Ministerul Educației a declanșat o nouă controversă odată cu obligarea elevilor, părinților și profesorilor să semneze declarații prin care se angajează să nu înregistreze sau să difuzeze imagini din timpul orelor ținute online, fără acordul profesorilor, sub amenințarea Codului Penal dacă aceste angajamente sunt încălcate.
Am abordat subiectul la radio miercuri dimineață. A urmat un val de telefoane și mesaje. Oamenii sunt intrigați și, în general, nemulțumiți de apariția a încă unei probleme de rezolvat într-un proces care, teoretic, ar trebui să simplifice predarea – adică școala online. Printre mesaje, și unul de la ministrul Educației, Monica Anisie: „V-am ascultat și vreau să vă spun că prevederile referitoare la înregistrarea lecțiilor fără acordul profesorilor au fost impuse de Autoritatea Națională pentru protecția datelor cu caracter personal.”
Ce ne-am fi făcut fără această nouă Autoritate?
Chestiunea poate fi abordată din numeroase unghiuri. Desigur, protecția datelor cu caracter personal este importantă, dar un profesor care predă într-o școală publică, după o curriculă valabilă la nivel național, la numeroase clase diferite, nu este în niciun caz un anonim; acest profesor este cunoscut de zeci de elevi și părinți, dacă nu chiar de sute. Or, în aceste înregistrări nu ar fi difuzate nici datele din buletin, nici adresa de acasă, nici alte date personale ale profesorului respectiv. S-ar vedea doar fața și s-ar auzi numai vocea lui, care sunt oricum de notorietate în largi grupuri de minori și adulți.
Ah, da, și s-ar vedea și nivelul de pregătire al profesorilor respectivi.
În fine, e dreptul oamenilor la imagine personală, nu poți contesta asta, dar unele dintre mesajele primite au vorbit despre regretabila inadecvare a multor profesori la standardul elementar de desfășurare a unei ore on-line.
„Nu vor să se lase înregistrați ca să nu se vadă că nu știu să pornească Zoom-ul, sau microfonul, sau cum intră la orele lor online cine nu trebuie”, au scris câțiva ascultători.
Posibil, dar să știți că nu e vina profesorilor. Angajatorul pur și simplu nu a solicitat până acum astfel de abilități pentru corpul didactic.
Iată însă că, peste noapte, profesorii din România s-au trezit că li se cere să predea într-un mediu total diferit de cel în care își construiseră până acum reflexele și cariera didactică. Acum, e nevoie de adaptarea predării și interacțiunii cu clasa, de alte de metode de evaluare și, nu în ultimul rând, e nevoie de hardware, software și de abilități pentru manevrarea acestora. Degeaba știi ce trebuie făcut, dacă n-ai net sau camera laptopului e proastă sau sunetul neinteligibil. De asemenea, degeaba ai tehnică de înaltă calitate, transmisiune video/audio hd și lumină perfectă, dacă nu stăpânești comenzile de conectare, securizare și înregistrare de pe platforma de conferințe pe care ești – Zoom, Google Meet, Microsoft Teams sau care o fi ea.
Cineva povestește că una dintre profesoarele copilului său îl punea sistematic pe acesta absent de la orele online, deși copilul era conectat și atent. Când s-a interesat ce se întâmplă, a descoperit că profesoara pur și simplu nu cunoștea conceptul de „scroll” și nici nu știa că, în „gallery view”, putea să-și afișeze toți ascultătorii – ea considera că la oră sunt prezenți doar cei pe care-i vedea în primul ecran de Zoom. Ceilalți încasau absențe. Facepalm, nu?
Chestiuni elementare, într-adevăr, dar nimeni nu trebuie condamnat că nu știe ceva. Întrebările trebuie ridicate abia după ce le explici și descoperi că nu vor să-nvețe.
Un amic care e implicat în web development și digital training îmi scrie: „am făcut sesiuni gratuite de training cu profesorii; mulți nu știau nici ce e ăla un SIM sau că a descărca Zoom nu înseamnă să cumperi un CD, ci doar să instalezi un program de pe internet; la finalul sesiunilor, i-am întrebat cât de greu li s-a părut și cât suport a oferit Ministerul; „foarte greu”, au spus cei mai mulți; cât despre spijinul Ministerului, acesta e perceput ca fiind foarte slab”.
