Poliția Rutieră folosește cetățeni oarecare ca scuturi umane, că „așa e procedura”

Ferește-mă, Doamne, de polițiști, că de infractori mă feresc singur.

Cred c-ar trebui să vorbim un pic despre cazul șoferilor folosiți ca scut uman pentru prinderea unui vampir care furase o mașină.

Vampirul – de fapt, candidat de vampir – este elvețian, dar nenorocirea s-a întâmplat la noi, în Sibiu, pe DN1, într-o porțiune cu 2 benzi pe sens și separatoare.

Așadar, candidatul de vampir fură o mașină, încercând el să ajungă la un soi de întâlnire de validare cu stră-stră-bunicul său, Vlad Țepeș, în pădurea Hoia Baciu.

Wannabe vampirul elvețian

Un vampir prăjit complet, desigur.

Oricum, poliția a început să-l urmărească. Vampirul, fumat și fără permis, a panicat, mai ales că era și soare. A fugit de poliție.

Și ce se gândesc polițiștii noștri ageri și agili?

Să folosească restul mașinilor din trafic ca obstacole pentru urmărit.

Drept urmare, au oprit traficul de tot, pe DN1. Au ținut pur și simplu mașinile pe benzile pe care veneau, fiecare, și n-au spus nimănui nimic. Oamenii au stat, cuminți, în mașini, fără să știe ce plănuiau polițiștii cu ei.

Care era ideea?

Păi, normal, să nu poată trece fugarul cu mașina lui, nu? Și de ce să nu poată trece? Pentru că, dacă ar fi încercat, ar fi lovit mașinile oamenilor care se aflau întâmplător în zonă și pe care tocmai poliția le-a oprit pe poziție, astfel încât să devină bariere.

Vi se pare ok procedura asta?

Să observăm că polițiștii n-au folosit mașinile lor ca să oprească hoțul, și nici nu au tras pe dreapta participanții la trafic, cum fac de obicei când te opresc pentru control sau viteză, ci i-au lăsat în drum, deci premeditarea e clară.

Ei bine, poate ați auzit la știri ce a urmat – wannabe vampirul de la volan n-a oprit, deci n-a procedat rezonabil, cum credeau polițiștii că se va întâmpla, ci a intrat cu forța între benzi, lovind alte 4 automobile la rând. Impactul a fost atât de violent încât aceste mașini au fost sever avariate iar oamenii din ele au trecut prin trauma unui accident în care n-au avut nicio vină – iar la mașina candidatului de vampir s-a rupt o roată – așa l-au și prins, de altfel.

Una dintre victime, Andrei Ghica, a relatat ce s-a întâmplat acolo, într-o postare care s-a viralizat și care a determinat, în cele din urmă, și o anchetă internă la Poliție.

Mașina lui Andrei Ghica, după ce a fost folosită ca obstacol de poliția rutieră Sibiu

Ulterior, acest șofer a declarat: „Nu am fost trași pe dreapta. Am fost opriți pe benzi, efectiv pe benzi, unii pe banda întâi, alții pe banda a doua, în funcție de cum veneam. Nu ne-a spus nimic nimeni. Cei doi agenți de poliție nu ne-au spus nimic, pentru că ei înțeleg că aveau treabă și s-au dus în spate cu o servietă, dar pe noi ne-au lăsat. Nu știu: «du-te mai la dreapta că o să mori» sau «du-te mai la dreapta, că e genocid ce se întâmplă aici», pentru că un om drogat, nu mai contează cum, a intrat cu 150/h sau cât avea.”

Altă victimă, Mihaela Ganea, declară: „Noi am fost puși scut uman, fără să fim anunțați că asta se va întâmpla, adică puteau să ne tragă un pic mai așa, să asigure un culoar de trecere”.

Un al treilea șofer, Adrian Pampu, spune și el ce s-a întâmplat: „abia după 15-20 de minute a venit un echipaj de poliție să ne întrebe dacă suntem bine și am întrebat de ce nu ați pus mașinile voastre ca scut, pentru că timpul a fost prea scurt (au răspuns ei – n.m.), din punctul meu de vedere nu se face așa ceva.”

Normal că oamenii folosiți drept scuturi umane de poliția română s-au înfuriat foarte tare. Mergi cu mașina la treaba ta și te oprește-n drum poliția ca să blocheze drumul cu tine, că vine unul în mare viteză și nu au nicio altă idee. Cum să nu te enervezi?

