Pâine albă, suflete negre

Aș vrea să nu ne prefacem, cumva, că nu înțelegem ce se întâmplă la Ditrău, cu cei doi brutari singalezi.

Am văzut că unii încearcă să motiveze reacția rasistă a localnicilor față de cei doi muncitori prin salariile mici plătite de angajator. Adică, uite, patronul e un exploatator nenorocti care ia muncitori pe bani puțini din Asia în loc să angajeze local, cu bani buni, cum ar trebui.

“E un conflict mai vechi”, spun unii, invocând declarația unui localnic al cărui fiu a lucrat la brutărie și a plecat, nemulțumit de salariul prea mic, sau acuzele altor localnici care spun că la fabrică se muncește zi lumină – “patronul (…) nu dă salariu decent, muncesc foarte mult, câteodată şi 24 ore, dacă sunt bolnavi nu ia în considerare, asta am auzit de la oameni”. Sunt convins că neomarxiștii se-nfioară de plăcere când aud/citesc asta.

Desigur, e foarte posibil ca salariile plătite acolo ar putea fi sub așteptările angajaților, deși mă îndoiesc că sunt mai mici decât cele impuse de lege în România. Oricum, patroana fabricii susține că “doar în zilele de sărbători au lucrat peste program şi atunci au fost plătiţi pentru orele suplimentare… au fost concediaţi doar angajaţii care nu-şi făceau treaba cum trebuia… îi rugăm să ne aducă dovezi că aşa s-a întâmplat (că au muncit fără să fie plătiți, n.m.)”.

Dar, dacă salariile ar fi fost cu adevărat problema localnicilor, poate că ar trebui să observăm că nu a existat o revoltă a lor până să fi venit cei doi singalezi.

Nu au existat marșuri prin comună, nu a fost organizată nicio ședință publică la primărie, nu s-a implicat preotul catolic în organizarea vreunui protest. Nu au fost amenințați proprietarii caselor în care locuiau muncitorii de la fabrica de pâine, nu s-a cerut incendierea unor proprietăți, “ca în 90”, cum s-a întâmplat acum. Pagina de Facebook a localnicilor nemulțumiți se cheamă “Migráns mentes ditrot akarunk” (Vrem un Ditrău fără migranţi), nu “Vrem un Ditrău cu salarii ca-n Occident”, oricum s-ar traduce asta în maghiară.

Declarațiile localnicilor la adunarea de la primărie, consemnate de presă, sunt grăitoare și descriu exact ce se întâmplă acolo.

Preotul catolic: “nu mă interesează (că unul dintre singalezi e catolic, n.m.). Astăzi vin doi, mâine vin şapte, după aia pentru ei trebuie şcoală, biserică şi după aia? Să rămânem noi aici, secuii, românii, ăştia care suntem aici”.

“Să presupunem că şi alţi întreprinzători vor aduce câte şase muncitori la noi în sat, pentru câţiva ani. Trec doi ani, vor cere să se stabilească aici şi o să-şi aducă familiile şi după ce trec patru-cinci ani ne trezim că un sfert din casele din Ditrău sunt locuite de oameni de culoare. De asta ne temem noi, nu doar de cei doi sri-lankezi, ci de consecinţe, trebuie sa ne gândim bine la consecinţe că nu este vorba doar de ziua de mâine sau poimâine, este vorba de viitorul nostru, viitorul copiilor şi a nepoţilor noştri”, afirmă o femeie.

Un tânăr a susţinut că el nu are o problemă cu cei doi bărbați din Sri Lanka, dar va fi o problemă “dacă vor mai veni alţi 100 de oameni”.

Altul bărbat a spus că “nu avem nevoie sa vină străini de la cinci mii de kilometri, că să ne înveţe cum să facem o pâine”.

“Vreau să atrag atenţia asupra pericolului răspândirii virusului, pentru că toţi oamenii vin acasă de unde este focarul virusului. Şi el (patronul fabricii – n.r.) aduce din Nepal, acum, cinci muncitori, de unde e focarul. A scris şi Wikipedia că China are graniţă comună cu Nepalul şi acolo au fost doi morţi deja. Numai un singur om să aducă virusul, că eu am lucrat în microbiologie şi ştiu ce înseamnă, un singur om să fie bolnav, duce pâinea peste tot în ţară, este un pericol foarte mare”, este o altă declarație.

“Principala problemă este că ei (localnicii – n.r.) nu vor să accepte ca oameni dintr-o altă cultură să facă pâinea lor. De foarte multe ori au atacat faptul că ei nu au probleme cu persoanele respective, dar, totuşi, să nu atingă pâinea lor, a noastră”, a declarat Köllő Katalin, patroana fabricii.

Păi atunci, dacă-și pun mănuși, e în regulă, nu?

Carevasăzică, da, salariile sunt mici, dar măcar rasismul este mare.

Să observăm, deci, exact care este problema nerușinaților localnici din Ditrău – este legată de lipsa de educație, de un conservatorism prost înțeles și de spălarea pe creier a unei comunități întregi de către niște politicieni și mai nerușinați și deosebit de iresponsabili.

Și aș vrea să aud, totuși, ce părere au liderii UDMR despre ce se întâmplă la Ditrău, că este o tăcere asurzitoare din partea reprezentanților politici relevanți ai acestei comunități. Singura poziție publică a fost exprimată, pe scurt, de dna Hegedüs Csilla, purtător de cuvânt, care a declarat destul de sumar și formal că “nu putem accepta incitarea la ură împotriva unor oameni de o altă culoare sau pentru simplul fapt ca vorbesc altă limbă”.

