Viitorul e-o manea

Ca tot românu’, și eu în Egipt zilele trecute. Ajungem pe Nil c-o barcă vai mama ei. Barcagiul, vai mama lui, are o boxă fără fir mai scumpă ca ambarcațiunea cu motor cu tot. Se conectează la telefon și, cu un rânjet cât o felie de pepene, dă play. Din difuzor țâșnește, năucitor, dl. Tzancă Uraganu: „mânca-ți-aș hazu, te pup, vezi că doar de tine sunt foc, visez la tine non-stop, hai vino să te pup în bot”.*

Pe banchetele din lungul copastiei, un degradé emoțional ce pleacă de la o surprindere dezgustată în cazul seniorilor și urcă spre un entuziasm abia stăpânit în cazul a două adolescente venite cu părinții. Fetele țin ritmul din genunchi, palme și cap, dar cântă și versurile, fără greșeală, fără ezitare, perfect pe beat, tot playlistul, care pare interminabil.

Recunosc pasiunea fanului când o văd: așa știam eu pe de rost versurile din The Wall la 16 ani și așa le-am cântat 30 de ani mai târziu în Piața Constituției, la concertul lui Waters din 2013. Nu mă dau mare – pur și simplu sunt alte generații, cu alte fidelități și cu alte preocupări: adolescența mea a fost marcată de sistemul opresiv în care trăiam și era firesc să rezonez cu muzică și versuri de împotrivire și protest; adolescenții de azi sunt, probabil, concentrați pe ceea ce pare a fi singura valoare certă a acestor timpuri: banul care rezolvă orice dorință și în primul rând stabilește locul în societate, iar manelele exact despre asta (le) vorbesc.

Fetele din barcă nu-s vreun caz izolat. În timp ce adulții încă mai strâmbă din nas la versificațiile naiv-penibile ale maneliștilor, generațiile tinere sunt mari consumatoare de manele. Vorbesc cu părinți care observă că toți copiii sunt ascultători îndârjiți de manele. Faptul că nu se difuzează la radiourile și stațiile tv mainstream nu are nicio importanță, atâta timp cât există Youtube, și fiecare melodie văzută determină algoritmii să recomande altele din același gen, ceea ce crește numărul de vizualizări, astfel că fenomenul se auto-alimentează permanent. Viitorul audio este deja aici.

Pe barcă, dl. Uraganu se laudă, asurzitor: „când număr bani vă curg balele, v-am scos din cap cu toate arfele”. Entuziasmul e în creștere și câțiva pasageri se-alătură în dansul din șezut adolescentelor, apoi balansează veseli copaia, spre indignarea abia ascunsă a câtorva doamne cu părul alb, care privesc speriate spre Nilul cam murdar în care se și văd azvârlite. Distracția se-ntrerupe brusc când barcagiul rămâne fără benzină și ridică precipitat de sub punte un bidon de 25 de litri pentru alimentare. Lumea îl urmărește, îngrijorată, cum trage carburant cu un furtun, direct în alimentarea motorului. Trăsnește a vapori de benzină și câte ceva mai dă și pe-afară. Pe fundal, dl. Tzancă Uraganu „e foc” pe o doamnă „regină din Maroc” care „pika, pika cu burtica, face valuri frumușica”, plus „opturi cu buricu, a ducuducu dicticu”. Măcar dacă explodăm, o să fie cu gândul la țară.

____________________________

*) Versurile au fost transcrise de alți culegători, eu n-am făcut decât să le copiez de pe site-urile dedicate, așa că, recunoscător, mă-nchin pentru efortul lor.

Iar poza, evident, nu are nicio legătură cu întâmplarea și subiectul articolului. Doar mi-a plăcut mie.

Articol din categoria: EU, CĂLĂTOR

20 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Sa nu fim prea incrancenati. Si oricum, celor mai multi or sa le treaca, odata cu varsta 🙂

    4
    16
  2. #2 Comentariu nou

    Buna ziua Vlad,

    Pe mine ma deranjeaza ‘la culme’ altceva. Acum mult timp (cred ca sunt vreo 10 ani, daca nu mai bine), intr-un interviu televizat, Adrian Simionescu (Adi Minune, taticu’ manelelor) recunostea fara jena ca el, atunci cand vrea sa se relaxeze, asculta jazz. Si sunt convins ca majoritatea manelistilor stiu si pot sa cante si muzica de calitate. Manelele sunt pentru ‘fraierii’ fara educatie muzicala!

