Filmările cu camerele de bord ar trebui să fie probe pentru sancțiuni rutiere

Să vorbim puțin despre Poliția Rutieră și Codul Rutier, vreți?

Două incidente de trafic oarecum asemănătoare au fost tratate totalmente diferit de Poliția Rutieră.

În ambele incidente, câte un vehicul a intrat în depășiri riscante, fără vizibilitate, peste linia continuă. Ambele vehicule au fost filmate cu camerele de bord instalate în mașinile din spatele lor. În ambele incidente se vede foarte clar ce se întâmplă, nu există niciun dubiu. Dar, într-unul din cazuri, poliția a ridict din umeri și a transmis că nu poate face nimic, deoarece “nu sunt imagini filmate cu o cameră omologată”, în timp ce, în celălalt, poliția a aplicat o sancțiune doar pe baza imaginilor făcute publice pe rețelele sociale.

Primul caz este, desigur, cel din Suceava, unde șoferul unui autoturism depășește un vehicul lung, complet iresponsabil, în curbă dreapta, fără niciun pic de vizibilitate – și se trezește față-n față cu o altă mașină. E un miracol că n-a avut loc un accident frontal:

Iată ce declară purtătorul de cuvât al IPJ Suceava după viralizarea imaginilor și în fața indignării publice: “conform legislației rutiere, contravenție la regimul rutier se constată doar în mod direct de către politistul rutier sau cu aviz de politie rutieră, iar mijloacele de probă sunt preluate doar prin mijloace tehnice omologate. Asfel că în acest caz, abaterea rutieră săvârșită poate rămâne nepedepsită.”

Celălalt incident s-a petrecut în Hunedoara:

Purtătorul de cuvânt al IPJ Hunedoara a declarat că șoferul a fost identificat și că “bărbatul se afla la volanul unei autocisterne și a fost filmat de camera de bord a unui autovehicul aflat în trafic, ulterior imaginile fiind postate în spațiul on-line. Șoferul de 30 de ani a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 580 lei și i-a fost suspendat dreptul de a conduce autovehicule pentru o perioadă de 30 de zile.”

Deci, unde e legea și unde e tocmeala? De ce într-un caz se poate iar în altul nu? În care situație a procedat corect poliția și în care nu?

Lucrurile astea ar trebui clarificate.

Am mai spus, Codul Rutier trebuie clarificat și înăsprit, astfel încât sancțiunile în asemenea cazuri să fie mult mai simplu de aplicat – și să fie și mult mai aspre, după părerea mea. Cum să-i dai amendă 580 de lei și să-i ridici carnetul doar pentru o lună? Adică, știți, dementul cu cisterna pe contrasens n-ar fi putut fi oprit decât de un tanc; orice altceva ar fi întâlnit în cursa sa ar fi spulberat de pe șosea. Asta nu e depășire neregulamentară, e tentativă de omor, literalmente.

Colegul Moise, care a văzut și el imaginile, are aceeași părere: “în baza acelor imagini, poliția poate deschide un dosar de cercetare in rem. Procurorul nu va trimite dosarul în instanță fără alte probe, dar, coroborate cu mărturiile celor din trafic și cu declarațiile celor implicați, imaginile pot fi acceptate de parchet și de instanță. Chiar daca nu e probă autentică, imaginile respective reprezintă un “capăt de probă”. În imaginile alea nu e o simpla contravenție, este o tentativă de omor (intenție indirectă). E ca și cum ai arunca cu cărămizi de pe un bloc din Piața Romană, în ideea că dacă pică în capul cuiva, tu n-ai vrut să omori pe nimeni”.

De acord, doar că traba cu cercetarea in rem și instanța e moartea pasiunii. Eu cred că ar trebui ca imaginile din trafic filmate cu camere de bord să poată fi folosite de Poliția Rutieră pentru aplicarea imediată și fără interpretări a unor sancțiuni deosebit de dure în asemenea cazuri. O confiscare de camion și retragerea dreptului de a șofa pe viață mi se pare că ar mai descuraja alți imbecili care ar putea avea ideea asta în viitor.

Chestia e că sunt nenumărate momente asemănătoare documentate video, dar care nu se viralizează și nu produc reacții publice – și, drept urmare, șoferii respectivi nici nu sunt sancționați.

