Ce e mai ucigător în traficul auto, lipsa infrastructurii sau lipsa educației?

Weekend negru pe șosele, cu cinci accidente grave:

Pe Drumul Morții, faimosul DN2 cu o bandă juma’ pe sens, o persoană și-a pierdut viața și alte 14 au fost rănite într-un carambol în care au fost implicate un microbuz și 3 autoturisme. Un șofer ca a oprit la locul accidentului și-a adus aminte că fusese depășit de microbuz, care “circula cu 120-130 kmh”. Duminică a plouat de-a rupt, vremea era mizerabilă. În aceste condiții, 120-130 kmh pe DN2 este crimă.

Ceva mai târziu, tot pe DN2, o dubă și un autocar s-au ciocnit frontal, undeva în Vrancea. Un mort, un rănit grav.

În Caraș Severin, un autoturism a plonjat în Dunăre. Șoferul a reușit să ajungă la mal, dar alte 4 persoane care se aflau în mașină sunt de negăsit (scafandrii vor relua căutările azi). Șoferul avea carnet de 7 luni. Sec, poliția anunță că motivul a fost, cel mai probabil, “neadaptarea vitezei la condițiile de drum”. Adică a mers ca bezmeticul.

Cinci persoane, între care trei copii, au fost rănite într-un accident rutier produs duminică după-amiază în judeţul Constanţa, când două vehicule s-au ciocnit lângă Murfatlar. Victimele, “cu multiple traumatisme”, au fost duse la Spitalul de Urgenţă din Constanţa.

În fine, pe șoseaua de centură a Buzăului, un microbuz a intrat în coliziune cu un autoturism. 4 oameni au fost răniți.

Cu gândul la aceste accidente am venit luni dimineață la radio. La 6 dimineața, traficul pe DN1 la intrarea în București încă e fluid, dar reversul medaliei este că se merge foarte tare. Invariabil, se găsesc demenți care talonează agresiv, dau flashuri și “fac crețuri” la 130 de kmh sau chiar mai mult. Se întâmplă și opusul, desigur: azi, pe podurile de la intrarea în oraș, cineva cu un Matiz de DB mergea cu 50 kmh pe banda a doua, complet indiferent la ritmul traficului din jurul său.

Amicul meu, George Colgiu, povestește că a stat blocat în trafic două ore din cauza accidentului cu un mort și 14 răniți de pe DN2, care se întâmplase la câteva sute de metri în fața lui. Apoi, “după ce am trecut pe lângă fiarele contorsionate, ambulanțe, mașina de la IML, până la București am numărat cel puțin 15 inconștienți care, conducând ca niște apucați pe șoseaua udă, ar fi putut să provoace accidente la fel de grave”.

Asta este, de fapt, tragedia: sunt enorm de mulți șoferi în România care nu doar că nu știu ce au ei de făcut în trafic ca să nu ucidă oameni, dar nu reușesc să priceapă nici când li se arată efectiv, pe viu și pe morți, ce se poate întâmpla când forțezi legile fizicii la bordul unui vehicul de câteva tone, care se deplasează cu peste 100 kmh.

Eu cred că motivul principal pentru care România este pe locul 2 în UE ca număr de morți în acidente rutiere este lipsa acută a educației – adică până la nivel de imbecilitate. Da, și absența infrastructurii contribuie, neîndoielnic – e mai greu să faci o ciocnire frontală pe autostradă decât pe un drum județean – dar vă amintesc că pe Autostrada Soarelui sunt și câte cinci-șase accidente pe zi, vara, când e trafic, și asta din cauza idioților care nu înțeleg unde sunt și ce fac.

Pledez cu tărie pentru introducerea cursurilor de conducere defensivă în condițiile pentru examenul auto. Cursuri teoretice și practice, așa cum face Titi Aur. Să vadă candidatul de cât timp are nevoie să apese frâna când se aprind stopurile mașinii din față, ca să priceapă de ce nu trebuie să taloneze. Să se dea cu sania pe pantă-n opritor, ca să simtă pe propria piele și pe propriul stern ce înseamnă un impact frontal la numai 20 kmh. Să se răstoarne în mediu controlat ca să înțeleagă cât de greu se iese dintr-o mașină care a ajuns cu roțile-n sus și cum își poate rupe gâtul chiar și când i se explică pe-ndelete, pas cu pas și gest cu gest, ce trebuie să facă.

Aș adăuga și o vizită la morgă, pentru examinarea vizuală a unor morți descarcerați din accidente rutiere, dacă imagini ca astea, filmate ieri la locul accidentului de pe DN2 nu-i impresionează – priviți-le, oricât de dure ar fi, și asimilați groaza și șocul supraviețuitorilor. Oricare dintre noi putea fi acolo.

UPDATE:

Iată, dacă vorbim de infrastructură, o declarație a ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, referitoare la absența parapeților șoselei de pe marginea Dunării, în zona Coronini, unde a avut loc accidentul de sâmbătă:

“Am constatat că atât DRDP Timişoara, cât şi secţia de Drumuri Orşova sunt vinovate, cel puţin de indolenţă şi proastă gestionare a teritoriului aflat în administrare. Din documentele primite reiese că secţia de Drumuri Orşova deţinea parapete pe stoc, dar că nu le-a folosit. Directorul Regionalei Timişoara ar fi trebuit să ştie acest lucru şi să dea dispoziţie ca aceste parapete să fie înlocuite”, a declarat Răzvan Cuc (cf. Mediafax)

83 comentarii Adaugă comentariu

  1. Bunul simt ne lipseste. Eu cred ca am pierdut ani din viata (si de asta mi-a cazut si parul) din cauza tampitilor din trafic. Nu-i intereseaza, ei trebuie sa ajunga alaltaieri, si ce daca au linie continua/trecere/semafor/giratoriu, bizonul tot ca bizonul conduce, adica fara sa se asigure, fara sa semnalizeze, fara sa caste in mortii mamii lui ochii la semafor sau la stopurile celui din fata. La noi se circula pe ideea “lasa ca ma fereste el, doar n-o intra in mine”. Si la “soferi”, dar si la pietoni se intampla asa; am vrut zilele trecute sa opresc, dar m-a calmat sotia ca n-are rost, prostul tot prost ramane: trece ghiortanul strada, nu pe trecere desigur, ma vede ca vin (30-40 la ora, masina pe sensul opus) si-si continua linistit si incet mersul. Am franat si cred ca au lipsit 10cm intre oglinda dreapta si dobitoc; si bineinteles ca tot el s-a oprit nervos ca l-am claxonat. Asta asa, doar de zilele trecute.
    Daca nu reuseam sa franez, recunosc ca eu nu trageam stanga de volan. Aveam masina pe sensul opus, chiar in fata mea; eu nu mai pot si nici nu mai vreau sa-i ocolesc pe dobitoci; daca il calcam… ghinion. Rutiera si procurorii ar fi vazut si inregistrarea de pe camera de bord (inca n-am una mai performanta care sa aiba si coordonate gps si viteza, dar e buna si chestia la 200 de lei de acum). Iar pe “colegii” soferi eu ii mai feresc doar daca o pot face in siguranta si daca am si familia in masina. Am asa o impresie ca multi traiesc cu gandul ca sunt soferi foarte priceputi, durandu-i in c*r ca incalca zilnic regulile.