Deși pare dramatic, nu e chiar așa. E simplu să mergi pe bicicletă, dar nu și prima oară. În orice facem prima dată, luăm în piept o curbă de învățare. Profesorii vor trebui să urce această curbă, care este destul de blândă, la urma urmei. Vor fi mai buni la vârful ei, pentru că vor ști mai multe și vor înțelege mai bine lumea de azi.
Vreau să fac o recomandare, aici, tuturor cadrelor didactice care privesc cu nervozitate și teamă calculatoarele și programele pe care trebuie să le folosească acum ca să-și țină orele online.
Dragi profesori, toate acestea sunt doar instrumente care au fost create ca să ne ajute. Mânuirea lor e o chestiune de atenție, la început, apoi de îndemânare venită din exercițiu. În fiecare zi veți fi mai buni, trebuie doar să aveți răbdare și încredere că veți progresa. Bucurați-vă că aveți ocazia să învățați ceva nou și bucurați-vă că puteți simți, din nou, cum este să fii elev.
Căutați tutoriale video pentru programele pe care le folosiți, că e plin internetul de ele. Eu vi-l ofer cu dragă inimă pe cel creat de Liviu Arsene, care este specialist în securitate de la Bitdefender, una dintre cele mai mari companii de cybersecurity din lume. Urmăriți cu atenție filmarea de mai jos, de câte ori trebuie, și veți deveni ușor-ușor campioni în utilizarea Zoom, Google Meet, Microsoft Teams. Vă veți depăși, astfel, teama și rușinea că râd copiii de dv. pentru că nu știți să dați un scroll pe pagină. Nici ei n-au știut înainte să-nvețe. Foarte important, veți înțelege care sunt pașii simpli pe care trebuie să-i parcurgeți ca să nu admiteți, fără să vreți, intruși digitali la clasele dv, că dracii ăia mici, cărora azi li se mai spune și trolli, ar fi în stare să strice orice oră, dacă ar putea – la fel ca în lumea reală, de fapt. Trebuie să recâștigați controlul iar Liviu vă arată cum:
De asemenea, vă rog să trimiteți acest tutorial și prietenilor dv din cancelarie despre care știți că au, și ei, dificultăți cu calculatorul și cu predarea on-line. O să-i ajutați să redevină profesorii care știau ei că sunt.
Încă un lucru, înainte de a încheia: așa-i că vă ajută să urmăriți o lecție de câte ori aveți nevoie pentru a înțelege despre ce e vorba?
Acum, pentru că ați experimentat din nou viața de elev, faceți încă un pas. Înregistrați-vă chiar dv orele și postați-le pe Youtube – cu acordul tuturor celor interesați, firește, nu vrem să încălcăm legea. Elevii dv (și nu numai), care n-au priceput din prima, vor putea revedea lecția de câte ori au nevoie ca să înțeleagă ce ați vrut să spuneți. Ăsta e obiectivul școlii, nu? Să devenim, cu toții, mai capabili, mai informați și mai educați după fiecare lecție. Ca-n viață, până la urmă.
19 comentarii Adaugă comentariu
Daca scriai articolul in Martie era ok. Acum profesorii nu mai au nici o scuza. Au trecut 6 luni si au refuzat sa invete. Sa nu dam vina pe minister, procesul de invatare este unul continuu pe parcursul vietii si ei sunt primii care esueaza. Oare cum ii pot invata ei pe copii ceva, orice daca nu sunt in stare sa se invete singuri? Sunt profesori care s-au adaptat, dar sa nu le ridicam statuie, au facut ce facem noi ceilalti zi de zi, inclusiv cand trebuie aa le explicam copiilor acasa ce nu au priceput de la scoala.
Legat de datele personale, e o mare porcarie si dna Anisie se spala pe maini. Scoala e spatiu public, nu privat, drept urmare se aplica alte reguli. Ganditi-va la cladirile moderne, hoteluri, chiar orase unde sunt camere de luat vederi care te filmeaza fara acord. Maxim este afisata o notificare ca locul e supravegheat video. Ce trebuia sa faca dna Anisie daca dorea sa evite discutiile, era sa le trimita profesorilor o anexa la contractul de munca prin care sa ii anunte ca se filmeaza. Cine nu doreste sa fie filmat isi poate inainta demisia in … Zile.
