Benzina noastră cea de toate zilele

Cine a alimentat o dată cu carburant contrafăcut s-a-nvățat minte și nu mai pune decât ce-i de marcă/bună calitate.

Mii de ani, viteza maximă de deplasare a oamenilor a fost limitată de viteza calului în galop. Deoarece caii au autonomie scăzută – nu doar că trebuie adăpați și alimentați zilnic, dar trebuie să se mai și odihnească după câte un sprint – planeta ne-a rămas prea mare de-a lungul secolelor iar deplasările au fost mereu lente, însă numai până prin secolul XIX, când niște ingineri plini de curiozitate au descoperit metoda de a transforma în lucru mecanic energia stocată în combustibili fosili. Prin arderea cărbunelui în focare, era încălzită apa dintr-un cazan, fiind astfel produs abur sub presiune, care era apoi folosit la acționarea unui piston. Asta permitea, în cele din urmă, propulsarea vapoarelor și tractarea trenurilor cu ajutorul motoarelor cu aburi – cu ardere externă, deci, deoarece cărbunele arde în afara motorului propriu-zis, iar căldura se transmite printr-un perete în cazan.

Deodată, vecinătățile au devenit mai apropiate.

Cărbunele era bun, dar numai prin comparație cu ce ofereau până atunci erbivorele în materie de deplasare și putere. Altfel, cărbunele era murdar, poluant, greu de manipulat, greu de depozitat (din cauza volumelor uriașe necesare), plus că varia teribil în calitate și putere calorică.

Enter (pe la jumătatea sec. XIX) neamțul Nikolaus August Otto, inventatorul motorului cu ardere internă în patru timpi. Cu mintea lui ordonată, Herr Otto a imaginat un sistem închis cu cilindru și piston în care, eins – are loc admisia gazului inflamabil în timp ce pistonul face cursa spre exterior, zwei – pistonul comprimă gazul în cilindru, drei – combustibilul sub presiune este aprins printr-o scânteie și arde rapid, iar pistonul se îndreaptă cu putere spre exterior și, în fine, vier – gazele sunt eliminate printr-o supapă de pistonul care se deplasează din nou spre interior, prin inerția sistemului bielă-manivelă. Iar acest ciclu, ciclul Otto, stă și azi la baza funcționării imensei majorități a motoarelor cu ardere internă.

După invenția lui Herr Otto, au urmat o mulțime de inovații și perfecționări. În camerele închise ale motoarelor cu ardere internă s-au introdus o mulțime de amestecuri de combustibil, dar cel mai eficient s-a dovedit a fi benzina (și motorina pentru motoarele Diesel, dar asta nițel mai târziu).

Ne place mult să avem energie disponibilă oricând, la o simplă învârtire de cheie-n contact (sau apăsare de buton start/stop, în unele cazuri), dar energia asta la litru nu-i la fel peste tot.

În 1999, am plecat cu mașina mea (un Cielo) să relatez de la inundațiile din Arad. Am pus benzină la o benzinărie no-name, undeva la ieșirea din București, iar asta aproape că mi-a omorât motorul. Mașina nu mai trăgea, efectiv, scotea o mulțime de sunete îngrijorătoare și aproape că n-am putut să trec Dealul Negru, atât de rău scăzuse puterea. Până la Deva, am mers târâș-grăpiș, iar acolo am dat peste o benzinărie MOL – erau încă foarte noi, la vremea respectivă, și rar întâlnite la sud de Carpați. Qualité! Am cumpărat atunci de la ei un aditiv pentru benzină pe care l-am vărsat în rezervor (și un atlas rutier al României, pe care l-am ținut în mașină ani de zile după aceea). Cu aditivul acela am reușit să remediez, întrucâtva, problema. De-atunci, eu, unul, Vlad Pățitul, nu mai cumpăr benzină decât de la stații cu nume recunoscut – îmi pare rău pentru micii comercianți independenți, sunt convins că-s onești, dar m-am fript o dată, nu mai risc – și nu mai pun decât benzină cu maximum de cifră octanică recomandată în manualul mașinii. Da, costă mai mult, dar consum mai puțin, merg mai bine și reduc uzura motorului.