Pe ăsta l-ați văzut? Credeți c-a pățit ceva, c-a luat vreo amendă?

Dar cazul ăsta, îl știți? Femeia de la volan a fost rănită în accidentul provocat de camionul respectiv, dar e luată la mișto de patronul firmei de transport, care i-a zis că “oricum n-are ce să-i facă pentru că n-a fost contact”.

Mai luați un caz dintr-ăsta, în care bag mâna-n foc că nu există nicio sancțiune:

În concluzie: stimați parlamentari, aveți o datorie față de cetățenii acestei țări, să clarificați Codul Rutier, astfel încât demenții ăștia care umblă liberi pe contrasens să fie eliminați pe viață de pe șosele.

De asemenea, să nu uităm de polițiștii de la Rutieră: ar cam fi vremea, domnilor, să vă faceți naibii treaba pentru care sunteți plătiți, nu credeți?

Iată că s-a putut și în cazul dementului de la Suceava: “Șoferul care a intrat în depășire pe linia continuă, într-o curbă de pe DN 17, în Suceava, fiind aproape să se ciocnească frontal cu o mașină ce venea din sens opus a rămas fără permisul de conducere pentru 60 de zile, deși poliția a spus inițial că nu poate face nimic pentru că încălcarea legii trebuia consemnată de “mijloace tehnice omologate”, a anunțat (același!) purtător de cuvânt al IPJ Suceava”. (60 de zile, prea puțin, în orice caz.)

PS – Ia uite cum se face prin alte părți:

45 comentarii Adaugă comentariu

  1. Poliția Rutieră nu mai există. Încearcă să iți aduci aminte când ai văzut ultima dată polițist de la rutieră în trafic.
    În București sunt doar cei de la Poliția Locală care fac ca semaforul în intersecții deci toatl inutili.

    Thumb up 6
    • Exista si politia rutiera. Ii gasesti parcati pe portiunile de drum intins cu limitari de 50.

      Thumb up 0
    • Rutierii? I-am vazut eu chiar azi dimineata. In masina, la caldurica, cu ochii-n telefoane. Si soferul, si domnisorica de langa. N-aveau treaba cu traficul, cu nimic.

      Thumb up 0
  2. Proba de pe o camera poate fi discutabila sa zicem. Dar de pe 2, 3?
    Poate ar fi bine sa ne punem cat mai multi asa ceva.

    Iar pedepsele pentru depasirea pe linie continua sunt prea mici. Daca esti sofer profesionist si faci asta, te apuci de altceva. Carnet n.ar mai trebui sa ai vreo 10 ani.

    Comentariu apreciat Thumb up 17
  3. Aceeasi experienta am avut-o si eu cu 2 filmari personale pe care le-am dat politiei. La una s-au agitat un pic (mi-au zis ca l-au chemat pe sofer pt a fi sanctionat, etc), la cealalta mi-au dat-o pe aia cu lipsa ofiterului constatator si camera omologata. Ambele raportate in Bucuresti, evenimente din oras.
    Eu voi continua sa-i spamez atunci cand apar abateri grave si recomand tuturor sa faca acelasi lucru.

    Thumb up 3
  4. Diferenta dintre Ardeal si Moldova. Aceeasi lege, doua interpretari total diferite, in Moldova se pare ca e interpretata pro infractori. Noroc ca filmarea a ajuns virala si s-a pus presiune si pe politia din Suceava.

    Thumb up 1
    • Ce vorbesti? Cand ai condus ultima data prin Ardeal? Ruta Cluj – Oradea e a doua ca mortalitate dupa Bucuresti – Brasov. Soferi mai tembeli ca in Ardeal nu gasesti decat poate prin Siberia. In Ardeal 4 din 10 soferi se cred la ma-sa pe tarla si merg cu “beamveuri” la mana a 5-a. 8 din 10 merg doar pe distante scurte dar distanta aia trebuie musai condusa cu pedala la podea. Impotenta ca aici mai rar…