    Educatie, bun simt… Lipsa acestora ma duce cu gandul la amenzi. Nu la glumele de acum, vazusem la stiri cum un bizon a primit doua amenzi pentru viteza intr-un sfert de ora, cumulat vreo 3-4 mii de lei; la intrebarea reporterului “va afecteaza?” suncile incep sa hahaie “da’ cum, nu vezi ce afectat sunt?”. Modificate frumos grilele de amenzi, cel putin duble sau triple fata de cele de acum; scoaterea conceptului de inchisoare cu suspendare daca ai provocat accident si erai baut, cu atat mai mult la accidentele cu victime; introducerea de radare fixe in numar mare; introducerea in orase a camerelor de la semafor – parca prin Timisoara am inteles ca au deja -, cum te-au prins pe rosu, cum te-au felicitat cu 1.000 de lei. Asta ar trebui, pentru ca nici educatia nici bunul simt nu se vor pogori de undeva de sus.

    • Corect, bunul simț și bizonii. Bunul simț nu am idee cum l-am pierdut sau de ce nu îl avem, bizonii însă au crescut la umbra indiferenței polițiștilor care preferă să stea în boscheți și să prindă cu radarul niște amenzi să fie acolo la plan. Educația asta lipsă nu se face în școală, nu se face nici la orele obligatorii pentru examenul de conducere.

  2. Cursurile de condus defensiv si vizita la mora ar avea efect doar pana isi cumpara urmatoarea masina…

    Eu am mai observat un fenomen. Daca mergi pe autostrada vineri dimineata, de exemplu, cand nu e aglomerat, vei vedea foarte rar pe cineva sa mearga cu mai mult de 130-140. Indiferent cat de buna ar fi masina, se merge decent.

    In schimb, duminica seara, pe ploaie, toata lumea merge cu cel putin 140, la 2 metri de masina din față. Mi-e greu să înțeleg fenomenul. De ce să mergi mai tare când e mai periculos? Senzația de superioritate se simte mai bine când sunt mai multe mașini de depășit?

    • Sunt trei superiorități:
      – a valorii mașinii gherțoiului, valoare obținută din combinații ilegale. Veniturile fiscalizate in Romania nu permit justificat achiziția unei mașini peste 25 mii euro. Orice depășește suma asta e de fapt grandomanie. Ok, ai 4-5 mii euro la corporație, ești middle spre top management, de ce ai nevoie de mașina de 30 mii euro? Îți crește stima de sine? Ar trebui să-ți crească de la ceea ce știi să faci, nu de la mașina.
      – a corporatistului nevrozat de trafic, nevasta, copil. Își defuleaza prostia in viteza, e singura chestie pentru care nu cere voie nimănui, nici nevestei, nici sefului.
      – a săracului ce și-a luat cazan de 10-15 ani, ce nu-și permite un plin de carburant. Ăsta cel mai periculos, pentru că bagă în spume o mașină terminata tehnic.

    • @Andrei:
      Exact, eu merg in condiții de vizibilitate foarte buna cu aprox 140 pe autostrada. Rar sunt depășit de cate o masina. In schimb, pe DN, merg cu 110 si sunt depășit de foarte multi. Ajung sa cred ca romanilor le cam place adrenalina…

  3. cat de mort de foame sa fi ca sa incasezi de un covrig facand reclama intr-un articol cu si despre morti?

    • Ești în eroare. Acest blog conține reclamă, dar ea este întotdeauna semnalizată. Referirea la școala lui Titi Aur, că presupun că la aia te referi, este doar pentru că eu știu ce e acolo, deoarece am făcut cursurile lui, iar acestea mi-au schimbat stilul de șofat. Iar școala aia salvează vieți. Dacă mai știi și alte școli de acest gen, lasă linkuri, că ajută mai mult decât un comentariu stupid.

    • Pentru hmm : atat ai inteles din tot articolul???

    • Ești cu adevărat un gentleman, chiar și cu niște ghiolbani siniștri. Recunosc cu părere de rău că nu am acesta calitate, deși aș vrea. Așadar îl rog pe amicul hmm să vizualizeze cu ochii minții cum îi luăm . . . dar mai bine mă opresc aici.

  4. Pentru acel “drum al mortii” exista o solutie care ar mai calma nervii si pe care am vazut-o in Franta pe drumurile paralele cu autostrazile dar suficient de late pentru o banda si jumatate pe sens. In loc sa marcheze drumul asa cum este al nostru cu o banda si jumatate, exista portiuni in care un sens are doua benzi si alternativ celalalt sens are doua benzi. Astfel cand sti ca in mai putin de 2 km poti depasi masina din fata nu mai risti sa mergi la limita sigurantei.

    • Ce naiv esti… 2 kilometri inseamna acu 1.9 km mai mult decat imi permit sa astept sa fac o depasire, boss.

    • Exact la asta ma gandeam ieri, fiind exact pe DN2 – si in Germania au marcajele la fel. Merge mai ales pentru ca e o solutie ieftina. Poate ca te intarzie 15 minute la 300km, dar macar esti in siguranta si ajungi mai putin obosit la destinatie.

    • Acelasi lucru l-am observat si in Bulgaria pe drumul spre Varna. Am circulat foarte bine in vara si nu am vazut soferi care sa depaseasca aiurea in zonele in care erau 2 benzi doar pe sensul opus.

    • da, la fel e în Ungaria, o dată la câțiva km vine o porțiune cu două benzi pe direcția ta de mers, porțiune lungă de câțiva km, ai timp destul să scapi de tractoare, camioane, autobuze

  5. Mai adauga, niste camere radar fixe, mai pune niste verificari serioase la starea tehnica a masinilor, nu de alta, dar sunt tot mai multi care pentru ei cauciuri de vara inseamna un super-soft de F1 si poate in vreo generatie o sa intelegem, ca distanta de franare este mai mare pe carosabil umed si oarecum in concordanta cu tipul de pneu folosit. In rest, propunerile acelea sunt absolut normale si daca nu ma insel prin Scandinavia cam asta inseamna scoala de soferi.

    • @Asdad2005:
      Asa este, starea tehnica este deosebit de importantă, Insa (un mare INSA), daca iei la puricat astfel de accidente, vei constata ca erau inevitabile, indiferent de masina. Daca mergi cu 30 metri/s, iar de pe contrasens intra brusc un bou in tine, ca s-a uitat la Whatsapp….cred ca te cam p**i pe cauciucurile tale, pe defensive driving, sau orice altceva. Totul se petrece intr-o durata mai scurta decât capacitatea de reacție a lui Lewis Hamilton.
      Cauta sa vezi cate accidente s-au produs pentru pătrunderea pe contrasens din varii motive (adormit la volan, neatenție, alcool, samd).

    • Asa e, de aceea e importanta educatia.

  6. Solutii pot fi gasite, insa, nu cred ca exista suficienta vointa din partea politiei:
    – camere fixe in zonele cu probleme: depasiri frecvente pe linie continua, viteza mare, semafoare ignorate… si apoi ridicate sute, mii de permise;
    – inasprirea sanctiunilor: nu toata lumea trebuie sa aiba carnet, la mai multe sanctiuni grave, suspendat definitiv permisul. Cand prostul va auzi de pretenul GIgi ca nu mai poate conduce NICIODATA masina, ca a facut cateva chestii “minore” s-ar putea sa se calmeze. Sau nu, pt ca e prost!
    Dar ceva trebuie facut, iar politia mi se pare doar spectator in filmul asta!