Să explic:

Benzina asta (și motorina, desigur) cu cifră octanică ridicată o vedeți vândută la toate stațiile lanțurilor importante din România. Cifra octanică (sau cetanică, în cazul motorinei) nu exprimă „puterea” sau „energia” combustibilului respectiv, așa cum cred mulți, ci „rezistența la autoaprindere”. Explicația cred că ar fi cam prea tehnică pentru blogul acesta, dar, pe scurt, cine nu vrea să-și bată capul poate reține că un carburant cu cifră octanică/cetanică scăzută are tendința de a se aprinde incorect în cilindru, iar asta scade randamentul, puterea, cuplul motorului, plus că poate provoca inclusiv defecțiuni fizice în ansamblul cilindru-piston-supapă-valvă.

Orice ardere de combustibil implică reziduuri – gaze, pulberi, particule care apar în interiorul motorului, unde sunt zeci de piese în mișcare la temperaturi foarte ridicate și viteze foarte mari. Cea mai mare parte se evacuează, dar aceste pulberi au teribil de neplăcuta tendință de a se (și) lipi pe suprafețele interioare și de a crește rezistența la frecare, ceea ce reduce suplimentar performanța și, în timp, uzează piesele respective*. Mașina merge prost nu doar pentru că-i combustibilul nepotrivit, ci și pentru că acesta produce mai multe reziduuri, care reduc fluxul de combustibil spre camera de ardere. În timp, problema se agravează (așa cum respiri mai greu când ai nasul înfundat și nu mai poți alerga la fel de ușor). Cum se rezolvă? Cu aditivi speciali, care sunt concepuți și testați pentru arderea mai bună a carburantului și curățarea pieselor din motoare în timpul funcționării.

Ei bine, ca să rămânem la stațiile MOL, iată că, după o perioadă îndelungată de cercetare, rețeta carburanților MOL EVO, premium și standard, a fost îmbunătățită, iar noii aditivi au de-acum performanță crescută. De exemplu, aditivii din MOL EVO Plus acționează practic ca un detergent, curățând impuritățile din sistemul de carburant. Mai puține depuneri înseamnă eficiență mai mare a motorului, adică performanță mai bună, consum mai mic, emisii reduse, frecare interioară mai puțină.

Testarea făcută de laboratorul independent DTC Testing GmbH arată diferențe spectaculoase de reziduuri pe supapele de emisie și pe injectoare:

Încă o informație: noii carburanți MOL Evo sunt potriviți atât pentru motoarele de tip vechi, cât și pentru cele noi, testele fiind realizate pe motoare de mai multe generații. Utilizarea carburanților premium este de preferat în cazul motoarelor cu injecție directă pe benzină și este, de asemenea, recomandată la motoarele diesel urbane de înaltă performanță, pentru reducerea depunerilor. Mai multe detalii, pe site-ul MOL Romania.

În fine, indiferent de carburant sau autovehicul, șofați mereu responsabil!

_________________________________________

* Poate că n-a trebuit să curățați niciodată „de calamină” valvele și supapele motorului – adică de pelicula rugoasă de praf și pulbere produse prin arderea combustibililor de calitate inferioară. Eu am făcut-o, alături de nea Ionică mecanicul, când a trebuit să repar motorul primei mele mașini, un Ford Escort la mâna a șaptea, cred, căruia i s-a rupt cureaua de distribuție la o plecare de la semafor, ceea ce a îndoit 4 din cele 8 valve. Nu există ceva mai strașnic lipit pe lumea asta. O săptămână am frecat la alea 4 valve rămase, că n-aveam bani să iau un set nou complet.

Articol din categoria: ADVERTORIAL

17 comentarii Adaugă comentariu

  1. Si ce facem daca in carte producatorul recomanda benzina 95, pe capacul de la rezervor tot 95 scrie, nu ca e mai ieftina, doar asa? Bagam 99/100 sau altele? Doar intreb.
    Doi: nu marcam si noi publicitatea? Din nou, doar zic, dar pun pariu ca acest comentariu NESIMTIT al meu nu o sa apara, caz in care magaria este la tine.
    Iar daca o sa apara, bravo, inseamna ca m-am inselat eu, dar publicitatea tot nemarcata ramane.

    22
    6
    • Pai pui ce scrie in carte – si ce scrie si in articol. Sa presupun ca nu l-ai citit? Nu cred asa ceva :))

      0
      0
    • Apropo, eticheta “ADVERTORIAL” ce-ți spune? Asta apropo de “nemarcată”. Of…

      0
      0
    • „Iar daca o sa apara, bravo, inseamna ca m-am inselat eu, dar publicitatea tot nemarcata ramane.”

