Salvamont intră în era salvărilor asistate de drone și inteligență artificială

Vodafone, care e partener Salvamont din 2004, a lansat două soluții digitale prin care Salvamont va putea da semnal 5G și în zonele greu accesibile, astfel încât victimele accidentelor montane să ia legătura și să poată fi localizate cu echipele de salvare; de asemenea, Salvamont va beneficia de soluții Vodafone pentru fotogrametrie și analiză AI a imaginilor colectate din zonele de căutare, pentru identificarea la sol a victimelor.

Inginerii sunt creatorii a (aproape) tot ce ne înconjoară, ne susține și întreține, ne hrănește și salvează (sau, uneori, dimpotrivă). Lucrurile pe care le folosim, de care ne servim și de care nu putem să ne despărțim au fost, la un moment dat, imaginate de un inginer, apoi proiectate și construite sub coordonarea altor ingineri, cu mașinării care, la un moment dat, au fost imaginate, apoi proiectate și construite de alți ingineri. Lor le datorăm, mai întâi de toate, confortul vieților noastre moderne, și abia apoi nouă înșine și muncilor pe care știm să le facem ca să ne câștigăm banii pentru a ne cumpăra părți cât mai importante din acest confort.

Inginerii pornesc mereu de la întrebarea „cum se face” iar uneori au de rezolvat cimilituri tehnice aparent imposibil de deslușit.

„Cum măsori presiunea din interiorul unei sfere, fără să atingi cu niciun instrument sfera respectivă, și având acces doar la mai puțin de o treime din ea?”, m-a întrebat o dată un inginer. „Adică cum măsori presiunea dintr-o sferă doar uitându-te la ea?”, i-am răspuns, făcându-l să încuviințeze, amuzat de traducerea simplificată a ghicitorii.

Am și eu o diplomă de inginer electrotehnist pe undeva, printr-un sertar, dar n-am profesat niciodată. Pur și simplu, n-am fost suficient de bun pentru a fi inginer, dar am măcar abilitatea de a povesti ce minunății fac ei. Ca-n vechiul banc: cumva, eu înțeleg ce vor ei să spună, cu privirile lor inteligente, și pot împărtăși și celorlalți. E un dar, nu o calificare.

„Cum s-ar putea face?” este și întrebarea pe care niște ingineri de telecomunicații și-au adresat-o când au vrut să ofere semnal de telefonie și internet persoanelor pierdute în râpele și văile înguste din masivele muntoase, în locuri înconjurate de pereți înalți, stâncoși, care blochează transmisiunile.

Răspunsul a venit înaintea tehnologiei: o antenă plutitoare, care să survoleze, cumva, zonele respective, să dea semnal din cer, literalmente, și, astfel, să permită echipelor Salvamont nu doar legătura, ci și localizarea celor care le cer ajutorul.

Ideea a stat la dospit până când alți ingineri, în alte colțuri ale lumii, au creat tehnologia care putea fi folosită și la rezolvarea acestei ghicitori. Apoi a venit răspunsul:

Vodafone a lansat ieri o soluție dezvoltată de echipa sa de tehnologie, prin care se asigură acoperirea cu semnal mobil în zonele montane greu accesibile şi înconjurate de pereţi stâncoşi care blochează propagarea semnalului mobil generat de releele terestre actuale.

Soluția este formată dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone, şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată deasupra zonelor de căutare.

Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește.

Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede.

În traducere: echipele Salvamont vor putea ridica în aer o antenă plutitoare care să dea semnal 5G din cer, pe o rază de până la 10 km, exact așa cum și-au imaginat salvatorii că le-ar trebui ca să-i poată găsi și recupera mai repede și mai ușor pe cei rătăciți pe munte (și, mai ales, în prăpăstiile munților).

Pe o peluză din Parcul Floreasca, Vodafone a făcut ieri o demonstrație cu noul sistem pe care-l oferă Salvamont. Sub soarele încurajator de aprilie, drona industrială s-a ridicat, cuminte, la comanda operatorilor de la sol, cu antena 5G atașată sub elice. Am urmărit experimentul alături de Sabin Cornoiu, președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România, care trepida de încântare privindu-și noua superjucărie de salvat oameni.