  7. Degeaba, pe unii si aceste imagini ii lasa reci. Acum 4-5 ani undeva pe E70, in apropiere de Herculane am ststionat aprox. 10 minute opriti de Politia Rutiera pentru a permite IML-ului sa scoata o victima decedata dintr-o masina facuta zob si sa-l introduca in acel sac cu fermoar cu care se transporta la morga. Majoritatea soferilor am fost socati de ce am vazut, am si acum in minte imaginea adidasilor victimei, peste care n-au putut trage fermoarul si l-au lasat asa, deschis la picioare.
    Dupa ce au terminat treaba si au depozitat mortul pe marginea soselei, ne-au dat liber sa plecam. Urma un urcus cu serpentine, in fata coloanei 3 tiruri care abia se tarau. Vreau sa spun ca un nerabdator cu BMW de MH a depasit toata coloana in curba cu vizibilitate 0, in padure. Pe el nu l-a impresionat nimic, el se grabea … din fericire singura masina care cobora pe contrasens a oprit sa-i faca loc, altfel IML-ul mai avea de lucru in zona …

    • @Innocentiu:
      Astfel de nerăbdători se rezolva ușurel: la prima abatere, reținerea permisului 6-12 luni, apoi curs din nou, etc. La a doua abatere, pușcărie 3-12 luni + permisul 12-36 luni.

    • Si cine sa ii prinda pe acesti nerabdatori? Sfantul Petru?

  8. deci talonare se numeste mizeria aia cand sta un idiot la cativa metri in spatele tau si da flash-uri ca sa te dai din calea fericii lui. prima reactie e ca le doresc un stalp. dar imi dau seama ca si asa tot nu ar intelege de ce nu e in regula. banuiesc ca problema principala e ca oamenii astia nu au avut ocazia sa le spuna cineva ca e gresit ce fac. si sa le spuna intr-un mod foarte explicit. poate o vizita la morga sa vada niste rezultate ale talonarii, poate niste amenzi uriase pt stimularea memoriei, suspendarea permisului etc

    • #23

      Daca mergi pe banda a doua si primesti flashuri inseamna ca mergi pe banda gresita, si ar trebui sa mai citesti si tu regulamentul; Romania e tara in care parcarea destinata handicapatilor e mereu plina (nu ca ar fi folosita corect, se intelege banuiesc… sau poate nu) si tara in care nimeni nu circula pe banda intai ca-i cad coaele, oricat de incet er merge el (bizonul) merge pe banda a doua ca doar e cetatean oiropean si are drepturi. Pentru astia am doar un singur cuvant: MUYE
      Apoi asa avem noi romanii un dar de a cauta tot timpul vinovati in alta parte, adica zboara boul cu masina in Dunare, vinovat e ala de la drumuri ca n-a pus parapet? Voi va dati seama cati tampiti sunt in tara asta?
      Il calca trenul pe cretin cand trece pe un pod interzis pietonilor, vinovat e altu ca n-a facut el un pod pe acolo sa treaca si oameni. Un cretin da foc la discoteca, e vinovat altu ca n-a avut nu stiu ce hartii de la primarie. ETC

    • Dacă mergi pe banda a doua și primești flashuri din spate înseamnă că în spatele tău e un gherțoi. Politicos este să dai semnal, dacă vrei neapărat să treci în față iar cel de pe banda a doua merge cu viteza regulamentară.

  9. Intr-adevar, EDUCATIA primeaza, atunci cand vorbim de siguranta in trafic, fata de conditiile de infrastructura! Atat educatia primita in scoala, privind regulile elementare de circulatie (macar pentru traversarea strazii), cat si cea pe care ne-o insusim atunci cand urmam cursurile unei scoli de soferi.
    Accidentele se datoreaza intotdeauna ATITUDINII pe care o avem atunci cand ne asezam la volan. Daca avem o atitudine de genul ” Ii fac pe toti, sa moara mama, nu sta niciunul in fata bmv-ului meu!…” accidentul este garantat! Insa, o ATITUDINE corecta la volan, menita sa asigure un trafic fluent si in siguranta se obtine doar in urma unei educatii rutiere adecvate, in respectul legilor de circulatie.
    Acest ultim gen de educatie – cea rutiera – il obtinem cu totii cand urmam cursurile scolii de soferi. Dupa care, nimeni nu mai verifica gradul in care ne pastram – si practicam – acest gen de educatie! Iar totul devine dezastruos cand educatia rutiera se mai suprapune si peste o educatie precara, primita de fiecare in studiile sale din sistemul de invatamant.
    Am intalnit odata un sofer de taxi, pa care l-am intrebat de cand are permis de conducere si mi-a spus ca il are de 13 ani. Si, mai stii regulile de circulatie?, l-am intrebat. La care mi-a raspuns, razand: “Eu il pup in fund pe ala care mai conduce dupa regulie de circulatie!…”. Nimeni nu constientizeaza ca regulile de circulatie sunt cele mai “de bun simt” reguli de care ne lovim, pentru ca respectarea lor ne poate mentine in viata sau chiar ne salveaza viata! ( Spre deosebire de regulile prevazute in celelalte legi…)
    Constatam ca sanctiunile din Codul Rutier exista degeaba, dovada numarul mare de accidente.
    Si-atunci? Le inasprim? Mai introducem unele noi? Degeaba! Cunosc Codul Rutier si stiu ce spun. E buna si ideea ta, cea a efectuarii unor cursuri de conducere defensiva, dar dupa efectuarea lor, ghiolbanul va uita repede si tot se va aseza la volan cu atitudinea de ” cine pwwla mea esti tu, bah, sa nu te dai din fata mea, cand iti dau fles? Hm?…”.
    Eu zic ca trebuie umblat in alta parte. Trebuie umblat la permisul de conducere si, in final, in mod indirect chiar la bani, dar NU ma refer la sarcina politiei de a retine permisele sau de a aplica amenzi! Stim cu cata “eficienta”sunt ei pe strazi!…
    Concret: propun modificarea Codului Rutier in sensul impunerii obligativitatii ca, la expirarea permisului de conducere, pe langa vizita medicala – obligatorie – cel ce se prezinta pentru reinnoirea valabilitatii permisului de conducere sa sustina si o examinare teoretica, privind cunoasterea regulilior de circulatie. Ia examenul (si este declarat apt medical) – i se reinnoieste permisul! Nu ia examenul – nu i se reinnoieste, avand posibilitatea sa sustina un nou examen dupa 15 zile ( ca si cum i-ar fi fost retinut pentru comiterea unei contraventii), pana cand ia acel examen.
    Ce obtinem astfel? Obligatia fiecarui sofer de a se AUTOEDUCA! Cel care pica acea reexaminare, pune burta pe carte si invata din nou regulile de circulatie si, inevitabil, le va constientiza importanta, deoarece, asa cum se desfasoara procesele psihice de memorare, sunt memorate mai usor si incluse in memoria de lunga durata acele cunostinte pe care le intelegem si de a caror logica devenim constienti!
    Astfel, Art. 24, pct. 5) din OUG 195/2002 republicata, va avea urmatorul cuprins: “(5) Permisul de conducere este valabil 10 ani de la data eliberarii. La schimbarea de catre titular a domiciliului sau a numelui, in cazul pierderii, furtului ori al deteriorarii, precum si la expirarea perioadei de valabilitate, permisul de conducere se preschimba PRIN (in loc de “FARA”, ca in trextul initial) sustinerea unui nou examen, in conditiile stabilite prin regulament.”
    Va propun chiar sa initiem o petitie online – daca are efect – pentru sustinerea acestei modificari!
    Eu sunt primul care m-as supune unui astfel de examen, chiar daca lucrez ca sofer.
    Prefer sa stau pe dreapta o luna, pentru ca n-am fost in stare sa iau examenul teoretic la reinnoirea permisului, decat 5 ani pentru omor din culpa, pentru ca n-am stiut – de exemplu – semnificatia unuia din cele 6 (doar sase) indicatoare de prioritate si am omorat un om sau pe cinava drag din masina mea!…