      Thumb up 0
  5. Genul asta de sofat a devenit aproape regula. Atata timp cat sanctiunile sunt aproape irelevante si amenzile cat un pachet de tigari, dementza asta va continua. Costurile unui accident auto grav sunt in jur de 500 000 de ron pentru o persoana accidentata pt statul roman. Costurile pt familiile implicate sunt incalculabile. Amenzile ar trebui sa fie atat de drastice incat atunci cand o comiti, sa te usture unde nu te vede soarele. Sa fie atat de mari incat sa descurajeze orice imbecil. Sa primeasca o amenda de 20 000 de ron pt trecut pe rosu de exemplu. Vezi daca mai face vreunul pe smecherul. Sau confiscarea masinii, anularea permisului, ras in cap si batut la talpi pt depasiri neregulamentare. Iar criminalii care omoara oameni cu astfel de manevre sa fie incadrati la omor cu premeditare nu din culpa. Nu este posibil sa-ti fie frica sa pleci cu masina la un drum si sa te gandesti ca nu ajungi la destinatie pt ca un grobian cu putza mica are chef de adrenalina pe drumurile publice. Responsabilul moral pt aceasta mizerie este psd-ul prin scoaterea acestor filmari in afara legii. Cei doi parlamentari care au facut aceasta porcarie ar trebui plimbati prin piata publica si batuti cu pietre.

    Thumb up 10
  6. Daca nu face politia nimic, de ce nu ar putea fi date inregistrarile catre asiguratori?
    Poate ca RCA-ul cel putin (daca nu si CASCO-ul sau asigurarea companiei, in cazul camioanelor) ar putea varia si in functie de ce inregistrari ar exista online. Ok, ar trebui ceva organizare, insa nu cred ca ar fi imposibil langa fiecare filmulet sa se puna si un numar de placuta de inmatriculare.

    Thumb up 1
  7. Legea exista dar nu se aplica. In momentul in care politia nu respecta regulile (semnalizare, lumini, centuri, vorbit la telefon, etc) cum crezi ca vor putea sa aplice legea daca nu au acea conduita morala si acea prestanta in ochii celorlalti? Cand amendeaza in mod selectiv (aia mai smecheri sunt sariti) si se ploconesc in fata unor geamuri intredeschise…cam ce cred restul de soferi despre ei? Cand toate organele au masinile cu geamurile fumurii (unii si jumatate de parbriz) si nu pateste nimeni nimic (restul de fraieri din trafic nu au parte de acelasi tratament) cam ce cred restul de soferi despre ei?
    Daca ar vrea sa faca preventie si sa nu mai stea doar la panda cu radarul (si oricum mare scofala nu fac) ar putea sa reduca numarul accidentelor. Dar, munca este grea cand ai de scris procese verbale pentru proiectoare de ceata ziua, pentru vorbit la telefon la volan (nu s-a schimbat nimic in comportamentul soferilor dupa ordonanta).
    Asa ca, daca vor creste valoarea punctului de amenda va fi ca si cum nimic nu s-ar fi schimbat.
    Ala cu tirul verde din primul video e tot in zona in care a fost incidentul cu ala cu mercedes. Si in Frasin (e localitatea imediat urmatoare) este postat un echipaj de rurala (li se spune nemuritorii) dar nu tin minte sa fi vazut vreodata oprit cineva acolo (si trec la 2 zile prin zona).

    Thumb up 3
  8. I-au amendat și le-au suspendat permisele, însă nu cred c-o să-i doară! Vor contesta PV-urile în instanță și pe legile actuale vor avea câștig de cauză.

    Thumb up 1
    • Vlad, nu fi așa de ” exact”, că nu e chiar așa!
      Avocat, înfățișări, de obicei de la rutieră nu vine nimeni, dar judecătorii sunt pro miliția Ro din tufiș! Chiar cu probe pertinente gen omologare, aparat, procedură de constatare, …
      Deci, pe bune, nu ai dreptate să validezi, chiar așa EXACT un comentariu….
      PE CE TE BAZEZI?

      Thumb up 0
    • O cunostinta a amanat ridicarea permisului, prin contestatii, un an de zile. Cam atat de exact e.