      Surpriză! Uite că a apărut, deci te-ai înşelat tu, publicitatea n-a rămas nemarcată. Prostia ta, în schimb, a fost remarcată.

      0
      0
    • Vlad, cand gresesc, recunosc. Aici dreptate ai tu si eu am gresit, nimeni nu este perfect. Imi cer scuze, pentru ca de citit etichete – chiar nu imi arde, de etichete, cate citesc la cumparaturi… mi s-a luat. Un (P) cinstit la inceput sau un „articol publicitar” la inceput sau la sfarsit, ar fi fost mai vizibil, zic eu, dar sunt carcotas eu, ce pot zice?!??
      Dar intepaturile astea de genul „nu ai citit” – mai moale, daca nu citeam, puteam sa pun si motorina in loc de benzina, nu? 🙂 Radem, glumim, mai si parasim incinta… Spre deosebire de altii am citit mai mult decat prevede legea… si prevederile sunt destul de permisive, tocmai de asta nu mai citesc… etichete.
      Multumesc pentru aprobarea comentariului si pentru raspuns/clarificare.

      0
      0
  2. #6 Comentariu nou

    Minunat! Mol Romania.

    0
    4
  3. #7 Comentariu nou

    MOL doar din Ungaria 🙂

    3
    0
  4. #8 Comentariu nou

    Toate lanturile de benzinarii au tot felul de certificari, dar certificarile astea se opresc la poarta rafinariei.
    Ce se intampla pe transport – Dumnezeu cu mila, toti cred ca stim pe cineva care ne poate face rost de combustibili mai ieftini si stim de unde vin acei combustibili.

    1
    0
  5. #9 Comentariu nou

    Știu, e un advertorial, dar combustibil fosil, e doar carbunele.

    1
    4
    • mh, discutabil, și țițeiul tot prin fosilizare s-a format – e adevărat că benzina, motorina etc sunt produse prin rafinare, dar, mna, eu știu că se acceptă 🙂

      0
      0
    • #11 Comentariu nou

      Curios cum unii mai cred intr-o teorie de la sfarsitul secolului XVIII când încă majoritatea omenirii credea in teoria pamantului plat…
      Probabil și pe Titan, satelitul lui Saturn, care are o climă bazată pe hidrocarburi, o fi fost înghesuială de dinozauri…

      0
      0
  6. #12 Comentariu nou

    Eu am pățit ce ai pățit tu după ce am făcut plinul la MOL. Am aruncat jumătate de rezervor de benzina pentru ca avea foarte multă apă.

    5
    0
    • #13 Comentariu nou

      Prin 2012 am pus motorina de la MOL, statie din oras, circulata etc, dupa vreo 50km n-a mai pornit masina, am schimbat filtrul de combustibil si a mers bine apoi. Filtrul era schimbat recent.

      Am citit apoi ca la Rompetrol e buna motorina, de atunci doar de acolo am alimentat. Cu cateva exceptii Petrom, si am zis odata hai sa bag ceva bun de la OMV, cel de la iesirea din Tg. Mures spre Reghin. Am crezut ca nu pot urca dealurile pana la Bistrita. Trageam de masina si ea tragea de mine. M-am plimbat apoi prin oras si am facut plinul de la Rompetrol, motorina normala, cea de 51.

      In afara de pataniile astea, am pus doar motorina de la Rompetrol, uneori iarna mai incercam si de 55, dar n-am vazut nicio diferenta. Asa ca acum pun si benzina tot de acolo in alta masina, am ramas fidel.

      Daca ar fi o urgenta as lua si de altundeva, cu o singura exceptie – Lukoil. Decat sa iau de la ei mai bine mi-as cumpara canistra si m-as plimba cu ea.

      0
      0
  7. #14 Comentariu nou

    Atata timp cat nu traiesti in Germania, pui degeaba combustibil „premium”. Ca sa stai in coada o ora juma in Bucuresti, sau sa faci 6 ore pana la Sibiu, poti sa pui si gaz lampant, ca oricum tot ca melcul o sa mergi si n-o sa beneficiezi de cifra octanica superioara. Partea aia cu „curata si spala si baga mare” e mai mult marketing, decat realitate, si ce nu-ti spune nici Mol, nici OMV si nici nimeni altcineva e ca beneficiezi de ea doar atunci cand sarcina motorului e ridicata, nu la 40km/h.