  10. Domnule Petreanu, nu cred ca moartea/ranirea grava a unei persoane filmata de cineva impreuna cu disperarea alteia care probabil incearca sa o ajute isi au locul in ilustrarea unui articol de pe blogul domniei voastre, fie ele si sub forma unei capturi video din filmarea unui amator.

    Cred insa ca puteati gasi o imagine mai potrivita. Sau ma insel?

    Un cititor. 🙂

    • Va inselati. Disconfortul imaginilor are darul de a te face atent la cum mai mor oamenii in tara asta, cu miile, pe sosele, de parca am fi in razboi. Priviti imaginile. Asta e realitatea.

    • Ilustrează perfect tema articolului, nu e ca și cum Vlad a urmărit să șocheze de dragul clickurilor mai multe.

    • Filmarea are deja 1.7 milioane de vizualizari, nu mai e niciun secret.

    • @Tudor:
      Eu nu am dat click pentru imagine, de fapt nici nu am vizualizat si nu ma interesează. Ba chiar cred ca daca vezi mai multe, te obișnuiești si ajungi oarecum imun (e.g. In război, Supraviețuitorii treceau nepăsători pe lângă diverse cadavre).
      Constientizarea dramei este altceva si vine de la “cei șapte ani de acasă”. Nu ai nevoie sa vezi asa ceva ca să-ți închipui durerea oamenilor si răul pricinuit. Uite, exemplu tâmpitului de Huidu, care a mers precum un dement de sute de ori, apoi i s/a înfundat, a ieșit putin marcat (deși a ucis 3 oameni), iar acum e bine mersi “vedeta publica”. Un asemenea grad de nesimțite nu-l educi cu imagini de genul acesta, ci cu totul altfel.

  11. O mica corectie: pe DN2 este o singura banda pe sens, locul in care a avut accidentul nu are “o bandă juma’ pe sens” si are o singura banda + acostament. Lamuriri aici: https://www.youtube.com/watch?v=GMzAO0w_m-c

  12. Ar folosi dacă oamenii ar fi dotați cu un simț critic, dar tare-mi e că problemele lor încep cu mult înaintea carnetului de șofer.

  13. Si ar fi utile si niste educatie rutiera pentru pietoni, sa inteleaga ca o masina se opreste mult mai greu decat niste picioare de om, ca soferii nu au vizibilitate daca tu tasnesti din spatele unei alte masini si alte mici “secrete” dintr-astea care sa ii impiedice sa mai puna piciorul pe trecerea de pietoni fix in secunda in care au ei chef sau, si mai interesant, sa impinga un carucior de copil inainte pe carosabil, ca sa fie clar ca trebuie sa le acorzi prioritate, indiferent daca poti sau nu.

    • Și ideea asta păguboasă că pietonul are prioritate ”no matter what”. Da, legal ai prioritate, situația din teren zice că pietonul totuși ajunge în cel mai bun caz la spital iar șoferul dă explicații judecătorului. Nu e preferabilă niciuna din variante, dar pietonul trebuie să înțeleagă și consecințele reale ale angajării în traversare ”no matter what”. Cei care bagă căruțul de copii înainte îs inconștienți cu acte.

    • Nu mai e asa, daca pietonul traverseaza aiurea si o pateste, legea nu-i mai da dreptate automat.

    • Recunosc că nu știam de așa modificare. Sigur vorbim de trecerea pe zebra? Că dacă e pe zebră… o să spună că nu a fost traversare aiurea, dacă nu e pe zebră oricum nu avea prioritate… Și e greu de demonstrat traversarea aiurea pe zebra mă gândesc, poate dacă ai cameră de bord.

  14. Domnule Petreanu
    Problema nu sta numai in bunul simt. Problema sta (cam la toate capitolele in Romania) in neaplicarea legii. Daca legea, buna-rea, ar fi aplicata, nu am vedea atatea tragedii pe strazi. In acest caz pleaca de la felul in care se face scoala de soferi, modul in care se obtin permisele, nerespectarea regulilor de circulatie dar nici a celor de bun simt. Daca toate cele enumerate ar fi sanctionate din timp sunt sigur ca nu am vedea atatea carnagii. Stiti, in lege nu este prevazut bunul simt, este prevazuta abaterea sanctionabila. Dar daca soferul trece o data pe rosu, depaseste o data pe interzis, merge cu 90 la ora acolo unde este limita de 70 si nu i se intampla nimic (amenda sau alta sanctiune), va crede ca poate sa mearga la nesfarsit asa, ba chiar i se va parea normal.
    Scurt, sa va povestesc 2 intamplari:
    – pe un drum intre localitati, acum vreo 2 luni, mergeam cu un coleg de munca, el fiind la volan. Se formase o coloana de vreo 10-12 masini care mergeau in limita vitezei pe acel drum. Colegul, deranjat dupa 1-2 minute:”Ce se intampla, cine merge frate cu 80 la ora?”. A durat cam 5 minute pana cand am reusit sa depasim (depasind si viteza maxima admisa acolo). Cand am depasit am vazut ca “vinovatul” era un sofer care mergea … regulamentar! Explozia de nervi a colegului m-a surprins: “cine sunt, ma, astia care nu lasa 10 insi sa mearga cu 100 daca asa vor ei? De ce naiba nu merg si ei cu 100 ca sa nu tina coloana in loc? (?!?). Din ziua aceea nu am mai mers cu el;
    – am facut de cateva ori un experiment pe soseaua de centura a orasului unde locuiesc. Acolo este limita de viteza de 70 km/ora. Am mers pe banda unu cu 70 km/ora. ABSOLUT TOATE masinile care mergeau pe acelasi sens cu mine m-au depasit (am rulat cam 4 kilometri pe acel drum)! Toate!
    In afara faptului ca foarte multi soferi nu au bun simt, nu au nici simtul autoconservarii, de unde celebra si populara replica :”lasa, ba, ca stiu eu ce fac, ce te bagi tu? Mie nu mi se intampla!”

    • Da, asa e, dar nu putem transforma soselele in razii si filtre. Cat de multi politisti ne-ar trebui ca sa fie “aplicata” legea pe fiecare km? Tot la educatie ne intoarcem.

    • Vlad Petreanu
      9 October 2017 la ora 13:04
      Da, asa e, dar nu putem transforma soselele in razii si filtre. Cat de multi politisti ne-ar trebui ca sa fie “aplicata” legea pe fiecare km? Tot la educatie ne intoarcem.

