Alaltăieri, în drum spre casă, am avut o mică întâlnire cu o doamnă, iac-așa, în mijlocul drumului. Doamna (sau domnișoara) era la volanul unui Porsche (frumușel, nimic de zis).
Aș fi spus că șofa, dar asta cred c-ar fi fost o exagerare. Una e să șofezi, alta e să te afli la volan, pur și simplu. Prima e o acțiune conștientă, cealaltă poate fi doar rezultatul unui concurs de împrejurări. În cazul doamnei (sau domnișoarei), sunt tentat să cred că dânsa chiar câștigase la un moment dat un concurs, fie el și de împrejurări, pentru a ajunge la volanul unui Porsche. Exprima o anume competitivitate pe figură, dacă mă-nțelegeți.
Iată întâmplarea, deci, cu precizarea că obiectele care apar în imagini sunt mult mai apropiate în realitate, deoarece camerele de bord au obiective wide, care „lungesc” distanțele și „îndepărtează” detaliile:
Acuma, să știți, n-a fost nicio problemă, nu s-a întâmplat nimic. Avem frâne, știm să le folosim. Claxonul a fost, de atenționare, nu de nervi, că am avut senzația că nici nu știa pe unde e. Oricum, n-am simțit nicio clipă că aș fi fost în pericolul unei coliziuni. Ce m-a intrigat a fost însă reacția doamnei (sau domnișoarei). Dânsa vorbea când mi-a tăiat calea și a continuat să vorbească, chiar și după ce a oprit în mijloc. A gesticulat spre mine, poate m-a și înjurat, nu știu, după care a rămas acolo, vorbind, sper că nu singură, ci pe sistemul audio al mașinii. Nu era speriată, nu era șocată, pur și simplu, avea treabă la telefon și traficul o încurca.
M-a luat râsul, la fel ca pe șoferul dubei din spatele doamnei. Am așteptat, răbdători, ca doamna (sau domnișoara) să se hotărască. A plecat, în cele din urmă, ignorându-mă, imperial. „Încă un bou care nu știe să șofeze, dragă, ne vedem într-un minut, poop, papa.”
PS – De ascultat, se asculta „A failed empire”, o mică istorie a URSS în Războiul Rece.
42 comentarii Adaugă comentariu
Din video reiese că ar avea prioritate (de dreapta) cum nu se vad semne de cedeaza trecerea…
Da, asa e, nu e niciun cedeaza acolo. Toata lumea da prioritate acolo in mod reflex, ca intra intr-un principal dintr-un secundar.
Nu exista prioritate de drum principal. Inteleg ca doamna incalca alte reguli, dar nu a incalcat regulai prioritatii de dreapta pe care o aveati de acrodat in lipsa altor marcaje sau semne rutiere.
Repet, nu exista prioritate de drum principal https://www.scoalarutiera.ro/curs-legislatie/codul-rutier/prioritatea-de-trecere-acordata-prin-lege
Stim, stim. E una din smecheriile din Cod pe care statul le foloseste ca sa scape de raspunderea pentru administrarea proasta a drumurilor. Acolo era un indicator care obliga la cedarea prioritatii, cum e logic. A disparut, deci logica s-a inversat, brusc :))
Era, din pacate a ajuns la fier vechi.
Din fericire nu a fost un incident mai grav sa stati prin tribunale… ca ceva placut nu iesea de acolo.
Acum poate afla si altii si sunt atenti.
Asta este din ciclul chemi politia pentru ca strada este blocata de masini si politia de la rutiera iti spune ca strada nu are nume, deci nu poate da amenzi. Apoi te indruma sa faci o sesizare la primarie ca sa aloce un nume strazii. Verificati strada unde se afla sediul Oracle, de langa podul Pipera 🙂
Pe google maps apare cu denumirea Drumul Manastririi https://www.google.com/maps/@44.4809357,26.1031564,18.04z
S-ar putea sa se incadreze la art.135…..Art. 135.
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum naţional venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum judeţean venind de pe un drum comunal sau local;
la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum comunal venind de pe un drum local;
când urmează să pătrundă într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu faţă de cel care circulă în interiorul acesteia;
când circulă în pantă faţă de cel care urcă, dacă pe sensul de mers al celui care urcă se află un obstacol imobil. În această situaţie manevra nu este considerată depăşire în sensul prevederilor art. 120 lit. j);
când se pune în mişcare sau la pătrunderea pe drumul public venind de pe o proprietate alăturată acestuia faţă de vehiculul care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de deplasare;
când efectuează un viraj spre stânga sau spre dreapta şi se intersectează cu un biciclist care circulă pe o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare;
pietonului care traversează drumul public, prin loc special amenajat, marcat şi semnalizat corespunzător ori la culoarea verde a semaforului destinat lui, atunci când acesta se află pe sensul de mers al vehiculului.