    17
    1
    • #3 Comentariu nou

      Si un pic de ‘avocatul diavolului’:
      – Intr-adevar, la posturile de radio mainstream nu se difuzeaza manele, dar in ciuda faptului ca suntem parte a Uniunii Europene nu prea aud decat muzicz amarcana si compozitii romanesti (astea din urma mai mult din cauza ca sunt impuse de regulamente ale audio-vizualului din tara noastra). Se mai aud ceva ritmuri ‘latino’, de regula tot ale muzicienilor de peste Atlantic, unele formatii nordice, dar care canta in engleza si au premii luate peste ocean si cateva melodii italiene de pe vremea bunicii.
      – In acelas timp, daca stam sa judecam drept, nici cantecele de petrecere interpretate de Zavaidoc, Cristian Vasile sau Gica Petrescu, chiar daca nu erau la nivelul manelelor de azi, nu erau nici de un nivel elevat. Sa recunoastem, manelele sunt cantecele de petrecere ale generatiei de astazi.
      Poate ca Vlad ar fi trebuit sa solicite schimbarea playlist-ului cu ‘Du-ma acasa mai tramvai’, ‘Intr-o crasma din Obor’ si altele… Ar fi invatat fatucile si alte versuri.

      0
      0
  3. Asta se cheamă adaptare la cerințele clientului. Mă întreb dacă a eclipsat omniprezentul „odin dollar” sau hărțuiala continuă din bazarurile plasate fix la ieșirea din obiective. Se pare că ”Pensia lui Ramses”, cea de la Canalul de Suez și mai noi ajutorul de peste ocean nu acoperă foamea din Egipt.

    5
    0
  4. #5 Comentariu nou

    Omul, barcagiul, a pus ce a gasit reprezentativ pentru Romania, sa bucure turistii. Cam cum credem noi ca le place grecilor zorba (sirtaki) aia de o dansam ca debilii la nunta pe pasi de hora cazuta in cap. Ori ei is oripilati de zorba aia.
    Revenind, cum noi n-am prea dat in ultimii 20 de ani nimic de valoare pe rock sau alte genuri (da, Iris e ok, dar sa fim seriosi), raman manelele si trap-ul lui Selly si altor priceputi ca el.
    De altfel misto sa mergi pana in Egipt sa dai tot de manele ca in Obor :))

    15
    0
    • #6 Comentariu nou

      Ceva asemanator vorbeam acum ceva timp cu un prieten intors din Italia. Din vorba-n vorba, ii spun ca si-n Romania se asculta muzica italiana, iar ca exemplu i-l dau pe Coto Tutugno. Pardon, Toto Cutugno. La care omul il vad cum ridica usor spranceana si mi-o serveste: „Italienii nu asculta Cutugno, au alti cantareti mult mai buni…”
      Nu stiu cat de adevar e in fraza aia, dar se cam potriveste cu zorba de mai sus.

      0
      0
    • Cazul muzicii grecesti dupa care se dau in vant romanii (sagapao, elefteria etc), dar pe care grecii autentici n-o prea inghit, este cam la fel.

      0
      0
  5. #8 Comentariu nou

    Sunteți printre puținii gazetari de azi capabili să înlocuiască un studiu sociologic cu un articol scurt dar antologic.
    Mă rog, mai e Mândruta, dar el face parte din cei cumpărați.La fel, stilistic îl admiram pe CTP, dar în ultimul timp nu știu dacă se lasă cumpărat selectiv,pe mulți bani, e manipulat ( n-aș crede…) sau a luat- o razna.De tot.
    Nu credeți că o antologie de vreo 200 da pagini din blogul dvs s-ar vinde ?

    7
    12
  6. #10 Comentariu nou

    Cred ca pulsul vis-a-vis de aperitul pentru manele a fost luat la NeverSea cand am ramas surprins cati stiau versurile… Acest apetit pentru acest gen de muzica e rezultatul sistemului de invatamant si a lipsei implicarii parintilor. Mi-e greu sa cred ca un om destept, citit, cu mai mult de doi neuroni, isi „polueaza” mintea cu astfel de behaieli pe versuri sub orice critica. Selly (sau cum l-o chema) e doar un smecher care exploateaza prostii. Restul… niste idioti utili. Nu mai sunt in tara de ceva timp insa senzatia mea e ca apetitul a mai scazut fata de alti ani cand numai asta auzeai din masini.

    16
    1
  7. #11 Comentariu nou

    Eu merg des in mediul rural, prin multe sate din Moldova. Cu bicicleta, cu detectorul de metale, la pescuit etc. Este jale mare, aproape toti tinerii (5-30 ani), si nu numai, asculta manele. Oriunde, oricum. Pe telefon, in masini, in case, pe terase. Si nu, nu se poate compara cu muzica altor generatii, poate doar ritmul. Maneaua este si promoveaza incultura, proasta educatie, nesimtirea, violenta. Lucrul pozitiv (daca pot spune asa) este ca incultii cu maneaua in sange ajung sa faca muncile de jos in general. Ii vezi pe santiere, prin spalatorii auto, ospatari etc. Foarte rar ajung sa traiasca pe banii statului sau din activitati ilicite.