      Nu putem, intr-adevar. Dar majoritatea statelor civilizate cum reusesc? Imi povestea un prieten care lucreaza in Germania ca a “fortat” un semafor intr-un oras mai mic si dupa cateva zile a primit amenda prin posta. Nu l-a oprit nimeni! Nu trebuie neaparat mai multi politisti, suntem in epoca sistemelor inteligente, asta ne trebuie! Si nu trebuie fiecare sofer amendat, sunt de ajuns 2-3 la 20, pentru ca vestile circula repede!

    • La școala de șoferi nu înveți să mergi cu 90 la oră, nu cred că soluția e acolo. Cred că problema e în neaplicarea legii și repet, în lipsa acțiunilor polițiștilor împotriva bizonilor. Nu ne trebuie mai mulți polițiști, în occident văd extrem de rar polițiști și totuși foarte foarte puțini bizoni. Avem ani de zile în care poliția nu a acționat deloc împotriva lor, preferând boscheții. Da, tehnologie, camere, camere false, orice pentru a domoli tendințele astea și pentru a scoate sau măcar coborâ nițel în acel top.

    • @Florin F:
      E vorba despre bani. De fapt, si in acele tari despre care amintești, tot la bani se rezuma totul. Sa nu-ți închipui ca “cetățeanul” este privit drept om, familist, etc. Este privit drept “producător” sau “cheltuiala”. Toate acele măsuri sunt impuse pentru a menține “producția” cu mult peste “cheltuiala”.
      Am pățit si eu chestia cu semaforul, Insa am primit avertisment. In orice tara civilizata se trimit avertismente, acolo unde “un om” analizează decizia binară a unui robot.
      Oricum, Romania este alta mâncare de peste, iar daca nu ai trăit mai la vest de Ungaria, nu ai cum sa percepi diferențele. Da, avem internet, avem mașini moderne, avem apa calda…dar, suntem paraleli la orice altceva. Nu doar in urma, ci paraleli. Efectiv, mergem pe o alta linie a evoluției, iar din loc in loc reusim sa legam o punte cu linia celor Civilizați, prin care reusim sa transferam putina civilizatie.
      Așadar, vorbele alea cu “ne mai trebuie 25 de ani”, sunt nu doar eronate, ci extrem se optimiste.

    • Circul pe acest drum, pana la Buzau, aproape saptamanal. In toate localitatile pana la Buzau se circula cu minim 70-80 km/h ( cand nu sunt radare), desi limita este de 50. Poate singura localitate unde se merge legal este Sindrilita ( unde mai vezi din cand in cand o masina de politie cu radar mobil). In rest se merge constant cu 100 km/h ( in localitate). Nu franeaza decat foarte putini cand intra in localitate. Si ziua si noaptea si pe ploaie se merge tare. In afara localitatilor se merge peste 130-140 km/h. Sunt nebuni care merg si mai tare de atat ( 180 km/h). Vin pana in fundul tau si-ti dau flashuri sa te evapori instantaneu din fata lor ( chiar daca depasesti si nu ai cum sa te dai) , iar daca in 2 secunde de la flash nu ai eliberat drumul, sunt pe contrasens la triplare. Chiar toata lumea se grabeste in asa hal incat nu poti astepta sa depaseasca omul si sa-ti elibereze calea? Aceste persoane nu vor face niciodata cursul de conducere preventiva. Ei sunt prea buni soferi ca sa accepte ca mai pot invata ceva in domeniul asta. Il vor considera o prostie si o pierdere de timp si in plus de asta ei sunt soferi foarte buni cu masini foarte bune si nu le trebuie asa ceva. Am vazut nenumarati soferi care aveau copii mici ( care stateau intre scaunele din fata) circulanad cu peste 130-140 km/h, venind pana la cativa cm de masina din fata, fortand sa-l dea p-ala la o parte. Daca cel din fata ar fi calcat frana… Soferii din zona Moldovei ( IS, BC,VN, BT, NT) – no offence- sunt zmeii acestui drum. Dupa aia urmeaza cei de Bucuresti si Ilfov ( au masini mai noi si mai puternice). Politia este zero in zona. Cateva radare fixe in zone unde stie toata lumea si 2 radare mobile. Mai agata cate un nefericit ocazional si asta pe timp de zi, noaptea nu este niciun echipaj pe sosea. In rest este legea junglei. Soferii nu se pot educa din proprie initiativa nicaieri in lume. Trebuie masuri coercitive aplicate gradual – primul radar, x lei amenda, al doilea radar, 2 x lei amenda si pauza de condus o luna, al treilea radar, 3 x lei amenda si 3 luni de pauza la condus si asa mai departe. Cand te-a oprit politia sa poata verifica cazierul tau de amenzi de circulatie si in functie de ce scrie acolo se aplica regula de mai sus. Camere ascunse in diverse obiecte ( pubele de gunoi, dube care sunt parcate pe marginea drumului, panouri publicitare, masini in mers care filmeaza,etc) si care sa filmeze non stop. Mutate zilnic ( cum fac englezii) si puse si in localitati, dar mai ales in afara lor si intr-un an i-ai potolit pe toti. Statul cu radarul la panda este ineficient Face cineva din politia rutiera ceva in acest sens? Raspunsul este NU. Atunci ce ne mai miram?

  15. Am condus pe drumul acesta joia trecuta, de la Bucuresti la Piatra Neamt si inapoi sambata.

    Joi, vreme frumoasa, soare si coada de cativa km pe centura Buzaului unde am pierdut 45 de minute datorita lucrarilor care se fac la pod. La Haret (dupa Marasesti) am mai pierdut inca 45 de minute datorita unui accident cu un tir pe contrasens care a decojit pur si simplu o dubita, pe partea dreapta. La cativa km distanta un tir era rasturnat pe camp. In conditiile in care viteza legala in afara localitatilor este de 100km la ora, numerosi “parteneri” de trafic alergau cu peste 120-130km/ora. Radare sunt din pacate in localitati. Daca ar fi si in afara localitatilor poate i-ar mai domoli pe vitezomani.

    Sambata a plouat tot drumul si nu pot sa va zic cati inconstienti am vazut. Sa conduci cu peste 100km la ora in conditii de ploaie si noaptea cand vizibilitatea este extrem de redusa este o mare dovada de inconstienta.

    Este o problema de educatie a soferilor, nu numai de educatie rutiera ci de educatie la modul general.

  16. Nu mai faceti confuzie spunand ca pe E85 partea carosabila are o banda si jumatate pe sens.Drumul are o singura banda pe sens restul ce vedeti voi acolo este banda de stationare sau urgenta,asa afost el conceput si realizat daca nu ma insel de firma lui Casuneanu prin 2003/2005.Semnalizarea a fost facut corect adica din loc in loc indicatoare care te anuntau ca aceea este banda de stationare si deasemenea marcaje care i_ti interziceau sa circuli pe ea.Intre timp indicatoarele au fost furate si marcajele se mai pot zari din loc in loc asta daca ati conduce camioane.Circul in permanenta pe acest drum cu un camion de 22t. si la fel ca toti camionagii trebuie sa incalci legea circulind cu o roata pe banda de urgenta si cu cealalanta roata pe banda de circulatie ramanand insuficient spatiu pentru a trece un turism pe langa tine, faptce face ca turismul sa patrunda pe contrasens unde intilneste aceeasi situatie doar ca din sens invers si se produce impactul care are loc la viteze destul de marii 85/90km/h.ori 2. Legat de Dn.1 in situatia aluia cu matizul poti gasi zilnic exemple de la masini de ambasada pina la tot felul de limuzine ei circula asa nestind ca acolo limita max.de viteza este 70 km./h cu mici exceptii unde sunt niste limitari de 50.