      Thumb up 0
  9. Parerea mea este ca ar trebui sa se introduca niste pedepse si pentru firmele de transport, gen sa.i suspende activitatea un an, amenzi usturatoare, deoarece sunt multi asa zisi patroni care incurajeaza astfel de comportamente. O mare parte din cei care comit aceste lucruri sunt soferi de tir, de la inaltimea lor in general nu patesc nimic, insa impactul cu o masina mica este fatal pentru cei care se afla in ea. Pentru firma de transport paguba e in cel mai rau caz marfa din tir si avaria, care se rezolva pe asigurare. Daca ar sti ca un astfel de comportament il poate costa locul de munca, in conditiile in care toata piata este reglementata in acest mod poate ca ar fi mult mai responsabili cu totii.

    Thumb up 2
  10. #17

    De ce nu se depune plângere penală pentru tentativă de omor? Câteva luni de cercetări sunt convins că îi vor calma puțin.

    Thumb up 1
  11. #18

    bre, numa’ aflători în treabă p’acilișa…
    dom’ Petreanu, aia nu-i cisternă, îi cimentruc (from engl. cement truck) și îi normal să meargă așa; îl trimesă ma’am veorica să aducă ciment că se surpă dracu’ autostrada aia pe la sebeș…și iar vorbe…
    iar ălălaltu’…păi băăăi sărakilor, doar n-o sta el cu mercedesu’ după un amărît de camion…invidioșilor care s’teț voi invidioși!!!
    vorbind serios, da, dash cam-ul ar trebui să fie probă, că ești pe drum public, nu în curte la tine; iar dacă chiar se va dori o poliție OK, soluția e simplă:bodycam pentru orice uniformă, stocare la ieșirea din tură; tu ca cetățean, dacă vezi ceva suspect în interacțiunea organului cu…cineva, faci o cerere să știi ce s-a întîmplat în data de, ora H, locația cutare; legea există: accesul la informații; nu știu dacă asta există sau nu în legislație dar iarăși foarte simplu: ești polițist/magistrat/om al legii și ai comis-o la muncă? bye bye pensie!
    hai să vedem ce se întîmplă cu neonații din focșani, zic…cînd acarii păuni se vor sătura să mai fie, ne va fi tuturor mai bine

    Thumb up 1
  12. Boss! Ce sa zic?!
    Nu prea am ce.
    Conduc relativ mult, fapt pentru care am statie.
    Ceea ce nu îmi conferă dreptul de a depăși pe linia continuă, trecere, etc. Și nu o fac! Punct.
    Da , o am pentru a nu sta cu 40-50 la ora prin localități!
    Da , o folosesc pentru a putea conduce mai repede decât ceilalți participanți la trafic, dar fără să incalc regulile de circulație, excepție viteza!
    Că nu este OK, deacord, ne adaptam din păcate la mizeria pe care ne-o oferă onorați guvernanții. De 30 de ani.
    Dar ca răspuns pentru “deșteptul” cu comentariul Cluj-Oradea, ești total pe lângă subiect!
    Se înjură TIR-isti cat vrei, dar unul nu depășește aiurea.
    Tembeli ca în Ardeal?!
    Se pare că nu ai condus pe ruta “morții” din Moldova!
    Nici pe Valea Oltului, Prahovei!
    Ști tu, Oradea- Cluj.
    Da de Alba- Cluj, ce zici?
    Nu zici, că ești cu drezina! Pe șine pe lângă Poieni.
    Hai sictir, șofer de Felix!
    Până nu se fac autostrăzi între punctele vitale ale țării, mucles cu amenzi mărite, inițiative civice, și alte bazaconii!
    Da, sunt deacord cu sancționarea ” in rem” a acestor bizoni!

    Thumb up 2
    • Cazul tipic de românism feroce: “Vreau autostrăzi, vreau să circulăm corect, vreau siguranță pe șosele, dar nu încep cu mine că eu îmi pun stație ca să o calc tare prin localități. Ce dacă e maxim 50, aia cu 50 e pentru proști, eu am stație și bag cox cât vrea talpa mea”.

      Thumb up 0
    • Acum și tu… Nu vezi că-l cheamă Costică? E un fel de Dorel cu o clasă două mai mult.

      Thumb up 0
    • …ca un Tion, ai înțeles fix ce ai vrut tu!
      Nu am făcut prost pe nimeni. Nu ți-am cerut nici autostrăzi și nu am pus ghilimele!
      Mi-am expus situația în care mă aflu și am sancționat un comentariu părtinitor!
      “Decât”!
      Proaste sunt reglementările absurde pe anumite sectoare de drum.
      Îl las pe Andrei sa aibă autostrăzi pentru masteranzi.