Sabin Cornoiu, șeful Salvamont, alături de ing. Ciprian Zamfirescu, Digital Transformation Manager Vodafone, verificând pe munte funcționarea noilor echipamente de localizare a victimelor.

În 2021, Salvamont a avut peste 7200 de misiuni în România, recuperând aproximativ 8700 de persoane.

„Câți șoșonari, câți munțomani?”, l-aș întreba pe dl. Cornoiu, dar nu vreau să-i stric bucuria, că ieri a fost sărbătoare la Salvamont: Vodafone a pus la punct nu una, ci două soluții digitale care să sprijine masiv operațiunile de căutare.

Alături de sistemul construit ca să dea semnal 5G în râpe și prăpăstii, Vodafone a lansat și o soluţie care utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute.

Capturarea imaginilor de înaltă rezoluţie în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune.

Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare.

Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate. În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV.

Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate.

Cu alte cuvinte, Salvamont va putea folosi la căutarea persoanelor dispărute nu doar priviri digitale din aer, ci și un creier artificial specializat pe identificarea victimelor la sol. „Ce face un salvator într-o oră, cu ochii în ecran, va face calculatorul în câteva minute. Ne ajută pentru că noi vrem să știm și unde să nu căutăm o persoană dispărută, ca să economisim timp și resurse”, explică Sabin Cornoiu.

O prezentare interactivă a celor două sisteme găsiți aici (e și cu o dronă care se mișcă pe ecran după mouse, dacă vă plac ghidușiile).

Iar mai jos este un scurt documentar Vodafone/Salvamont care arată cum se folosesc efectiv, pe munte, cele două soluții digitale cu drone despre care v-am vorbit (scris, mă rog):

Urmează scalarea soluțiilor și distribuirea lor la nivel național, astfel încât Salvamont să le poată folosi rapid oriunde e nevoie.

Parteneriatul Salvamont cu Vodafone are deja trecut și tradiție, începând în 2004. Printre primele proiecte se numără unul excepțional ca importanță, care funcționează fără greș și acum: înființarea Dispeceratului Național și realizarea aplicației Salvamont – Vodafone (iOS, Google Play), esențiale pentru operațiunile de salvare montană. În prezent, dispeceratul primește peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesară intervenția echipelor de salvatori. În 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont – iar acum, „sprijinind Salvamont cu aceste două soluții digitale, una dintre ele dezvoltată de la zero în cadrul echipei de tehnologie din Vodafone, ne consolidăm rolul de partener de tehnologie pe care ni l-am asumat și reconfirmăm fiabilitatea rețelelor noastre GigaNetwork FIBRĂ și GigaNetwork 5G pe care se bazează centrele de comandă Salvamont”, a declarat Cătălin Buliga, Chief Network Officer Vodafone România.

Mi-am luat la revedere de la șeful Salvamont exprimându-mi speranța că nu-l voi reîntâlni cumva când e el la treabă, pe munte – decât dacă aș avea nevoie, firește și Doamne ferește.

Ah, încă un lucru, că rămăsesem dator cu ghicitoarea inginerească de la început. Da, sfera cu pricina e globul ocular, poate ați ghicit, iar presiunea intraoculară se măsoară prin calculul unghiului de refracție a luminii la suprafață când corneea este ușor deformată cu un jet de aer. Toți ochelariștii știu despre ce vorbesc: e puful acela scurt care ne face să clipim când ne examinează opticianul. Da, un inginer a găsit, cândva, răspunsul. Nu-i știm numele, dar îi mulțumim.

Articol din categoria: ACTUALITATE, ADVERTORIAL

3 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Bravo, foarte frumos :).

    1
    0
  2. #2 Comentariu nou

    Impresionant! Imi aminteste de filmul Tata mută munții, dacă nu ești de vocație montaniard trebuie să vezi filmul ăsta ca să înțelegi ce înseamnă să cauți persoane rătăcite pe munte.

    1
    0
  3. #3 Comentariu nou

    Respect pentru implicare

    1
    0