    12
    4
  8. #12 Comentariu nou

    Care viitor dom’le? Prezentul e-o manea deja 🤣

    Oricum, manelele din Ro sunt o jucărie inocentă pe lângă “Drill”-ul care se aude prin Londra (mai ales in zona de SE, populata în mare parte de oameni cinstiți, puși pe munca, care nu prea fac copii si care n-au auzit in viața lor de cuțităreală, droguri sau alte prostii).

    În fine, cred ca manelizarea este strâns legată de social media, unde puștimea urmărește tot felul de retarzi si postează tâmpenii pentru “show-off” (e.g. “Uite ce șmecherie am mâncat eu acum”, “uite cat de tare arat cu ochelarii ăștia tolănită pe mașina iubi-ului”, etc). Revenim tot la “cei 7 ani de acasă”, care lipsesc cu desăvârșire din societatea noastră.

    13
    0
    • #13 Comentariu nou

      Am cautat pe Youtube ‘London drill’.
      Am rezistat fix 35 de secunde.
      Macar manelele au linie melodica!

      0
      0
    • #14 Comentariu nou

      @Pricinosu’:
      “drill” e folosit inclusiv in amenințările dintre diverse bande din acestea de dubioși. Textul este utilizat de multe ori in astfel de scopuri, cu tot felul de înțelesuri duble, etc. Plus că este folosit pentru recrutarea de noi membri. E de-a dreptul dramatic ce se întâmpla pe acolo.
      Dacă la manele doar se lăfăie unii cu ceafa lată că au bani cât să moară de inimă toti dușmanii, la drill se trece la fapte si nu se mai așteaptă dispariția dușmanilor din cauze naturale.

      0
      0
    • #15 Comentariu nou

      @Aurel
      De fapt, daca imi amintesc bine din bruma de engleza pe care o stiu, drill inseamna ‘sfredel’ sau ‘a sfredeli’. Deci s-ar potrivi cu un jargon pentru ‘a injunghia’.
      Dar mie, in scurta bucata ascultata, mi s-a parut ca aud un mascul antropoid in calduri.

      0
      0
  9. #16 Comentariu nou

    Nu toti copiii asculta manele, ar fi trist. La câtă muzica buna e de ascultat, sa asculti manele e o mare pierdere, iar copiii asculta ce asculta si parintii, in mare (fiica mea nu asculta încă Slayer, Megadeth, Zeppelin sau Morbid Angel:)), dar nici pe Țaca sau țanca ăsta.

    13
    1
  10. #17 Comentariu nou

    Maneaua in R. e in tot si in toate:
    – politica (PSD partid de manelisti, PNL e 80% PSD, USR nici ei nu-s departe de vibe-ul PSD/PNL)
    – stat/guvern/servicii/strazi (primele 3: contopism, prostitutie, spaga, ultima? lipseste cu desavarsire)
    – religie (la BOR banul e #1, nu Iisus + pre-fericitii joaca totdeauna cu PSD + ascunde/musamalizeaza propriile probleme)
    – jurnalism/media (prostitutie, servite, spagi, publicitati mascate, chestii plagiate, iar in muzica/video? gramada chestii fara gust/talent)
    – educatie/sanatate/interne (spagi, luari din condei, neprofesionalism, marlanii, „accidente”).

    2
    0
  11. #19 Comentariu nou

    Mi se pare ca exista o asemanare intre muzica rap/hip-hop americana si manelele romanesti.
    Ambele au o componenta rasiala, rap-ul este asociat cu negrii – americanii africani, pe cand manelele cu romii – sa le zicem romanii indieni.
    Ambele sunt gustate mai ales de publicul tanar, indiferent de rasa, si criticate de parintii lor, cei mai in varsta, dar mai ales de albi – americanii sau romanii majoritari.
    Continutul liric e similar, cu diferentele de rigoare, droguri in rap fata de bautura in manele, nu exista un curent manele gangsta, etc.
    Ce ma amuza si surprinde in acelasi timp ca sunt unii oameni care asculta rap/hip-hop, dar in acelasi timp critica manelele. Stiu ca totul suna mai elevat in alta limba si cand vine din alta cultura, dar esenta lor e aceeasi.

    2
    2
  12. #20 Comentariu nou

    Titlul corect era ” Viitorul e o manelă”!

    3
    0