  17. #47

    Foarte bine punctat. Nu lipsa infrastructurii cauzeaza aceaste accidente ci lipsa educatiei de orice fel.
    Acum doi ani mergeam la mare intr-o dimineata de sambata. Aglomeratie maxima. Am fost oripilat de cat de multe accidente s-au petrecut in dimineata aia. Cei drept, accidente ” usoare”, doar tamponari din spate. Dar dupa fiecare aceste accident, observai acelasi comportament la diferiti soferi, viteza mare(chiar daca se circula in coloana), schimbari bruste de banda. E incredibil ce memorie de scurta durata au unii sau gandirea ca lor nu li se poate intampla ceea ce s-a intamplat cu 5 minute inainte.

  18. Infrastructura contribuie foarte putin in cazul unor astfel de accidente. Șoferia înseamnă “adaptarea la condițiile de drum”: ca o fi presemnalizare, ca or fi gropi, ca o ploua, ca o ninge…who gives a shit? Uit-te naibii pe unde mergi, nu fii agresiv in trafic, nu exagera cu viteza acolo unde chiar nu se poate (deseori dobitocii merg pe un DN cu aceeasi viteza precum pe o autostrada), șamd.
    Așadar, da Vlad, educația este motivul. Din păcate, ce propui tu cu vizita la morga si cursuri “a la Titi”, nu ajuta la nimic, deoarece legile sunt încălcate flagrant de catre cei care ar trebui sa le aplice (e.g. Polițistul care iti da “carnetul”, sau doctorul care-ți semnează fisa psihologică), atâta timp cat conducerea țării este putred de corupta, tiganizata si dobitoaca.

  19. Acu ceva luni am intrat in acvaplanare, pe o ploaie mocaneasca, efectiv m-a aruncat in diagonala pe sensul celalalt. Norocul meu ca nu venea nimeni din sens opus, dar a fost vina mea exclusiv, incercam sa depasesc si nu am vazut apa acumulata. Cauciucuri noi, masina noua. Iarasi, vina mea exclusiv. Ce am invatat? Acum pe ploaie, sunt foarte atent cum merg. Patania cred ca schimba un pic perceptia, asta daca ai si cap sa intelegi ceva.

  20. păi pe drumul ăla, când nu plouă, se circulă curent cu 140 -160 km/oră. Deci răspunsul este: da, lipsa infrastructurii şi lipsa educației.

  21. In opinia mea, de conducator auto de peste 20 de ani si care am mers pe drumurile in discutie, avem mai multe cauze aici:
    1) Lipsa educatiei – bine punctata de antevorbitorii mei
    2) Lipsa infrastructurii – drumurile sunt potrivite traficului de acum 50 de ani ca posibilitati de preluare a traficului
    3) Lipsa administrarii eficiente: prea putin in vederea imbunatatirii conditiilor de trafic, ba pe alocuri au mai si stricat.
    4) Avem nevoie de Politie care sa aplice lege nediscriminatoriu: ai gresit, ti-am dat amenda, fie ca esti vladica, fie ca esti opinca.
    Cum nu se pot repara toate astea, vom merge des prin Valea Plangerii

  22. Daca 120 km/h e crima.
    Te lasi de soferie.

    Altfel accidente sunt peste tot.
    Doar ca atunci cand legi doua provincii (ex. moldova de muntenia) prin drumuri comunale in cel mai bun nationale. E normal sa apara tragedii. Saptamana trecuta am facut drumul asta si e noaptea mintii.
    Ok, nu se pot face autostrazi, dar se pot face drumuri expres.

    • Exista niste limite de viteza in functie de tipul drumului. Aceste limite nu sunt scoase din burta, ele au legatura cu particularitatile tehnice ale drumului respectiv (latime, panta, curbe, banda de urgenta sau nu etc.)

  23. Salutare,
    Știu că în mare parte ce vreau să vă povestesc nu are legătură cu subiectul de față, dar există consecințe de acest gen și în acest caz. Ieri 08.10.2017 m-am întors din Băile Felix către domiciliu, via Cluj-Napoca. Undeva între Aleșd și Huedin se află localitatea Negreni, localitate în care se desfășoară anual (cică) în această perioadă unul sau poate cel mai mare târg din zonă: mici, bere, muzică, fum, haine, ploaie etc și multă lume. Toate bune și corecte pentru că lumea are dreptul să se simtă bine. Dar în condițiile în care am parcurs cca 3km în aproximativ 2 ore și 45 minute, nu mai ai cum să-i înțelegi pe oamenii mari iubitori de tradiții și nici pe ăia de organizează astfel de evenimente. Poliția rutieră dirija circulația: au oprit tot traficul pe E60 (DRUM EUROPEAN cu trafic greu intern și extern, aglomerat pentru că duce către Vama Borș etc) pentru a prioritiza intrările și ieșirile din … târg. În condițiile în care nu ai alternativa unei autostrăzi în zonă, nu se poate să nu te gândești (tu edil cu poliția cu guvern sau cu cine vrei tu) la o altă locație pentru organizarea târgului sau să interzici accesul auto personal în/din târg și să pui la dispoziție alte mijloace de transport, dar (pentru Dumnezeu) NU să paralizezi un drum european și tot traficul din zonă pentru … ce? Nu sunt împotriva târgurilor, bâlciurilor, zilelor orașelor etc (fac parte din vița noastră) dar vreau și eu să pot circula civilizat și în timp util pe bucățica mea, considerându-mă un om civilizat peste media națională. După ce am trecut de zona cu pricina am circulat în coloană de cca 1-2 km (în fundul unui TIR), perioadă în care au apărut comportamente violente în trafic (refularea frustrărilor), depășiri aiurea, depășiri dublate, toți ne grăbeam, toți aveam dreptate etc pe fondul unei ploi dese și a înserării: suficiente motive pentru adevărate drame în trafic. Așadar un drum de cca 250 km pe care îl fac în mod obișnuit în cca 4 ore l-am făcut în 8 ore. Și pentru ce? Fără să pun în discuție că se puteau întâmpla și drame ! D-le Petreanu aș fi curios un punct de vedere al primarului din localitate, al organizatorilor, al poliției rutiere, locale etc ! Dar cred că cel mai bun răspuns l-am primit de la domnul care se afla cu mașina în fața mea (în coloană) și care mergea la Alba-Iulia: nu vă consumați, eu de trei ani fac drumul acesta în această perioadă și e la fel, din contră e mai mare traficul!! Mulțumesc!

    • Am o mare stima, domnule Cornel, pentru modul cum ganditi si cum va exprimati. Sunteti un om educat si echilibrat. Mi-as dori sa fie cat mai multi Romani, ca dvs.