    De asemenea pui degeaba daca producatorul n-a scris sa pui benzina de 100 in rezervor. Daca scrie 95 – motorul a fost proiectat sa consume asta, altfel ai putea pune kerosen si-ai scoate cai din el ca din motorul de avion.

    Chiar si la, sa zicem, Golf GTI, tot 95 zice site-ul

    Super 95 Kraftstoffverbrauch kombiniert 6,9 – 6,5 l/100km 15 • Super 95 CO₂ Emissionen kombiniert 157 – 149 g/km 15 • Effizienzklasse D – C 15

    Si tot degeaba pui benzina de 100 daca nu stai langa Nürburgring, chiar daca ai Ferrari sau Koenigsegg. N-ai unde sa alergi toti caii aia, chiar daca-i indopi cu caviar…

    6
    1
  8. #15 Comentariu nou

    Eu alimentez în Germania cu Super 95 E10 (10% etanol, in loc de 5% precum la Super 95 standard), că-i puțin mai ieftină. Producatorul recomandă “95”, alimentez cu 95. Motorul merge ok, așa că “if it ain’t broke, don’t fix it” 😬

    2
    0
  9. #16 Comentariu nou

    Cândva am avut probleme cu un viano 2.2 cu injectiile înfundate și, m-au speriat costurile sau ofertele mecanicilor pe care i-am consultat… Cum pe vremea aceea nu se gāseau astfel de second-uri în dezmembrāri, a trebuit sā ascult de un șofer de tir, cu experientā, și am pus un litru de ulei de rapitā într-o canistrā de 20 de litri, și peste el am adāugat 5 litri de motorinā ieftinā ca sā le agit bine împreunā. Îmi era ciudā sā bag așa ceva într-un Mercedes relativ nou, dar cum nu am ieșit pe autostradā cu el ci-l foloseam(subturat) doar prin oraș, s-a întâmplat și acest necaz, și am fost nevoit sā „improvizez” o variantā ieftinā (în locul a aproaoe 2000€)…
    Așadar, dacā aveti probleme asemānātoare, vā recomand la fel și vouā: un litru de ulei de rapitā bine amestecat cu 5 litri de motorinā, dupā care faceti plinul și iesiti afarā din oraș sā vā turati mașina peste 3000 de turatii pentru cel putin 2 ore (pânā nu mai vedeti fum în spate).
    eu am fācut asta seara, în zone împādurite (sunt ecologist 😉 și credeti-mā cā functioneazā perfect!
    De atunci am început sā îndrāznesc chiar sā „ADITIVEZ” motorina asta „IEFTINĀ” cu câte 2-3 litri de benzinā și mai ieftinā la un plin (puteţi pune chiar a 10-a parte din motorina din rezervor)… așa veti avea o ardere mai bunã și depuneri mai putine fārā costuri extra…
    Binenteles cā veti scādea și consumul dar din când în când nu uitati de mixtura cu rapitā, deoarece nici o ardere „prea completā” nu e sānātoasā, deoarece trebuie și ungere.
    Încercati cu încredere, și veti vedea diferenta!
    Am condus masina aceea pe autostradā(fārā restrictii de vitezā!!!) la nemti și cât îmi indica kilometrajul, atâta ducea și motorul… doar limitatorul îmi mai stātea în cale! Așa mi-am recāpātat încrederea în mașinile nemtesti.

    Pacea Fiului sā fie și sā rāmânā peste Fii Pācii și în casele lor!

    1
    2
  10. #17 Comentariu nou

    Nu cred ca exista producator serios de masini (includ aici toti producatorii europeni, americani si japonezi) ale caror motoare pe benzina sa nu tina in jur de 500’000 km (motorina chiar dublu), daca sunt intretinute ca la carte, asta incluzand sa pui benzina/motorina indicata de ei. Doar taximetristii fac mai multi km pe durata de viata a unei masini (max 20 de ani sa zicem).
    Daca scrie benzina de 95 si pui de 95 nemasluita nu ai nevoie de atatia aditivi. Conditia esentiala este ca benzina sa fie conform standardului.
    Stiu ca cea premium reduce usor consumul, undeva la 5-7%, dar are pretul cu vreo 15% mai sus …
    Parerea mea e ca necesitatea carburantilor premium este „doar reclama”.
    Aveti grija unde bagati benzina /motorina ! – e necesar doar sa nu fie masluita.

    0
    0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.