      Thumb up 0
  13. In septembrie 2015 aparea in presa romaneasca imagini de la un incident petrecut la Fantana Miorita din Bucuresti, incident (o sicanare urmata cu o iesire in decor, la doar 2-3m de o doamna ce tocmai trecuse pe acolo mergand pe trotuar) petrecut cu 2 luni inainte.
    Am facut o sesizare online la Parchetul Buc cu referire la imaginile de pe internet, neavand o prea mare speranta ca se va face ceva.
    Surpriza !!! Undeva prin ianuarie 2016 vad la stiri ca “bizonul” cu pricina este arestat cu acuzatia de tentativa de omor. Ca oi fi fost doar eu cu sesizarea… ca au mai fost si altii… habar nu am ! Conteaza doar ca l-au umflat pe nemernic !

    Oameni buni ! Nu mai asteptati ca autoritatile sa faca ceva pentru voi! Puneti mana si sesizati orice fapt care se poate proba video ! Ca este sau nu luat in considerare in instanta – este alta poveste! Simplul fapt ca va trebui sa dea explicatii Parchetului ii va ingrozi suficient de mult ca sa se gandeasca de 2 ori inainte !

    Btw – sunt plecat de 10 ani. Nu mai am treaba cu traficul din Ro, dar nu pot sta nepasator cand vad nemernici !

    Toate bune !

    Robert

    Thumb up 4
  14. … PS.
    Cretinul din SV, că e cretin, OK!
    Dar cretinul de TIR-ist care vede că are un cretiin care vrea să-l depășească, neregulamentar,pe linie continua, în curbă, etc., de ce accelerează????
    Acest specimen, la ce încadrare ar trebui sa fie???? Unde este conduită preventivă?
    Primul, la omor calificat, iar celălalt la omor din culpa! Punct!
    Caz concret, știut, de camionagiu care nu a lăsat să fie depășit și a provocat un frontal, cu morți, pentru care a primit cu suspendare!
    Decât!
    Încă odată: autostrăzi!

    Thumb up 0
  15. Eu am 2 camere, si pe fata si pe spate. Abia astept sa fie luate in considerare, ca doar asa se vor calma criminalii de la volan (care s multi in Romania, cei mai multi din EU).

    Thumb up 4
  16. Salut. De ce să fie sancționat proprietarul autovehiculului dacă șoferul nu respectă legea? Șoferul este răspunzător pentru ceea ce face când este la volan și trebuie sancționat în consecință.

    Thumb up 1
  17. Faza cu amenda la Suceava pare trasa un pic de par, dar poate doar mie mi se pare. Nu de alta dar in presa a aparut ca un tanar de 33 de ani “s-a prezentat singur la poliţie, să-şi recunoască fapta şi să-şi ceară scuze. Şi-a motivat gestul extrem, spunând că se grăbea”. Din nou, poate doar mie mi se pare dar vocea din filmare (bineinteles a celui care spune cu nonsalanta “mi se fâlfâie de imaginile tale” sau „dacă îl omoram care e problema, am asigurare”) pare a unui om mai harşâit, mai in varsta, poate chiar pe la 60 de ani. Sa nu fi pus pe cineva sa mearga la politie in locul lui, ca oricum nu conduce in viata de zi cu zi, iar adevaratul sofer sa fie bine mersi si azi la volan pe cine stie ce sosea, facand cine stie ce alte manevre din-astea. Doar o parere.

    Thumb up 0
  18. In UK, spre exemplul, pentru un astfel de comportament (i.e. Dangerous driving), te duci direct la pușcărie.
    Ah, dar la noi asa ceva nu s-ar putea implementa pentru ca oricum infractorii ies mai devreme sau mai târziu din închisoare, asa ca ce rost mai are sa-i pui dupa gratii? 😤

    Thumb up 2
  19. Legi in Romania avem, ca sunt cuprinzatoare sau nu e o alta discutie. Problema reala sta in aplicarea lor zilnica de catre institutiile statului roman. De ce exista aceasta problema, pentru ca oamenii din acele institutii din diverse cauze nu pot/vreau sa faca aceste lucruri.
    Asa ca hai sa facem camerele de bord sa constituie o proba si sa inceapa sa curga sesizarile, cam care credeti ca va fi rezultatul, vor disparea bizonii, vor disparea rahaturile din trafic?! Singura modalitate prin care aceste lucruri sa devina cazuri izolate, sta in faptul ca politia rutiera sa aplice zilnic legea si sa faca febra musculara de la scris atatea pv-uri de amenda. Dupa ce se intampla asta, putem vorbi de trimis probe video de pe camere de bord. Asa mai putem face o lege si sa ne miram ca nu se aplica.