A fost semn de cedeaza trecerea acolo, dar a disparut. O fi avut nevoie cineva de stalp…
A fost indicator si a disparut… mda… Am patit la fel , insa sa stii ca in situatia data d-na avea prioritate. In caz de accident, politia judeca situatia de la momentul respectiv. Era indicator? Nu – avea prioritate. Daca facea dreapta – nu avea prioritate. Stiu – e stupid, si eu m-am revoltat in aceeasi situatie, insa cam asa stau lucrurile…
In FRanta am intalnit cu adevarat prioritatea de dreapta. Daca nu exista indicator in intersectie poti veni pe o ulita intr-un bulevard….daca vii din dreapta ai prioritate
Da, aveti dreptate dle Petreanu, e plin de „soferi” pe drumuri. Vazand insa comentariul de mai sus – e drept ca nu cunosc zona, nu sunt din Bucuresti – daca nu exista semne de circulatie (rezulta ca este o intersectie nedirijata), chiar daca unul dintre drumuri pare a fi cel principal, din pacate se aplica regula prioritatii de dreapta.
Asa e – dar, cumva, ma indoiesc ca doamna (sau domnisoara) a actionat in baza acestei reguli 🙂
E o situatie nasoala rau. Daca franezi brusc pe principal pentru ca nu e un cedeaza pe secundar, faci un ditamai carambol in spatele tau – iar Codul Rutier ii face vinovati, fireste, pe cei care intra in tine.
Si totusi, domnule Petreanu. Si totusi. Regula nu este negociabila, nici interpretabila….daca nu sunt alte indicatoare de pierdere a prioritatii, se da prioritate de dreapta si gata. Indiferent ca drumul pe care circula vehicolul din stanga e mai drept, mai principal, mai asfaltat, mai scump sau mai prestigios. Indiferent de marimile ori costurile vehicolelor. Hmm, nu am cum uita regula asta, asa am picat primul examen acum aproape 30 de ani, cu neacordarea priorității de dreapta pe alei intre blocuri…culmea e că cel cu prioritate nu acea ce sa faca cu ea, intreaga latime a aleii fiind ocupata de masina fără prioritate pe care o conduceam si evident ca m-a lasat sa trec ca sa ii eliberez drumul. Dar regula e regula si nu am avut ce sa ii reprosez examinatorului: ar fi trebuit sa opresc si sa ii cer permisiunea expresa de a încălca regula. In ceea ce priveste invocarea traficului din spate…nu va face cinste ca sofer acest argument. Stiti bine ce obligatii are fiecare. Iarăși, nu sunt facultative. Cu stima. 🙂
Sigur ca regula e regula. Totusi, aia cu cinstea… mi se pare cam aspra concluzia.
In fine, eu n-am facut scandal cand s-a petrecut incidentul. M-a amuzat reactia (de altfel, se si aude ca râd).
Dar e bine de stiut ca dv opriti pe principal la fiecare intrare de secundar unde n-aveti indicatorul ala de prioritate. Nu v-am vazut inca in trafic, dar cred ca am auzit de dv 🤓
Din păcate sunt foarte multe exemple cu ” prioritate de dreapta”, neasumate cinstit de către polița RO!
Inclusiv în parcările SMk!
Aleea principală, teoretic cu prioritate, iese bizonu de pe secundară!
În lipsa semnelor, da, ești vinovat!
În contextul normei de conduită preventivă, cedezi la intrarea pe o ” principala”, oriunde ai fi!
Dar RGU, este RGU!
Bun de plată, cu dreptatea civică în mână!
Bine că nu a fost nimic mai mult!
De accord cu faptul ca reactia soferitei e amuzanta.