Acțiunea asta a organelor este o mare porcărie și o demonstrație clară a faptului că poliția română încă nu-și înțelege binecunoscutul slogan: siguranță și încredere. Care siguranță, a cui, a polițiștilor? Nu pui în pericol nevinovați ca să oprești un hoț de mașini.

Mai rău este că oficialii poliției, poftiți să explice ce s-a întâmplat acolo, au trecut automat la limbajul de lemn și au invocat, papagalicește, procedura, uuuu, de parcă n-ar avea cap să judece când procedura pune în pericol cetățenii.

Iată ce spune comisarul șef Lucian Tarnu, Adjunct al Șefului Inspectoratului de Poliție Județean Sibiu: „Misiunea s-a desfășurat cu respectarea procedurilor specifice de lucru aplicabile în astfel de situații. Vorbim aici de o misiune contracronometru derulată pe 10-12 km într-un timp foarte scurt, 10-11 minute de la reperarea autoturismului.”

Sincer să fiu, pe mine, ca cetățean, chiar nu mă interesează recordurile de timp în care poliția aranjează mașinile trecătorilor în dispozitiv de blocare pe un drum public din România. Mă interesează ca, în primul rând, cetățenii să nu fie puși în pericol prin acțiunile autorităților – ori, când mă folosești pe mine, cu mașina mea, ca să blochezi un drum pe care vine un prăjit cu o mașină furată, nu pot să nu mă întreb cam ce înțelegi tu din misiunea ta de apărător al legii și ordinii – și, dacă n-o înțelegi, de ce ești în funcția aia? De ce te plătesc? De ce-ți plătesc pensie specială?

Iată încă o declarație relevantă, a unui șef de la sindicatul polițiștilor – Ionuț Pop, vicepreședinte EUROPOL: „Scut uman ar fi însemnat să fie coborâți din mașină și să rămână expuși pe spațiul carosabil.”

Adică acum suntem la semantică, mă-nțelegi. Nu ești scut uman dacă stai în mașina folosită ca obstacol, că acolo e mașina scut, tu ești doar pasager la scut. Ai airbag-cortină? Ai scut mai bun, ce să mai vorbim, ce te plângi?

Alt polițist, Şeful Serviciului Rutier Sibiu, Bogdan Maxim, e plin de o înțelegere oarecum confuză față de victimele acțiunii colegilor săi, dar rămâne scrofulos la datorie, la luptă cu infractorul, indiferent de numărul victimelor colaterale: „Sunt reprobabile, bineînţeles, şi le tratăm ca atare, orice suferinţă, orice pagube, orice împrejurări cu care se pot confrunta participanţii la trafic, însă vă afirm cu responsabilitate faptul că consecinţele s-au diminuat prin modul în care dispozitivul s-a mobilizat, s-a organizat.”

Ei, asta-i, deci să zicem mersi că n-a fost mai rău, nu?

Pe de altă parte, sunt reprobabile sau sunt regretabile? Că mi se pare că n-avem proprietatea termenilor aici. Reprobabile sunt faptele polițiștilor, regretabile sunt suferințele cetățenilor.

Da, tovarăși, sunt consecințe reprobabile, dar diminuate.

După care același șef de poliție îi reproșează fugarului că n-a fost rezonabil când a intrat în mașinile oprite de polițiști în mijlocul drumului: „Vreau să fac precizarea că locul spre care se deplasau poliţiştii Biroului Rutier Sibiu este un loc care, pe partea dreaptă, raportat la sensul de mers al autovehiculul urmărit era mărginit de teren viran. Persoana care conducea autovehiculul furat avea posibilitatea să se degajeze dreapta.”

Adică, indisciplinatul de infractor n-a ales cum ar fi vrut polițiștii, s-o ia pe câmp, ci, dimpotrivă, a intrat direct în ceilalți participanți la trafic, opriți intenționat de polițiști, da? Numa’ să facă rău, d-aia, și uite că acum șeful poliției trebuie să constate că faptele acestuia sunt reprobabile, dar consecințele au fost minimalizate „prin modul în care dispozitivul s-a mobilizat, s-a organizat.”

Știți cum e vorba aia, ferește-mă, Doamne, de prieteni, că de dușmani mă feresc singur?