    Thumb up 0
  20. In ultimul video masina care filmeaza merge cu 57km/h in localitate dupa estimarile mele. Pana franeaza (secunda 14) am numarat 9 stalpi de tensiune care sunt plasati la 25 m unul de altul. De fapt e mai mult ca se incepe cu o pauza si e un loc mare gol.
    Ar trebui macar avertizat si el, daca nu cumva chiar amendat (poate cineva calcula mai precis si vedea ca e peste 60)?
    Legal si moral chiar nu poti amenda tirul fara sa ii dai avertisment masinii care filmaza. Legea e obligatorie pentru toti nu optionala. Si in acest caz sa vezi cati mai sunt dispusi sa fie martori.

    Thumb up 0
  21. #40

    Bag mana in foc ca pe autostrada cei doi cretini s-ar fi comportat la fel. Pentru ca problema nu e neaparat la infrastructura rutiera ci, mai degraba, la structura cerebelului. Probabil ca in Romania feudala, nu foarte indepartata de cea de azi, ar fi fost niste buni conducatori de care de boi, chiar si in lipsa titularilor. Si, parafrazand Star Wars, niciodata nu sunt singuri. Mai sunt, gramezi de cretini care cred ca lumea se invarte in jurul volanului lor. Daca tu, ca stat, permiti ca descreieratii astia sa-ti circule prin vene, in cel mai rau caz faci atac cerebral, in cel mai bun niste hemoroizi..

    Thumb up 1
  22. #41

    Scurt. În loc de 30 de zile suspendare, 30 de zile închisoare!

    Thumb up 0
    • Ce corecți sunteți voi, corecților!
      Toți sunteți cu 50 in localitate, unu nu depășește pecontinua, pe trecere, unu nu sta pe hașurată și nici nu depășiți pe linia de tramvai!
      …simpaticilor!
      Discuție dampulea!

      Thumb up 0
  23. Nea Costică țin să te anunț că eu chiar așa circul pe șosele patriei: nu depășesc pe linia continuă, nu stau pe zona hașurată, nu depășesc pe linia de tramvai (nici chiar în Iași), merg prin localitate cu 50 km/h (sau 60-70 acolo unde semnele de circulație îmi indică asta). Pot continua: nu parchez neregulamentar, dau prioritate pietonilor, stau în spatele tramvaiului staționat, permit ieșirea autobuzelor din stație, nu blochez intersecția. Vrei să mai zic? O țin așa până termin tot Codul Rutier. Pentru că da, șoc, avem un Cod Rutier pe care, șocant, îl respect.

    Thumb up 1
  24. Tion.
    Aici intervine diferența între a circula doar in oraș sau mult în afara lui.
    Nici cu Iașiul nu mi-e rușine la ce înseamnă circulația prin el.
    Dar mă deranjează că nu vedeți ” diferențele”!
    Va duceți in “corectitudinea politică” exagerat.
    Vlad, deasemenea.
    Iar la tentativa de omor, m-ați pierdut…
    Radicalism ca în politică….
    Toți ne pricepem, toți Știm cum Trebuie!

    Thumb up 0
  25. Nea Costică, tot respectul, eu circul preponderent în afara orașelor – am 20% prin localitate și 80% pe exterior. Chiar și așa tot respect Codul Rutier.
    “Iar la tentativa de omor, m-ați pierdut…” – nu ai ținere de minte? :)) Undeva mai sus zici despre teribiliștii ăia din filmări că i-ai fi băgat “Primul, la omor calificat, iar celălalt la omor din culpa! Punct!”.
    “Toți ne pricepem, toți Știm cum Trebuie!” – uite că unii și aplică.

    Thumb up 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.