  24. – Legi dure, sancționarea (pe bune, nu ca acum) a condusului agresiv. Băutul la volan ar trebui să-ți aducă un premiu de minim 2-3 ANI de plimbat pe jos.
    – Amenzi mari si progresive + restabilirea priorităților. E stupid să ți se ia acum carnetul dacă depășești cu 30km/h o căruță pe linie continuă în pustietate, și fix acceași pedeapsă dacă treci pe roșu sau mergi cu 1xx în localitate.
    – Redefinirea notiunii de “accident” vs. omor prin imprudență/din culpă.
    – Acceptarea filmarilor ca probe, cu sancționarea proprietarului dacă șoferul nu este identificat și nu recunoaște că a fost la volan.
    – O spun pentru a suta oara: ELIMINAREA contestațiilor în forma actuală. Fie rămân la tribunale dar cel care face contestație depune o taxă MARE (care îi este returnată dacă judecătorul îi dă dreptate), fie comisie specială de X polițiști + 1 judecător cu termen maxim 2 săptămâni de soluționare.

  25. De acord : educatia lipseste. Mi-am petrecut 2 saptamani de concediu in Romania si am circulat destul de mult cu masina. Oamenii conduc de parca nu pun nici un pret pe viata lor sau a celorlalti. De nenumarate ori am franat ca sa evit automobilul sau MICROBUZUL de pe sensul meu de mers, care depasea nonsalant, pe ploaie, noapte etc. Daca asteptam infrastructura nu o sa se schimbe nimic. Trebuie sa invatam sa respectam VIATA .

    • Știi ce e mai mișto? Că sînt mulți români plecați care vin vara în concediu în România și conduc mult mai tare decît la ei acasă, probabil frustrați că acolo nu pot (pe motiv de amenzi mari, camere, poliție intransigentă etc.), Nu aș fi așa moralist în locul tău.
      Educația celor emigrați afară e aceeași cu a celor de aici. Diferența o face doar aplicarea legii.

  26. Câteva bannere cu poza celui care a murit pe fundal negru. Iar la baza afișului sa fie prezentată vârsta și viteza cu care circula.

  27. In Romania nuar trebui sa fie legal de a conduce sub varsta de 25 de ani…..in categoria de varsta 18-25 de ani majoritatea sunt bizoni.

    • Virgil , partial deaccord cu tine . Eu zic ca 1 solutie mult mai buna ar fi restrictionarea conducatorilor auto , de pana in 25 ani, in utilizarea unor masini care au 1 motor cu 1 capacitate cilindrica de PANA 1000 cm3 si MAXIM 65 Cp . Stima !

    • O astfel de “sita” exista in tarile civilizate, un sofer sub 25 de ani cu o masina de 150cp plateste o asigurare de 2-3 ori mai mare. La fel se intampla daca ai permisul suspendat pentru depasirea vitezei, costul asigurarii creste subsantial. Asa ar putea fi calmati “pilotii” nostri de pe DN-uri.

  28. #64

    În primul rând trebuie introdusă educația rutieră în școli ! Cu MANUAL de educație rutieră, așa cum s-a introdus de anul acesta manualul de educație sportivă ! …și apoi educația religioasă ! Degeaba au nebunii șoselelor câte 10 cruciulițe lipite de parbriz.., și conduc cu 150 km/oră,intră in depășiri riscante, pe vreme nefavorabilă !

  29. @Emil C. Si eu sunt emigrant dar respect legea atat in Romania cat si un afara ei. O fac pt ca asa am fost educat si acum vine din reflex. Si prietenii mei emigranti romani fac la fel pt ca ce se aseamana se aduna. Cand vin in Romania din cauza ca respect legea nu sicanat in trafic, injurat etc. Nu suntem toti la fel puiut. Scumpule. Mi ai provocat compasiune uite. Tu.romanule nationalist ce nu emigrezi.

    • Romanii in momentul in care ies din tara se transforma ca prin minune – respecta legea rutiera, nu mai arunca toate gunoaiele pe geamul masinii – si lucrul asta e valabil pt. Toti romanii – si cei din tara si cei din afara – toti in momentul in care trec granita in Romania devin instantaneu bizoni, se comporta de parca toata tara e cosul lor de gunoi. Lucrurile astea nu se rezolva prin educatie ci prin legi extrem de drastice (inclusiv inchisoare si pt. Abateri care acum nu prevad asa ceva) si o politie ferma care sa aplice la sange legile.

  30. @ Emil C. Asa e puiule romanii plecati creaza un dezechilibru pe sosele la intoarcerea in tara. Nu s- ar mai intoarce sa iti fie si tie un pic mai bine. Hai ca mi-ai provocat compasiune.

    • Ești pe bune? Ti-a și răspuns altcineva…
      Iar dacă tu respecți regulile cînd vii în România, ești doar o excepție. Meriți felicitările noastre!

  31. A propos de drumuri și șosele : duminică, venind din HU prin Oradea, am făcut 7 ore de la graniță până la Cluj !… Asta din cauza faimosului Târg din Negreni (dincoace de Piatra Craiului), cu sute/mii de mașini BLOCATE în drum de…evenimentul respectiv (îl știe tot Ardealul, dar eu încă nu m-am…ciocnit de el)… Într-o oră, la intrarea în Negreni – am făcut 750 metri… Așa că am întors, am trecut munții (spre șoseaua de la Oradea spre Câmpeni-Turda), apoi GPS-ul mi-a indicat să trec munții înapoi, făcând astfel un ocol enorm !… Mai precizez : la Negreni nu era pe șosea NICI UN POLIȚIST !… Atât.

  32. Prea scump ce spui tu (părerea mea). În primul rând nu aș mai lăsa mașini cu școala prin oraș fără să facă 5 ore de poligon în prealabil. Aș mări amenzile ca pe afară, să-și lase melteanul BMW-ul înmatriculat la bulgari amanet și s-aducă și bani de acasă. Inclusiv pentru folosirea incorectă a luminilor (sau nefolosirea lor) aș da amenzi usturătoare. Depășire pe linie continuă, alcool, condus riscant, permisul luat 3 ani fără posibilitate de recuperare într-un timp mai scurt și la fel amendă să usture… Și astea făcute constant, în toate județele, inclusiv pe timp noapte, nu din an în Paște. Pentru că la măgari, nu merge decât cu biciul din păcate.

  33. 1. Din pacate multe din tarele neamului nostru se manifesta, cu consecinte fatale, si in trafic. Eu fac drumul asta (DN2) de 10 – 12 ori pe ani, in vizita la parinti (Piatra Neamt). Cei mai periculosi mi se par soferii de microbuze.
    2. Am inteles ca TVA split se va aplica doar la firmele de stat si cele in insolventa sau faliment. Apropos de tarele neamului (de mai sus) avem abilitatea de a gasi idei proaste pe care ulterior le transformam in solutii catastrofale.

    • “Am inteles ca TVA split se va aplica doar la firmele de stat si cele in insolventa sau faliment”

      E doar o vorba. Cum au mai fost inca, multe, multe alte vorbe.

      Mai sunt aproape 100 de zile si inca nu stii clar cum va functiona colectarea TVA-ului. Daca esti precaut si ai mult timp si multi bani, te apuci sa adaptezi toate procedurile interne la asta, inclusiv sistemele informatice. Nici asa nu esti sigur ca reusesti, ca timpul e scurt.