Aș vrea să-i aud vorbind tare, răspicat, ba chiar vehement, așa cum fac de obicei, pe liderii maghiarilor din România, argumentând pentru egalitate, respect și lege și în cazul minorității de doi singalezi din Ditrău.

24 comentarii Adaugă comentariu

  1. Mi-a placut reactia lui Mark Bela, care desi nu mai e liderul UDMR, a fost multi ani in conducere:
    “am picat testul. Formulez la plural, persoana întâi, pentru că este adevărat că, majoritatea dintre noi nu suntem de acord cu astfel de campanii de ură, dar totuși suntem cu toții responsabili”

    Thumb up 4
  2. liderii udmr sunt ocupați momentan pe sub mesele PSD sau prin păduri.

  3. Propun sa se duca violeta/liftiera sa rezolve. Este o problema care tine (si) de Ministerul Muncii.
    @Vali – liderii udmr au votat pentru eliminarea dancila si pentru investirea lui sica/mandolina deci ei sunt pe sub masa cu toti.

    Thumb up 6
  4. Mă întreb oare ce au de spus comunitățile alea puternice și numeroase de maghiari din afara arcului carpatic. Din Vaslui, din Mehedinți, din Teleorman… alea care au votat masiv cu UDMR-ul la euro-parlamentarele din 2019. Vi le mai aduceți aminte, nu?
    Deocamdată nu par a avea nici o reacție… :-)

    Comentariu apreciat Thumb up 18
  5. https://www.aktual24.ro/culmea-stupizeniei-ditrau-cine-este-korosi-csoma-sandor-pe-care-localnicii-il-onoreaza-atat-de-mult/ Exceptional cat de ironica este situatia, un secui poliglot ajunge in Tibet acum 200 de ani si urmasii lui din Idiocristan-Treiscaune fara picioare ii alunga din Romania pe niste bieti muncitori budisti

    Thumb up 3
  6. Nu ar trebui sa ne miram. Astia au rezistat acolo in mica lor bula, cu limba lor, cateva generații bune. E clar ca sunt mult prea mandri de originile lor si nu vor nici in ruptul capului sa se integreze in Romania, darămite sa-i accepte pe alții veniți de peste mari si tari. Sunt bigoți in toată regula…

    Thumb up 3
  7. La Ditrau se aplica principul al 2-lea al termoreligiei: cu cat mai mare catedrala, cu atat mai mare obtuzitatea.

    Exista o polemica legata de rolul catedralelor de-a lungul secolelor. Parerile sunt impartite. Unora le da cu plus (au fost centre de cultura), altora cu minus ( au infranat progresul).

    Thumb up 1
    • simplu fapt ca au putut ridica o catedrala e cu plus!

      Thumb up 0
    • @bugsy Si Catedrala Neamlui, la care Gabitza Firea-Pandele a dat o poala de bani, de-a trebuit dupa aceea ‘sa se multzumeasca’ a cumpara autobuze turcesti, tot cu plus ti se pare?
      Am vaga impresie ca ti-ai ales foarte bine numele – nu esti DECAT un gandac.

      Thumb up 0
  8. OBS. Repet mesajul de mai jos fiindcă deși l-am mai transmis și acum câteva ore, nu a apărut.

    Eu unul am un principiu care funcționează în aproape toate situațiile referitoare la modul de a se comporta al oamenilor.

    Respectiv, oricât de complicată ar părea o situație și oricât de multe scenarii s-ar enunța pentru explicarea cauzei, dacă printre posibilități există și lipsa de cunoștințe sau incapacitatea de a raționa corect (eufemism mai lung – adesea, pentru un singur cuvânt!) atunci aici trebuie căutată cauza.

    Sigur că revoltații din Ditrău au greșit, dar cea mai bună cale de îndreptare este aceea de a li se explica greșeala (de pildă începând prin a li se [re]aminti că unul din cinci locuitori ai comunei lucrează la rândul său în străinătate și nici acestora nu le-ar conveni să fie alungați din locurile unde își caută un rost). Dacă explicația le-ar veni de la liderii UDMR și de la niște superiori ai preotului care a încolonat oamenii de la slujbă spre protest, ar avea probabil succesul scontat.

    Thumb up 3
  9. Nu are legatura cu rasismul in sine. Este frica oamenilor ca pozitiile/painea cea de toate zilele le sunt amenintate. Exact asta gandeau si olandezii,francezii si germanii despre romanii care cautau de munca pe la ei si acceptau sa fie platiti mai putin sau sa lucreze mai mult pe aceeasi bani, care erau cu mult mai multi decat puteau castiga in Romania… Noroc cu aderarea la UE ca romanii emigranti beneficiaza acum de aceleasi drepturi ca si “bastinasii”. Ceea ce s-a intamplat la Ditrau e rezultatul legislatiei muncii facuta praf de toti politicienii care s-au perindat pe la guvernare din 2009… Desfiintarea Contractului Colectiv de Munca la nivel national si de ramura, prevederea ca exista doar obligatia de a incepe negocierile pentru Contractul Colectiv la nivel de unitate dar nu si de a le finaliza si eliminarea prevederii ca daca nu se finalizeaza noua negociere ramane valabil vechiul contract a dus practic la imposibilitatea de negociere pentru salariati… De aceea patronii cauta “sclavi moderni” care sa poata lucra 12-14 ore pe zi fara plata de ore suplimentare si fara sa caraie… Asta e si cazul romanilor/maghiarilor din Ditrau si din toata Romania care au plecat in cautarea unei vieti mai bune. Practic asa ajungi la “schimbul de populatie”. Cand omul se desteapta pleaca mai la vest intr-o societate ceva mai buna decat cea in care a crescut…

    Thumb up 2

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.