Dar pe partea cu regulile, eu asa le-am invatat si le tin minte:
In orice intersectie de respecta – in aceasta ordine :
– indicatiile agentului de circulatie (daca e present)
– semafoare (daca exista si/sau functioneaza)
– indicatoarele de prioritate (daca exista)
– regula prioritatii de dreapta
(asta cu drumul „mai principal” e cel putin amuzanta, si imi aminteste de o sceneta f f veche cu Stela si Arsinel care s-au ciocnit cu masinile intr-un sat pe drumuri depamant si se certau care e pe strada mai lata; e la fel ca aia cu „eu parchez aici de 20 de ani si tu nu ai cum sa vii sa parchezi in locul meu, ce daca nu e platit de mine”)
Acum, sincer, tu crezi că ea a intrat în intersecție bazandu-se pe prioritatea ei de dreapta sau pur și simplu se gândea la altceva și n-a fost atentă? 🙂
Vlad, point taken. E adevarat ca de foarte multe ori soferitele nu prea stiu ce cauta la volan. Sunt asa…mai boeme. (Stiu ce vorbesc, am una acasa si are si o gramada de prietene – asa ca am la povesti… 🙂 )
Buna ziua, as vrea sa va intreb, ce camera folositi? (marca, model). Ma tenteaza sa-mi dotez si eu masina cu asa ceva. Multumesc.
Vico. Vezi la Razvan Baciu pe blog, are tot soiul de recomandari.
Acolo erau candva niste semne prin care autorul filmarii are prioritate. Am tendinta sa cred ca 95% din masinile care intra pe acele drumuri secundare cunosc semnele care erau candva acolo.
P.S.: Se vede semnul de cedeaza pe streetview.
Am cam beli cu toții mânzul dacă am conduce pe baza indicatoarelor care sunt prezente pe Google Street View.
O fi condus mult prin Germania, unde sunt o mulțime de astfel de drumuri “secundare” cu prioritate “de dreapta”. Așadar, daca esti obișnuit cu indicatoare, astfel de drumuri ta baga rău in ceață. Am pățit-o in Germania, unde se pare ca sunt intr-o gravă economie de indicatoare rutiere. Prin alte tari am întâlnit macar marcaj pe asfalt prin care sa ti se atragă atenția ca esti pe drumul secundar.
Interesant ca avea totuși semnalizarea pornita, deci nu era chiar pe dinafara cu totul 🙊
Mai sunt s masini care, atunci cand inclinatia volanului depaseste un anumit gradient, semnalizeaza singure!
Tururor astora cu prio de dreapta in gura, va recomand asa sa faceti si voi stanga in intersectiile in T nesemnalizate. Ca doar stim bine ultimele cuvinte ale lui Bula.
Asta cu prioritatea de dreapta o exersez zilnic pe aleile din spatele blocului. Toti cei care taie o intersectie si o iau pe aleile din spatele blocurilor au in dreapta lor aleea pe care plec de obicei de acasa. Credeti ca schiteaza careva vreun gest de a intoarce capul spre dreapta? Pai nu, ca atunci cind faci stinga te uiti normal spre directia in care mergi, ce treaba ai tu cu dreapta?
Homie, you just wanted to show us that you are listening to English radio channels while you’re driving. And you were lucky enough to have this beautiful Porsche cut your way. Ain’t that a B….?
Just kidding…
Intamplarea asta si vremea mohorata din imagini m-a dus cu gandul la filmul „Crash” al lui David Cronenberg:
https://youtu.be/8dRrud8ClvA.
…m-au dus… Sorry!
Acum o saptamana m-a lovit din dreapta un sofer care venea de pe un drum de pamant care fusese folosit la o constructie… stateam frumos pe loc intr-o coada pe centura capitalei. Noroc ca „a dat incet” si doar mi-a speriat copii, nu i-a si vatamat.
Politistul din Chitila, pe raza careia este bucate de centura, a incercat sa sustina ca respectivul ar fi avut prioritate de dreapta, chiar daca drumul nu exista in mod oficial… mi s-a spus sa reclam ca un drum care nu exista nu e blocat (Romania mereu surprinzatoare) … inca astept decizia de la politie privind vinovatia.
Ce vreau sa spun este ca lasarea intersectiilor pe regula prioritatii de dreapta adauga un risc in plus, mai ales daca drumul a avut inainte alte reguli.
Trec saptamanal prin intersectia filmata de Vlad si sincer nu am remarcat ca a disparut indicatorul de pe drumul secundar … foarte periculos inclusiv pentru cine are legal prioritate, pentru ca pe drumul principal se circula uneori cu 50-80 km/h.