Eu am un baiat in clasa 1, doamna lui nu s-a descurcat asa de bine cu orele online, toti parintii au pus-o la zid, si eu m-am gandit ca asta inseamna ca va trebui sa fac eu cu copilul ce nu poate doamna. Si atunci ma-m gantit ca decat sa o ocarasc mai bine sa o ajut, si ce credeti, am avut nevoie de 30 de minute sa ii arat ce si cum sa faca si s-a descurcat foarte bine dupa! Asa ca daca puteti ajutati, daca nu macar nu aruncati cu pietre!!
Buna dimineata !
Aceasta ,,Autoritate” nu este deloc ,,noua” cum ati spus dvs. Este din 2004-2005 infiintata. Iar noul Regulament GDPR european, ce a intrat in vigoare anul trecut este extrem de drastic si, da, se refera si la ce a comunicat si cere Ministerul Invatamantului. Puteti verifica si ce amenzi sunt in caz de nerespectare ! La nivel ,,european” chiar 🙂 🙂
Zi frumoasa !
Sunt responsabil GDPR intr-o firma privata. Au dreptate sa ceara. Asta e legea.
@georgeS
No bine că ai zis!
Poate ne explici și nouă ce treabă are predarea online cu GDPR!
Ce sunt datele cu caracter personal?
Datele cu caracter personal includ orice informații despre o persoană identificată sau identificabilă ( subiectul datelor). Printre datele cu caracter personal se numără:
numele
adresa
numărul cărții de identitate/pașaportului
venitul
profilul cultural
adresa IP (Internet Protocol)
datele deținute de medici sau spitale (care identifică o persoană în scopuri medicale)
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/data-protection/data-protection-gdpr/index_ro.htm
Vlad, mie mi se pare că, în materie de învăţământ (ca în multe alte domenii…) suntem ca nişte naufragiaţi pe o barcă de salvare, în mijlocul oceanului, certându-ne că vâslaşii nu ştiu să vâslească, dar noi nu ştim încotro vrem să ne îndreptăm.
Cred de multă vreme că în actuala formă sistemul nostru educaţional e un dinozaur pe life support. Noi, ca naţiune, încă n-am discutat / stabilit ce vrem să facă acest sistem pentru copiii noştri. Am moştenit o structură specializată în îndobitocire şi uniformizare pentru că asta dorea Ceauşescu – să niveleze individualităţile şi să scoată din şcoală mici drone disciplinate şi comuniste. N-am modificat nimic semnificativ, iar acum ne plângem să şcoala „nu merge”. Păi nu merge din 1990, că a rămas complet inadecvată noilor structuri sociale, acum doar se vede mai acut.
Avem nevoie de o dezbatere naţională pe întrebarea „ce dorim să facă şcoala pentru copiii noştri”. Îi vrem disciplinaţi, uşor asimilabili social, cu competenţe clasice? Vrem ca şcoala să le dezvolte gândirea critică şi să îi înveţe autenticitatea, şi ce preţ ar avea acest lucru pentru ei? Vrem să îi transformăm în mici google tobă de informaţii uşor de găsit pe internet? Dorim ca şcoala să îi înveţe să facă legături între aceste informaţii – cu alte cuvinte, creativitate şi logică? Vrem să le oferim un set de competenţe practice, ca să îşi câştige pâinea singuri, sau nu?
Până nu trecem prin această fază eu unul nu văd ce am putea face cu acest sistem învechit, dependent politic şi pe care copiii noştri mai mult îl încurcă decât să-l preocupe.
@CB
Înțeleg ce vrei sa spui, dar trebuie sa semnalez câteva inadvertențe și inadecvări.
1. Din păcate școala s-a adaptat și servește „noilor structuri” păstrând standarde comuniste și a ajuns să producă diplome pentru analfabeți funcțional și nu numai.
2. Școala chiar daca este un serviciu public trebuie să depășească limitările acestuia și în cazuri fericite s-a demonstrat că o poate face.
3. Instruirea trebuie să se facă predominant pe criterii vocaționale. Doar în acest mod profesorii pot fi cu adevărat profesori. Valabil pentru orice profesie.
4. Școala trebuie să se orienteze către descoperirea potențialului individual și să „furnizeze” disciplina adecvată pentru atingerea acestui potențial.
