spațiu pentru a primi înăuntru 20.000 de oameni. Construcția a durat 15 ani, între 1960-1974. Nu știm cât a costat, dar ieftină sigur n-a fost (în fond, „umanitatea n-a produs nicicând atâta bogăție”).

Foto: Wikipedia

Însă interiorul catedralei se dezvoltă într-o narațiune total diferită față de ce vezi de-afară. Nu sunt ferestre, dar fațada e perforată de mii de firide deschise, care opresc ploaia și lasă înăuntru lumină indirectă, dar mai ales asigură ventilația naturală a spațiului. E penumbră, chiar dacă afară-i soare, însă semiîntunericul este spart, glorios, de patru imense coloane de vitralii, ce pornesc din bază și urcă în panta trunchiului de con până în vârf, unde se intersectează într-o cruce. Jos, pe pardoseală, te simți îmbrățișat și ocrotit de lumina colorată, sub crucea strălucitoare. Fiecare coloană de vitralii are o culoare dominantă – verde, roșu, albastru, galben – iar efectul combinat este spectaculos și înălțător. Ce-i cenușiu și ponosit pe-afară devine cald și impresionant înăuntru.

Catedrala Metropolitană contrastează dramatic și cu cartierul ce-o înconjoară: sunt zgârâie-nori de oțel și sticlă de jur-împrejur, care strălucesc de la distanță și reflectă cerul albastru și norii de poză. Chiar în fața Catedralei sunt două turnuri gemene, Ventura Towers, unde-și au sediul corporații putred de bogate, precum Petrobras, Trident Energy, GE, Allianz, Banco do Brasil și altele asemenea.

Dar între biserică și zgârâie-nori se mai află o statuie: Papa Ioan Paul al II-lea, la 3 metri înălțime, pe un postament, privind înspre turnurile ce-l strivesc prin proporții, ca un David îndrăzneț spre niște gemeni Goliat din sticlă și oțel.

Papa ține crucea în mâna stângă, iar mâna dreaptă este ridicată spre coloșii financiari de peste drum, într-un gest care mi se pare că sugerează ceva, dar ce anume? Îi binecuvântează? Îi oprește? Îi amenință, subtil, sau încearcă, amical, să le atragă atenția?

Articol din categoria: EU, CĂLĂTOR

3 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Multumesc,Vlad Petreanu.Reportajul tau ma-ndeamna sa gandesc.

    1
    0
  2. #2 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,

    Chiar daca pe Sfintia Sa l-ai fotografiat din spate si nu se vede prea bine, din ce vad eu mana dreapta este in atitudinea specifica binecuvantarii enoriasilor.
    In cazul acesta (dar nu numai pentru asta) cred ca edilii oraslui au gresit locatia monumentului.
    Sunt convins ca Sfintiei Sale i-ar fi placut mai mult in dreptul unei (celei mai mari si mai ‘periculoase’) favele.
    Dumnezeu sa ne aiba in paza Lui!

    0
    0
  3. #3 Comentariu nou

    Multumim pentru impresiile impartasite, calatorie buna in continuare!

    0
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.