„lasarea intersectiilor pe regula prioritatii de dreapta adauga un risc in plus”
Locuiesc in Belgia de peste 12 ani si m-am obisnuit cu greu si dupa multi ani cu prioritatea de dreapta, care aici e lege. Problema cea mai mare nu e asta, ca pana la urma deschizi ochii si circuli mai atent, ci faptul ca foarte multi soferi (de obicei mai in varsta, care si-au luat permisul direct de la primarie fara examen) nu fac diferenta intre intersectiile cu prioritate de dreapta si cele rglementate prin indicatoare, si ies la fel in drum chiar daca au „cedeaza”.
La un moment dat, in bruxelles, pe un boulevard mare cu 4 benzi si doua linii de tramvai, la fiecare bloc era o strada „secundara” dar care avea prioritate pentru ca venea din dreapta. Cat de exasperant e sa accelerezi si sa franezi preventiv pe 2 km din 200 in 200 de metri…
Intreband un politist de la circulatie de ce accepta situatia asta, mi-a spus ca ea este, de fapt, calculata, si ca astfel viteza in traffic scade si se evita accidente la viteze mari, care au mai multe victime.
Daca o strada are mereu prioritate, se circula cu 60-70km/h, si oricine incearca sa iasa din lateral are ocazia sa fie percutat la o astfel de viteza. Prin regula prioritatii de dreapta se face o auto-reglare a traficului, daca vreti.
Buna idee. In SUA am intalnit Prima dată o intersecție care avea semne stop la fiecare colț. Eram la volan, mă oprisem, că așa zice codul rutier romanesc, dacă ai stop aștepți până nu mai e trafic, și toți ceilalți din jur se uitau chiauni la mine și eu la ei. Nu știam ce să fac, cum sa trec. Mi-a explicat un american ceva mai târziu: se trece în ordinea sosirii în intersecție. Asta te face atent la trafic și te învață respectul. Mi s-a părut atunci o idee foarte bună.
E clar ca acolo e un Cedeaza trecerea disparut in misiune.
Daca din sens opus fata de Vlad venea lipa lipa o alta masinuta, ce aveam noi aici ? Vlad opreste sa dea prioritate de dreapta lu Porschanu, Porschanu opreste sa dea prioritate lu masinuta, si masinuta trecea ca nu avea pe nimeni in dreapta.
Si uite asa, din 3 masini oprim 2 ca sa treaca una. Smecher, nu? Cu semnu MIA, treceau 2 si statea una. Cum o fi mai bine?
Sa extindem exemplul: in spatele lui Vlad trenulet de 100 de masini, din sens opus trenulet de 200 de masini si Porschanu. Ce se intampla fara semn? Ce se intampla cu Cedeaza trecerea la Porschan?
D’uuuuuh.
Am sunat la 021 9752, Dispeceratul Poliţiei Locale a Municipiului Bucureşti si le-am semnalat absenta indicatorului. Chiar sunt curios in cat timp se remediaza.
Iată un cetățean implicat! Felicitari! Nu ti-au raspuns ca nu e treaba lor?
Asta mi.au spus cei de la Politia Locala S1 care m.au pus sa sun la Politia Locala a mun Bucuresti 🙂
Eu mi.am salvat in agenda numerele lor si nu ezit niciodata sa ii deranjez. De retinut ca aceste numere nu sunt de urgenta, cum este 112. Le puteti semnala fel si fel de nereguli sau ilegalitati.
Poop!
Stimate Domn,
Asa cum se vede din film, doamna are prioritate.
Te-a iubit Dumnezeu, iar tu pari ca nu ai inteles nimic.
Sa presupunem ca cel care venea pe sensul opus autorului filmarii dorea sa faca stanga in intersectie. Ceda dreapta lui Petreanu, care la randul lui ceda dreapta fetei cu macanul si fata ceda dreapta la randul ei primului. Puneau de o mica petrecere pina venea primaria cu indicatorul.
Toata proiectarea intersectiilor, cu tot ceea ce presupune, de la geometrie pana la semnalizare, nu este facut la intamplare. Gasiti detaliile interesante in AND 600-2010. Mai sunt interesante si STAS 1848/1-2008, STAS 4032/2-92, CD 173-2001
Cum e „A failed empire”, o recomanzi ?
(e de pe Audible ? )
Merci.
Interesantă. Rusul e ușor subiectiv, dar cine e atent știe să identifice vrăjelile 🙂