@CB
Ce vrem noi (unii, dintre noi, majoritatea? dintre noi) are mai putina importanta pentru reforma sistemului de invatamant.
Important este daca politicienii romani sunt dispusi sa o faca, iar acestia par sa se multumeasca cu actuala structura educationala, structura care le asigura un grup masiv de votanti!
Si uite asa, am intrat intr-un cerc vicios: votantii needucati perpetueaza o clasa politica nedispusa sa faca reforma educatiei! Intrebarea este cum scapam din aceasta capcana? Marturisesc ca eu nu am gasit un raspuns la aceasta intrebare, mai ales ca multi din cei ce reusesc sa-si faca o educatie in pofida sistemului, aleg sa plece din tara. Mai sunt si unii care decid sa profite de actualul sistem…
CB. Au avut un promotor al „schimbării”, pe domnul Staș, cooptat, prezentat plan de măsuri, pilot pentru următorii j’de ani (fuk după 30 , mai facem un „pilot” pe 10) și care după 3 luni și-a înaintat demisia!!!
Din… motive…!
Toate intervențiile dnului le găsești pe Europa FM, mă mir că Vlad nu interacționează cu subiectul!
Omu zice chestii foarte pertinente, pe care din păcate, se pare că nu suntem pregătiți!!! după fukin 30 de ani sa le adoptăm!!
Că atare am avut/ putem avea soluții!
NU SE DOREȘTE! POLITIC, LA NIVELUL „ROMÂNIEI EDUCATE” și mai departe!!!
Vezi un pic „sindicate”! Vezi un pic „listele” parlamentarelor pline de ” profesori”!!!
Deci este chiar pueril sa soliciti ” dezbatere publică”!!!
De la CINE boss????
De la 45% mediu rural?
De la x % analfabeți funcționali?
Eu sunt cazul fericit care are pruncii in IT, dar pentru ceilalți cetățeni, am o mare compasiune!
PS. Multe ghilimele pentru a trece cenzura cuvintelor pe care le-as fi folosit!
Salut,
Te chinui degeaba, tara e plina de prosti. Daca-l citesti pe Reportaje – logica lui e corecta. Sunt maxim 20.000 oameni care inteleg ce spui, restul sunt complet retardati. Nici macar nu mai merita efortul de a-i educa, n-ai pe cine.
#mpsd
Buna ziua Vlad,
Cu argumente ca cele din ordinul de ministru (cu referire la GDPR), o sa constatam la primavara ca elevii de clasa a XII-a protesteaza impotriva camerelor de supraveghere de la Bacalaureat.
Poate acelas argument functioneaza si pentru camerele de trafic din Bucuresti, ca stiu cateva intersectii in care sunt chiar cate doua camere de trafic si nu se vede nici un semn ca in baza inregistratilor s-ar da amenzi!
Au sansa dar si obligatia, nu stiu daca ei pricep nuanta asta. (Cu sau fara „majorarile” de salarii oferite de psd din sudoarea mintii lor.)
Buna seara .
Eu , unul , nu dau vina pe profesori , pe sistem etc.
In ianuarie 2020 , NIMANUI nu ii trecea prin cap ce o sa se intample in martie 2020 .
Toti , absolut toti am fost luati pe nepregatite , din toate punctele de vedere .
Este cel mai simplu sa aplici ETICHETELE : AIA NU AU FACUT , AIA AU FURAT , AIA SUNT VINOVATI etc .
Traim vremuri grele si incomode pentru cei mai multi dintre noi .
Daca am gasi puterea , intelepciunea , stapanirea de sine si sa incercam, macar , sa acceptam realitatea , daca ne-am putea concentra pentru a ne fi bine tuturor , restul ar veni de la sine : VOM FI BINE , cu sacrificii cat mai mici .
Cum poate un profesor de sport sa isi faca orele ( antrenamentele ) online ?
Cum poate un elev care face sport de performanta face antrenamente online ? ( In cazul de fata vorbesc de handbal )
Cat de stresati sunt parintii , cat de stresati sunt copiii , profesori sunt poate de doua / trei ori mai stresati de situatie .
Pustanii , oricum stau pe telefoane / tablete / laptopuri toata ziua , unii profesori nu cred ca au timpul fizic necesar sa faca asta .