Mi se pare că parafraza merge perfect aici: ferește-mă, Doamne, de polițiști, că de infractori mă feresc singur.

Articol din categoria: ACTUALITATE

11 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Cum era aia cu au doua clase mai mult ca trenul…? Sau bancul cu 5% sunt inteligenti, iar restul puternici sau foarte puternici…? Cam asa si situatia de acum…

    7
    0
  2. #2 Comentariu nou

    Cea mai tare chestie mi se pare declaratia „vampirului” că „furtul unei maşini era „extravaganţa” la care visase toată viaţa şi pe care a pus-o în practică în România.” conform ziarului Adevărul.

    Adică a venit în România special ca să își pună în practică această fantezie? Cam așa se înțelege din text. Ce pedeapsă riscă în România și cît ar fi riscat în Elveția pentru așa ceva? Care e procedura de oprire a unui șofer fugar în Elveția?

    Și Be) ce s-ar fi întîmplat cu „barajul” inventat de polițiști dacă „vampirul” ar fi reușit să fure un TIR? Că asta a fost prima opțiune, dar n-a reușit să deschidă ușa.

    19
    0
  3. #3 Comentariu nou

    Trebuie sa intelegem ca a fost o solutie disperata de a opri pe nebunul elvetian: daca ajungea si intra cu masina in catedra de fizica de la liceul sibian si ramanea marele profesor presedinte fara un loc unde sa puna capul dupa cele doua mandate epuizante? Trebuia oprit cu orice pret!

    8
    2
  4. #4 Comentariu nou

    Cine va suporta cheltuielile cu reparatiile acelor masini. Cum se va desfasura constatarea daunelor la firmele de asigurare ? Vin si politistii sa dea declaratii ? Oare cate formulare si declaratii trebuie sa completeze pagubitii ? Cine le acopera timpul pierdut ? etc.

    15
    0
    • #5 Comentariu nou

      Raspunsul, pe scurt, este: NIMENI! Fiecare dintre cei pagubiti isi va rezolva problema cum va putea.

      Raspunsul pe lung – fiind vorba de mai multe masini lovite, se vor face constatare/PV DOAR la Politie, nu exista „amiabila” … sunt curios ce va scrie agentul constatator in acele PV-uri.
      Pentru ca NU se pune problema ca asiguratorul vehicolului furat sa plateasca ceva (sofer drogat, masina furata), pagubitii vor incepe sa caute solutii pe barbile lor, ca sa zic asa.
      Aia care au CASCO, teoretic au scapat si isi vor repara masinile fara bataie de cap.
      Dar aia care NU au CASCO … vor avea probleme mari-spre-foarte-mari. Pentru ca isi vor repara (daca se mai pot repara – Suzuki ala din poza este praf-si-pulbere si trebuie sa mearga la REMAT, nu mai ai ce sa repari la el) masinile pe banii lor si vor da in judecata – aici e MIEZUL – pe soferul vinovat si isi vor recupera banii, practic, NICIODATA! Treaba e ca eu – daca tot ajungem la dat judecata – as da si POLITIA in judecata, sa plateasca in solidar cu dementul ala. Pentru ca daca ala e un dement/drogat/etc 100% vinovat de accident, Politia este IN EGALA masura vinovata pentru ca a „organizat” oprirea si prinderea dementului in halul asta.

      0
      0
  5. #6 Comentariu nou

    Esti sigur ca varianta celui lovit e 100% adevarata? Un jurnalist ar cere parerea Politiei si s-ar informa temeinic, dar vad ca tu de faot esti un fel de bloger… un fel.

    1
    32
  6. #7 Comentariu nou

    Cu siguranta ati vazut filme in care cei din politie (judiciar, criminalistica….)erau detasati la rutiera atunci cand greseau sau aratau o slaba pregatire. Ei bine, asta avem la rutiera….😥

    7
    0
  7. #9 Comentariu nou

    I-au testat antidrog si echilibrat pe șoferii loviți?

    2
    1
    • #10 Comentariu nou

      Cred ca mai degraba s-ar impune niste teste psihiatrice militienilor care au considerat oportun sa foloseasca bariere umane in calea nebunului!

      0
      0
  8. un fel de: scopul scuza mijloacele insa acum intrebarea e cine plateste daunele materiale/morale si in cat timp..

    4
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.