      Cine stie, poate ca pe 20 decembrie, cineva se razgandeste. E posibil ca “firmele de partid” sa raporteze sefilor ca le imposibil sa se pregateasca in timpul ramas si, brusc, guvernul o sa aiba o revelatie! Atunci totul a fost inutil: toata munca, tot stresul, toti banii consumati. Dar poti sa risti?

      E minunat sa traiesti in tara asta, nu te plictisesti. Traiesti o permanenta ruleta ruseasca.

      Scuze de off-topic.

      La subiect, eu zic ca e ca in problema cu cine a fost primul, oul sau gaina. Dar, daca e sa transam brutal problema si sa alegem o cauza, eu cred ca aia este lipsa infrastructurii.

      Bag o tusa groasa: e ca si cum lasi un bloc de beton de 1 m x 1 m X 1 m in mijlocul soselei, DAR SEMNALIZAT CORECT, cu 100-200-300 de metri inainte, si apoi le cere celor 2000 de soferi care trec pe acolo zilnic sa fie atenti la semnele de circulatie. O sa existe si soferi tampiti si soferi agresivi si soferi neatenti si chiar si soferi bauti, un anumit procent. Depinde de noi sa facem procentul ala cat mai mic (prin educatie si amenzi). Dar blocul ala de beton tot trebuie luat de acolo, produce prea multe ciocniri frontale la viteza mare.

  34. Uitati cum aratau cauciucurile microbuzului implicat in accidentul de duminica de la Urziceni:
    http://bit.ly/2xulwqg
    via zoso.ro

  35. Sunt reguli simple care ar trebui învățate în școală, an de an, din clasele mici pînă în liceu. Cu probe teoretice și practice, cu note. Reguli care să îl învețe pe copil să nu umble în zig-zag pe trotuar făcînd selfie-uri, să stea pe partea dreaptă a scărilor rulante, să nu se oprească cu altcineva de vorbă în dreptul unei intrări înguste sau a unui trotuar îngust, etc.. În general, reguli care să îl învețe pe copil că spațiul public nu îi aparține numai lui, ci și celorlalți, necunoscuților care trec pe lîngă el.
    În general, părinții de astăzi își pun dimineața copilul în conservă, îl țin 4-5 ore la școală, după care din nou în conservă și înapoi acasă. Înțeleg nevoia de protecție. Dar, pe de altă parte, în afară de a-l învăța o limbă străină și a-l îndruma către o meserie mai mult sau mai puțin bănoasă, trebuie să îl învețe să trăiască în societate. Și aici greșesc. Din păcate, trendul în societatea actuală este izolarea totală și lipsa de empatie față de ceilalți oameni. Mămicile, în special, devin hiene, inclusiv sau mai ales la volan, cînd este vorba de protejat puiuțul. Cred că există o percepție total greșită a ideii de protecție, dusă de multe ori la extrem.
    Pe de altă parte, șoferii, mai ales cei profesioniști, sînt foarte adesea presați, mai ales de șefi. Au termene de livrare, întîlniri, deadline-uri ș.a. complet nerealiste din partea angajatorilor, a clienților sau a partenerilor. Sîntem obișnuiți să dăm vina pe cocălăreală, în realitate este vorba doar de o presiune foarte mare pusă pe șoferi din partea celor de mai sus. Am o vagă bănuială că acel microbuz are niște ore de sosire și de plecare în diverse stații dintre localități. Titi Aur face o treabă foarte bună cu școala de condus defensiv, însă este nevoie de mai mult, mai ales din partea autorităților. Ministerul de interne constată accidente, pune sancțiuni, are cîteva programe de educație, însă ar fi nevoie de un control mult mai strict din partea MAI, a ARR, a ITM-urilor pentru a educa patronii în acest sens, poate și o legislație mai dură în ceea ce privește transportul profesionist și deplasările în interes de serviciu.

  36. sunt 4 mari probleme care duc la aceste tragedii:
    – infrastructura medievala;
    – lipsa celor 7 ani de acasa (ghiolbani cu masini de sute de mii de euro care nu respecta nicio regula de circulatie);
    – la noi politia nu face preventive (doar pandeste din boscheti);
    – scoala de soferi nu educa soferi ci doar scoate posesori de carnete (instructorii auto ar trebui responsabilizati cumva, pt ca produc bombe pe roti la foc automat, inclusive in timpul orelor de curs acestia incalca grav regulile de circulatie)

  37. Eu pastrez intotdeauna, in functie de viteza, distanta corespunzatoare fata de masina din fata, dar in spatiul respectiv, se baga permanent “schumacherii mioritici”. Incadrat in fata cat si in spate de ei, nu ai nici o sansa, sa conduci defensiv. Nu poti decat sa mentii viteza si sa te rogi sa nu se intample nimic…

  38. Asta-vara am fost in concediu in maramures si am constatat ca eu mergeam cel mai incet si regulamentar mai ales in localitate fata de localnici sau alti turisti: eu 55 – 58 km/h, ei in jur de 70-80 km/h majoritatea + depasiri pe linie continua, nu mai conta.
    Ideea este ca in sate/comune iti poate apare o caruta, un biciclist, un copil dupa o minge, un cetatean turmentat, oricand pe carosabil si nu mai ai timp sa-l eviti…soferii nu inteleg si merg pe principiul “mie nu mi se poate intampla”.
    De multe ori vad inconstienti care ma depasesc mergand foarte repede si la maxim 1-2 km trag pe drepta si opresc… pentru cateva secunde, astia sunt cei mai periculosi.

  39. Lipsa politiei rutiere in trafic ca sa faca educatie rutiera.

  40. #81

    Clar educatia si bunul simt au pondere mai mare decat infrastructura. Desi cred ca tine mai mult de caracterul omului ca toti stiu la ce duce viteza. Accidente sunt si la nemti unde au autostrazi si peste tot. Si acolo aia au masini nu trotinete. Le vezi atitudinea dupa pozitia la volan smecheri degajati gata sa-ti arate lucruri prin geam daca nu-i lasi sau daca li se pare ca esti mai tare ca ei etc. Si pustimea + masina puternica = morti/raniti asta e ecuatia care merge de fiecare data. La care se adauga tiristii obositi sau microbuzele care forteaza starea tehnica. Infatuarea la volan e factorul care duce la asa ceva, da-i omului volanul si-i vei vedea caracterul. Plus ca la volan toti suntem egali, nu mai suntem vanzatori, directori, profesori, chirurgi, studenti, suntem soferi si e care pe care dupa cati cai are masina. Daca mai e si o pitzi in masina, toti se transforma in Hamiltoni.

  41. Eu propun o re-evaluare a tuturor soferilor si a masinilor in Romania o data la 10 ani, cel putin categoria B. Cu camera si inregistrare disponibile la liber, ca nu e secret cum face domnu’ gigi la palat o garare cu spatele sau o laterala.
    Avantajele ar fi multiple:
    – soferi mai putini si mai responsabili, pentru ca vor pune toti mana pe carte;
    – masini mai putine si mai sigure, poluare si zgomot scazute;
    – masini mai multe in parcurile de dezmembrari – deci piese mai ieftine;

    Evident, nu isi asuma nimeni asemenea riscuri de a deveni leprosul cetatii cu un proiect de lege

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Acest blog folosește serviciul Gravatar pentru afișarea pozei de profil a comentatorilor. Pentru setarea unui avatar, accesați acest link.