Nu sunt cadru didactic , nu iau apararea nimanui , prezint punctul de vedere al unui parinte ingrijorat dar in acelasi timp increzator ca NE VA FI BINE , la un moment dat .
Seara buna .
@Enea Remus
Gândirea pozitivă ajută, dar când ești bolnav trebuie să mergi la doctor, când ți se strică mașina trebuie să mergi în service…
Ca sa te faci bine ai nevoie de tratament.
Ca să iei un tratament ai nevoie de diagnostic.
Sper că nu îți duci mașina defectă la biserică!
Ne confruntăm cu o situație atât de nouă pentru toată lumea, încât echivalează cu un curs intensiv de jonglerie. E important să li se ofere asistență, în această perioadă, atât copiilor dar şi profesorilor, să-i ajutăm să redacteze lucrările, să învețe să folosească platformă. Procesul de comunicare și adaptare la noile mesaje este unul de durată, nu trebuie să intrăm în panică dacă au nevoie de o perioadă de adaptare, mai lungă sau mai scurtă și în funcție de autonomia fiecăruia înainte de criză.
Suntem conștienți de faptul că social media ocupă un loc important în viața fiecăruia dintre noi, iar părinţi trebuie să fie aproape de nevoile, căutările, preocupările și plăcerile copiilor în acest timp.
Acea hartie e doar reflexul mentalitatii birocratice al unui sistem anchilozat. Ma mir ca au uitat atata timp si a venit asa tarziu. La noi in societate e important sa fii acoperit de hartii, nu sa faci treaba. De aici si reactia profesorilor, ei de ce ar face altfel daca asa functioneaza lumea noastra?
In rest pot sa.i spun ca.i stimez pe cei care se chinuie si incearca in fiecare zi sa invete ceva nou. Profesori sau elevi sau orice ar fi ei.
Este o vorbă care datează cu mult celor 30 de ani de „democrație”:
„Morții se acoperă cu pământ, iar vii cu hârtii!”
QED, 30 de ani de bâlci…
Până la urmă faptul că ANSPDCP a impus acea reglementare se potrivește foarte bine cu direcția impusă în ultimii ani de Parlament CCR AP și guvernele PSD pentru distrugerea pe termen lung a României.
Ca și abuzurile politicienilor abuzurile profesorilor sunt protejate prin abuzul autorității de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal.
Dintr-o dată din vara aceasta listele de admitere nu mai sunt publice, iar rezultatele devin mai mult decât discutabile, pe alocuri îndoielnice, iar în anumite cazuri sunt veritabile infracțiuni.
Rolul protecției datelor cu caracter personal este ca aceste date să nu fie folosite în scop infracțional sau ilegitim nu acela de a acoperi infracțiunile, ceea ce în mod vădit se practică în România.
PSDizarea forțată a României continuă.
Tot ceea ce poate fi dezirabil pentru evoluția socială și individuală este suprimat sistematic.
Educația în România tinde să devină o metodă de infestare cu practici abuzive dubioase protejate prin lege.
Olimpiadele școlare sunt anulate pentru a proteja analfabetismul și a distruge excelența și competiția bazate pe efort individual și competență.
Astfel se deschide cea mai mare breșă pentru incompetență și impostura pentru care vi se cere acordul scris.
Vi se cere să acceptați sub semnătură că sunteți idioți!
Gândiți!
Până la urmă dacă acele lecții online ar valora ceva toată lumea ar avea de câștigat din înregistrarea lor.
Realitatea este că acele lecții chiar nu valorează nimic.
De aceea trebuie să faceți pregătiri și lecții suplimentare acasă, iar uneori aveți nevoie de mult calm pentru a vă reprima revolta… dacă nu ajungeți, în cazuri extreme, la psiholog.
Aveți grijă de copii!
Greșelile lor se pot îndrepta, acesta este rostul educației, dar greșelile voastre le pot fi fatale.
Pentru ca scoala online sa se desfasoare in conditii normale scoala/ministerul ar trebui sa publice ghiduri prin care sa explice modul in care parintii/copii sa-si seteze tableta/pc/laptopul pt lucrul online.
Creare adresa email pe serverul scolii, adaugare cont, tip cont, adaugare clase si ore in Classroom, etc.
Parintii trebuie sa solicite informatii de la scoala, in loc ca aceste info sa fie furnizate de cei care le administreaza, adica minister sau scoala!